Kurucusu: Batuhan
Kurluşu: 1236
Yıkılışı: 1502
En Büyük İmparatoru: Berkehan
Başkent: Saray
En Geniş Sınırları: 4.500.000 km²
Altın Orda devletin doğru adıdır. Altın Ordu değildir. Hatta günümüzdeki Kazakistan ve Kırgızistan devletlerinin 1917 yılında birleşerek kurmuş olduğu Alaş Orda devleti bu devletin devamı niteliğinde olduğundan kurulmuştur. Yani bu hususta Altın Ordu devletinin bir Türk devleti olduğuna şüphe yoktur.
Devletin kurucusu olan Batuhan,Cengiz Han'ın torunudur. Batuhan'ın babası Cucihan oğulları arasında kendi topraklarını paylaştırmıştır. Orda Han devletin doğusunu almış ve Ak Orda bölgesi demiştir kardeşi Batuhan ise batı bölgesini almış ve Gök Orda bölgesi demiştir. Zamanla Gök Orda,Altın Ordu İmparatorluğu haline gelmiştir. Batuhan,Saray kentini başkent yapar ve devletinin topraklarını Aral gölü,Hazar denizi ve Karadenizin Kırım bölgesini alacak şekilde genişletmiştir. Hatta bazı slav kökenli devletleri de vergiye bağlamıştır.
Batuhan'dan sonra yerine Berkehan geçer ve moğolların bir kolu olan İlhanlılar devletiyle savaşmıştır. Bizanslılarla da savaşmış ve kazanmıştır. Devlet uzun bir süre beka ile yaşamışsa da bir noktadan sonra taht kavgaları patlak vermiştir. Diğer bir Türk devleti olan Timur devletinin kurucusu Timur,kardeş devlette bunu engellemek için Toktamış Han'a destek vermiş ve onu başa geçirmiştir. Böylece kardeş kavgalarının da sonu gelmiştir. Timur nedendir bilinmez Altın Orda devletini yeniden düzeltmiş ve ardından sefer düzenleyerek büyük bir bölümünü kendi topraklarına katmış ve Altın Orda İmparatorluğu birçok hanlığa ayrılmıştır.
Altın Ordu İmparatorluğu'nun halkı genel olarak Türk halkı ve azınlık olarakta Moğol halkından oluşmaktadır. İmparatorlar bu halkları göçebe hayattan alıp yerleşik hayata geçirmeye çalışsalarda başarılı olamamışlardır. Altın Ordu devleti'nin varolduğu dönemde Türkler artık Asya'nın doğusundan sıyrılıp ortasına geçmişlerdir. Bu dönemde Türkler 3 tane imparatorluk kurmayı başarmışlardır. Bunlar; Osmanlı,Timur ve Altın Ordu İmparatorluklarıdır. Ayrıca birçok devlet kurulmasına karşın bunların içinde en bilgece davranan Osmanlı olmuştur. 2500 yıldır süre gelen taht kavgalarını önleyerek taht kavgasının nadir olduğu bir Türk devleti olmuştur Osmanlı. Altın Orda devletine dönersek bu devlet tarih sahnesinden 1502 yılında çıkmış ve arkasında 500 yıl sonra Cumhuriye haline gelecek Kırgız,Kazak,Özbek ve Türkmen, Türk halklarını bırakmıştır.