Pengakhiran

439 24 0
                                    

Azmeer dengan aku terdiam. Ye tak ye jugak. Or else, ka aku ni pun tergolong dengan golongan yang aku sendiri cakap tu. Masing masing tepuk dahi. Ya Rabbi.

"Kalau bukak buku teks Pendidikan Islam Tingkatan 2 tak silap aku. Ada satu part tu kita nampak, ciri-ciri membezakan orang munafik dan orang mukmin."

"Bro, aku lupa habis dah. Benda lepas beb. Dah nak masuk 'form 5' dah." Azmeer mengeluh.

"Internet ada kan?" Azmeer tanya aku.

"And jangan follow plan Yahudi, Zionis Laknatullah semua tu." Panjang lebar aku paksa dia suruh dia buat research sendiri. Ceh bajet je. 

"Yahudi Plan? Natang apa pulak dah? Aku dah cakap, ilmu hang tinggi gila. Adeh.." Azmeer perli aku lagi. Deni nak kena dengan aku ni.

"Okay. Sapa yang cipta Internet? Social Network? Okay paling senang la. Sapa yang cipta Facebook?"

"Ermm... Mark Zukerberg?" Azmeer menjawab.

"Dia orang apa?" Aku tanya balik. 

"Ermm, tak silap aku, Yahudi?" 

"Haaa, dia la tuh. Hang rasa sebab apa dia cipta FB ni?"

"Nak merapatkan hubungan dengan orang luar?"

"Other then that?"

"Maybe. Nak jatuhkan orang Islam supaya lalai. Maybe. Eh, mana aku nak tau. Aku bukan Mark Zukerberg." Nada Azmeer seolah-olah memerli aku.

"Yup. Exactly. And apa yang cakap tadi. Jangan pernah ikut plan diorang. Gunakan Internet sebagai satu medium untuk masuk Syurga."

"Maksud hang?"

"Yelah. Guna FB, Twitter, IG sebagai satu benda untuk sebarkan dakwah. Contoh, hang share, post tentang Islam, supaya orang bukan Islam tertarik dengan Islam. Tak ka benda tu boleh hasilkan PAHALA?" 

"Hrmm.. betul jugak. So, apa yang hang cuba sampaikan ni. Hang nak kata, setiap benda tu ada baik dan buruk dia jugak."

Aku senyum. Yup, apa yang hang cakap tu betul jugak. Akhirnya hang faham jugak.

"Aku cuba buat bro. Aku cuba."

"That's my bro. Hrmm weh, Asar nak dekat. Jum naik surau dulu. Satgi kita boleh solat terus."

"Okay bro. Jom." Balas Azmeer tanda setuju.

Azmeer dengan aku terus menghirup minuman kami sehingga habis dan terus ke surau untuk melaksanakan solat Asar.

P/s : Cuba jangan jadi Orang Islam. Cuba jadi orang Mukmin. Usaha itu penting beb. Dan jangan lupa, jangan sekali-kali lewatkan solat beb. Lewat-lewatkan solat tu ciri-ciri Orang Munafik :)



Tarbiah Sorang Sahabat.Where stories live. Discover now