Perbualan Panjang

368 22 1
                                    

"And that's why aku kata. The one yang tak tutup aurat tu depa kata Islam, tapi kenapa tak tutup aurat? Sebab Islam yang dah dilabelkan bukannya dipraktikkan."

Azmeer terdiam seribu bahasa. Ni mesti nak suruh aku sambung la tuh. Haih yelah.

"Benda ni macam, bila kita dah lahir. Kita dah Islam kan?"

Azmeer mengangguk tanda setuju dengan apa yang aku kata. Aku meneruskan hujah aku lagi.

"Cuba hang pikiaq, kenapa bila kita lahir, kita dah Islam eh?"

"Sebab mak bapak kita pun Islam? Ish takkan benda tu hang tak tau. Common sense woi." Azmeer mula buat muka serius. Ceh. Bajet je lebih.

"Haa, betul la tuh. Nampak tak yang "agama" zaman sekarang ni macam adat. Or something yang macam turun-temurun. Yelahkan, mak pak hang Islam. Mesti hang Islam. Then bila hang kahwin, hang dapat anak, mesti anak hang Islam gak kan?"

"Haah, betul gak.."

"Tapi hakikatnya, Islam tu apa yang kita praktikkan, bukan apa yang mengalir dalam darah daging. Bukan sesuatu yang boleh diwarisi pun, tak kan?"

"Ohh... okay."

"Gelaran 'Orang Islam' tu dah terlalu cliche sangat. Tapi gelaran 'Mukmin' ... Peh susah nak cari beb. Yang ada pun. Susah beb. Susah.

"Orang Islam everywhere.." Sambung Azmeer. Dia dah mula faham. 

"Beb. Aku nak order ayaq jap. Tunggu jap noh." Azmeer memberitahu aku. 

"Haa okay." Balas aku dengan nada tenang.

Setelah 5 minit berlalu, Azmeer datang semula dengan Cappuccino di tangannya.

"Haa, sambung balik." Azmeer meminta untuk aku menyambung hujah aku. 

"Tengok sekali pandang. Peh, memang nampak macam orang Islam ni merata, beb. Tapi sebenaqnya..."

"Sebenaqnya apa?" Azmeer mula tertanya-tanya

"Sebenarnya ramai dah kafir, munafik."

"HAAA? HANG BIAQ BETOI !" Azmeer menjerit tanda terkejut, ayaq Cappuccino dia hampir tertumpah, nasib sempat tahan. Kalau tak, kena beli lain la nampak gaya dia.

"Lek la, bagi aku habih dulu. Jangan terkejut beruk macam apa lagi. Bukan boleh perangai hang.. Bukan apa. Sebab manada orang Islam yang tak tutup aurat kan?"

"Ceh.. jadi patut ka kita panggil depa mua ni 'fakers' pr something else?" Tanya Azmeer.

"Never. Jangan pernah panggil depa macam tu."

"Kenapa pulak? Diorang anggap diorang sendiri ni Islam kot. Padahal tak kan? Macam tu. Plastik semua tu. Plastik."

"Islam tak ajar kita untuk bersangka buruk. Husnudzon la sikit bro."




Tarbiah Sorang Sahabat.Where stories live. Discover now