part 1 - '' umur , atau umul ? ''

73 1 2
                                    


Ustaz Mukmin menyelak lembaran buku ilmiah yang diletaknya atas meja.

'' adik-adik, umul Qur'an apa? siapa boleh jawab '' ustaz bertanya. Matanya galak memerhati gelagat jemaah. Dahi CK berkerut. Dia masih samar dengan soalan yang diajukan. 'umur' kah , 'umul' ? Fikirnya.

'' Ej , ustaz kata umul kah, umur? '' Ej yang sedang fokus mencatat disebelahnya disapa dengan soalan.

Ej menghentikan catatannya pada buku yang dipegangnya.

'' kalau aku tak silap dengarlah , rasanya umul . Kalau umul , confirmlah Al-fatihah kan? '' Fokus Ej kembali pada catatannya . We used to bring book everytime ada Majlis ilmu. Sebab , ustaz selalu pesan .

'' Ilmu itu bukan untuk dihafal . Tapi untuk dimanfaatkan.

Dan sebaik-baik pencari ilmu , adalah yang mencatat ilmu yang

Diperolehnya walaupun sepatah ayat sebagai rujukan. ''

CK mengemaskan duduknya . Penat agaknya bersimpul terus. Ditukarnya pula posisinya kepada duduk bersilah.

'' ha'ah lah. Aku rasa Umul kutt. Kan Umul tu maksud dia Pembukaan atau permulaan. So, that's mean Al-fatihah lah. Right. '' Tambah CK sedikit semangat. Cewah. Macam tu ke ilmu dimanfaatkan? Ye kutt.

Nampak ustaz menarik senyum segaris , manis senyumnya . Sebelum dia meneguk air mineral yang disediakan di atas meja.

'' umul Qur'an adalah surah Al-Fatihah . Kalau Fatihah jadi umul Qur'an , samalah konsepnya dengan hadis. Hadis pun ada umul iaitu Islam , Iman , Ihsan dan Akhirat. ''

CK dan Ej semakin fokus dengan penyampaian ustaz. Tangan mereka galak mencatat di buku tarbiah masing-masing.

'' Hadis juga merupakan salah satu sumber terpenting dalam agama. Asbabnya , Hadis mengandungi segala perkara penting tentang amalan-amalan yang dilakukan. Termasuklah dalam konsep ibadah , adab , sirah , fiqh dan yang seangkatan dengannya. ''

'' CK , before i forgot , aku ada simpan vocab English kau. Rasanya kamus tu dah lama kott ngan aku. Macam 2 years ago tak silap. '' gumam Adikieyo . Fokusnya kembali terarah pada beg dihadapannya . Tangannya sibuk mencari sesuatu dalam begnya.

Mana lah pula kamus CK ni .

'' takpa lah Kieyo. Kau simpan dulu lah. Senang-senang kalau nak guna nanti , kau pakai je. Who knows kan? Lagipun aku ada spare satu . '' balas CK sambil mengangkat keningnya. Kieyo menggelengkan kepalanya .

'' Ih. Tak mahu aku. No no. Kang hilang orang punya , i'm dead ! Alah , takpalah.

Lagipun aku dah ada kutt satu . Kau simpan je lah. Takpayah guna yang spare tu. Senang citer , kau bagi je adik kau. Manatahu he need it. ''

CK mengangkat kening double-Jerk tahap mega ! Negative thingking betul lah. Terus fikir hilang. Guna kaedah cuba-jaya pun belum sempat , dah give up.

'' heh engkau ni. Bolehnya pulak hilang kau jadikan alasan? Nonsense bruh.

Already two years En.Vocab aku kau pegang , tak hilang mana pun. Eleh. ''

CK mencebik. Kieyo hanya menarik senyum segaris tanpa rasa lalu dihulurnya Kamus Bahasa Melayu - English pada CK.

'' mana-mana kau lah. Whenever you need it , just let me know . Alrite ? ''

Kieyo hanya mengangguk . Simbol thumbs up nya diangkat nya penuh semangat.


to be continued ...



Quantum of Memories Aku. kau. Kita.Where stories live. Discover now