••3••

259 15 11
                                    

Lachend duwt James zijn vriend het lokaal uit. 'Dit was echt simpel.' zegt Remus. 'Ja.. Al is Bezweringen nou nooit echt moeilijk geweest.' zegt Sirius. 'Neuh.' zegt James, waarna Peter moet lachen. Sirius en James kijken elkaar aan en begrijpen voor de zoveelste keer niet waarom Peter lacht. Vlak achter hen loopt Lily samen met Lies in dezelfde richting; richting de Leerlingenkamer. 'Hoe gaat het tussen jou en James?' vraagt Lies nieuwsgierig. 'Goed. Heel goed. We gaan vanavond samen de puntjes op de I zetten. Ehm, met Gedaanteverwisseling dan hè..' voegt ze eraan toe als ze Lies ziet kijken en lacht. 'Veel plezier dan hè.' zegt Lies en Lily moet toch lachen.

'Yo Lils.' zegt James. Lily zucht. 'James, noem me gewoon Lily. En zeg ook gewoon hallo alsjeblieft en niet dat suffe Yo.' James schiet in de lach. 'Wat boeit het? We kunnen beter nog alles even herhalen, want morgen is de PUIST voor Gedaanteverwisselingen, en 's middags de praktijk, al kan ik die wel, maar dat leren gaat zo stroef. Dus ik vroeg me af of je me kon helpen.'
'Waarvoor ben ik hier anders heengekomen?'
'Uhm.. Omdat je mij zo mist?' Dat leverde James een tik in zijn gezicht op.
'Nou ja zeg.' zegt hij quasi-verontwaardigd. Hij keert Lily de rug toe, die haar aantekeningen en samenvattingen erbij pakt.
'Hé, Potter, wil je dat ik je help?' zegt Lily. James draait zich in een ruk om en Lily lacht. 'Ik heb een samenvatting gemaakt, waarin de belangrijkste dingen staan uitgelegd.' James kijkt er even naar.
'Handig.' zegt hij. Lily grinnikt. 'En dat is dus de reden waarom ik eigenlijk alleen nog die regels om faunaat te worden moet leren.'
'O, die kan ik je zo vertellen. Een, je moet-' James was al bezig toen Lily hem onderbrak.
'Ja, ik weet dat je dat kan, en dat vind ik knap van je, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat jij je PUIST ook haalt. En volgens jou zou je nu op een A zitten?'
'Dat denk ik.'
'Dan gaan we daar minimaal een B van maken.'
'Goed plan, Lily.'

'Denk je dat je het kent?'
'Ja, ik denk het wel. Mag ik die samenvatting van je lenen? Dan kan ik die morgen nog even doorlezen. En-' zegt hij, terwijl hij Lily een kus op haar wang geeft, 'en, ik geef hem heus wel terug, Lily-Flower.' Lily zucht.
'Tuurlijk.' zegt ze. James glimlacht. 'Dankje, Lils. Ik zie je morgen weer.' James geeft haar een kus op haar voorhoofd en loopt weer weg.

'Ken je het, James?' Druk lerend zit James samen met Sirius in de hal voor de Grote Zaal. 'Hopelijk. Hier, heb je je samenvatting. We moeten naar binnen. Succes, Lils.'
'Komt wel goed.' zegt ze.

'Welke spreuk gebruiken we om een dier in een beker te veranderen?' James leest de vraag en knikt. Vluchtig schrijft hij een antwoord op. 'Veraverto.' Als James na 2 uur het laatste antwoord opschrijft zucht hij. Het ging -volgens zijn gedachten- best goed en hij keek al uit naar het praktijk gedeelte. Hij kon dan, eventueel, als het nodig is, zichzelf in de hert die hij is laten veranderen, aangezien ze dit jaar hadden geleerd om zichzelf in dieren te Transformeren -het enige waar Lily last mee had- en dat was voor Sirius en James het makkelijkste onderdeel van Gedaanteverwisselingen geweest. Lily stond versteld, maar ze wist toen de waarheid nog niet.

'Hoe ging het?' Lily is sneller dan James.
'Wel goed. En bij jou?'
'Ja, ook goed. Jij gaat het wel makkelijk hebben straks, met het praktijk gedeelte.'
'Zeker omdat ik een Faunaat ben.' fluistert James terug.
'Ja. Beslis jij maar voor mij, welk dier ik moet worden.'
'Een hinde. Naar je Patronus.'
'Ja, maar jij bent een hert.'
'Ja dus? Dan passen we juist goed bij elkaar.'
'Oké oké, is al goed.' Samen lopen ze de Grote Zaal binnen voor de lunch.

'Goed, meneer Potter. Zou u, alstublieft, als laatste, nog even in een dier willen veranderen?' James knikt. Hij knipoogt naar Sirius, die ook op dat punt is aanbeland en tegelijk veranderen ze in hun dieren. Een fier hert en een -als je niet beter wist- angstaanjagende hond. Lily is ook precies op dat moment klaar met al haar spreuken en verandert in een mooie hinde. Een duidelijke zucht verlaat de mond van de hinde, het was Lily gelukt. Tegelijkertijd veranderen Sirius en James weer terug en geven elkaar een high five. 'Interessant, Potter en Zwarts. Uitstekend. U ook, mevrouw Evers.' zegt de examinator tegen de jongens en Lily. Lily glimlacht. 'Jij hebt zoveel geluk, Potter.' fluistert ze in zijn oor, en James moet lachen.

Je hebt het einde van de gepubliceerde delen bereikt.

⏰ Laatst bijgewerkt: Jan 10, 2016 ⏰

Voeg dit verhaal toe aan je bibliotheek om op de hoogte gebracht te worden van nieuwe delen!

ForeverWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu