Prologue

94 4 0
                                    

"Zara,esok tolong ayah ye?Di kedai.Boleh?"tanya En.Syed Zhafar.

"Kalau Zara ikut,Zara dapat gaji ke?"tanyaku sambil tersengih-sengih.Hodoh lagaknya.

"okay,ayah bagi gaji tapi kenalah buat betul-betul."jawab ayah.

"kalau Zara main-main dapat apa?"tanyaku lagi.Dah tentulah soalan aku ni macam orang bodoh,sambil buat muka ala-ala puss in boot tu.

"Hah,muka ni ayah suka!Muka ni memang cantik,tayanglah lagi nanti tambah lagi gaji."selamba ayah menjawab.Aku yang dikira dari umur 'agak'matang sikit walaupun nampak macam tak matang langsung,sentiasa berfikir positif terhadap kata-kata mak ayah aku.Maklumlah anak mithalilah katakan.

"Iya?!Tambah gaji?berapa?!"tanyaku teruja.

"tambah lima kosong"jawab ayah sambil mata tidak lepas berada di skrin televisyen yang sedang menyiarkan saluran 80.Apalagi bolalah.Orang lelaki tak ada bola tak sah hidup.Apalah yang bestnya bola ni?Pening kepala tengok bola pas sana pas sini lama-lama juling mata aku.

"50 ringgit ayah?!woah!kaya den"jeritku sambil tepuk tangan.Happy weyh,siapa tak happy 50 ringgit sehari.

"Mane ade ayah kata 50 ringgit sehari"berkerut muka aku dengan kata-kata ayah.

"Betullahkan,lima kosong means 50"
"mana ada,siapa kata"
"Dah tu apa pula?"soal ku pening.
"lima kosong means ...."ayah tidak menyambung kata-katanya tetapi menaikkan sebiji batu belah batu bertangkup yang besar,warna coklat,berbentuk penumbuk.

Baru aku faham."skema betul lah ayah ni"bisikku perlahan.
"Ayah dengar dik oii"
"Hehehe"baru buang tahi telinga semalam agaknya.Hahahaha.

-

Pergh penatnya!kalau aku tahu kerja dia penat macamni baik aku tidur dekat rumah daripada duduk kat sini tak dapat buat tahi mata.

Dah nak dekat 2 minggu aku kerja dengan ayah baru dpt RM200.Okaylah dapat jugak aku pergi shopping dengan Anis.Oh ya!Anis tu kawan aku,Anis Syuhada namanya.Kawan yang baik,sentiasa berada disisi aku bila aku susah dan senang.Anis ni poyo jugak ,bila cerita sesuatu dekat dia mesti kepoh.

Tapi tak apa,demi persahabatan aku yang suci ini sanggup aku renangi lautan api yang luas.Ceh,jiwang kau Zara oii!Dengar dek Anis ni mau kena bersihkan telinga 7 hari 7 malam.Minah kepoh tu bukan boleh percaya.

"Oi!!berangan je kerja"sergah Lisa pekerja setia ayah.Nama betul dia Lisa Suhana,bukan Lisa Surihani ya!peringatan ni!.Lisa ni PA ayah yang paling muda pernah aku kenal.PA baru ayah.Dah nak dekat 3 tahun dia jadi PA ayah.Umur dia baru 23 tahun.Kebanyakkan PA ayah selalunya 30/40an.

Perfecto Love'sWhere stories live. Discover now