Bab 3 :Pandangan pertama

34 1 2
                                    

Aku berlalu ke garaj tepi rumah., dasyat juga rupa moto ex-legend ni, berhabuk, labah-labah siap buat sarang lgi. Dengan tayar botak ea, seat kena cakar kucing, aku jumpa kucing ni siap dia, tahu la aku nak kejakan. Aku ni bukan macam iklan si copot tu 'Hai pecinta kucing' 'kucing anda akan lebih gembira' meow meow...

Bukan apa., agak rimas & geli bila dia lalu dekat kaki...geli mat geli mat.... Cukup la, tak tahan nak melayankn. Tengok keadaan moto ni.. Hmmmm., hampa kecewa sedih sangat..., baru je lepas repair., ni la akibatnya ada motor tak jaga., tak apa., ni kalau tak bole start ni ak buang je dekat parit depan tu. Sabar je la...sambil tepuk dada tanya la selera.,perut kata nak makan sup lembu.

Walaupun memang dalam keturunan aku ada peyakit darah tinggi., belasahkn je., pantang nampak makan je la.hehehe.., nanti megidam pula..susah susah...tapi memang sup ni terbaik bak hang..

Vroommmm..... Vrooommmmm....

Gagah lagi motor ni, masih garang lagi., mujur boleh hidup.,kalau tak tahu la siap motor ni.

************************************

Lalu aku pon berlalu pergi menuju ke rumah Pak Ajis. Kelihatan tetamu sudah mula meraikan majlis. Ada aku terlewat atau mereka banyak tempat nak pergi...hmmm..peduli apa aku.., yang penting pekena sup lembu dlu.

Setelah meletakkan motor dibawah pokok rambutan yang agak redup kedudukannya. Aku menbetulkan rambut aku akibat dibuai angin tadi.

Lalu aku pon menuju ke khemah hadapan jumpa dlu tuan rumah sampai pesan abah aku tadi., tapi tipu la cikit takkan la nak kne cirit birit., mahu cancel majlis ni kang. Kelam kabut jadinya nanti. Untuk kebaikan aku kabar kat tuan rumah abah aku ada majlis lain.

Setelah borak sambil lalu tu dan keadaan pon mula krik krik, aku pon minta izin ke dapur nak tolong apa yng patot., tapi misi utama sup lembu dlu baru kick.

Tapi langkah aku terhenti bila mak aku panggil dengan nada yang agak tinggi., rendah cikit tone ziana zain.

' Oitt... Anak bertuah dari mana kamu, Jam berapa baru nak dtg ni'. Aduh Mak aku ni., panggil slow slow sudah malu kita taw..hmmm., aku pon tunduk malu-malu kucing menghampiri Mak aku yang berada tempat bungkus berkat. Dah la ada aweks 2-3 orang dekat situ, segan pulak rasa, maklum la saya ni pemalu orangnya.

'dari rumah la'
'hmm., Yela itu., abah kamu ada balik rumah tadi?'
'ada sakit perut katanya.,abah pesan balik ngan orang sekali.
' hmm., Yela.,ni kamu da makan belum?'
' belum lagi' pada hal 2 pinggan nasi goreng seroll style tadi., ni gara-gara sup lembu la ni aku kata belum..hehe
' pergi tengok kat depan tu, kalau ada ada la rezeki tu, kalau tak ada pergi kat dapur belakang sana., ada sup lembu katanya.
'aku angguk tanda paham., aku berlalu pergi ke dapur.

Tapi kesian juga tengok awek tadi, menangis kupas bawang, pesan orang tua la kan., kalau kupas bawang merah letak bawang putih dekat hujang mata pisau.  Orang tua pesan la kan.,ikut la petua ni. Sup lembu yang dinantikan bakal ke pelahap sampai licin..hahaha.., letak sikit sambal kicap perghhhh....., terangkat bai..aum aum aum..., hingga mejilat mangkuk..

Belum sempat nak 2 round, awek tadi tegur., ' awak boleh tolong ambilkn sup tu tak.,saya nak juga', pergh lemah lembut sopan santun, lemak berkrim disukai ramai., aku terpaku dengar., lalu tergoda.

Aku berpaling lalu tersenyum., terdetik dalam hati 'lawa juga awek ni., boleh dijadikn jodoh ni'. Aku pon beri la respon, 'boleh mana mangkuknya saya ambil kan'.

'nah.. sambil menghulurkan mangkuk'.
'awak nak yang mana, tulang, isi atau gearbox'.
Awek tadi pon berfikir sebentar., 'hmmm, ntah awak, bagi je mana2 pon saya tak kisah., nak rasa je, tengok awak makan macam sedap je, meleleh air liur saya tadi'

Glur..., telan air liur aku., ni siapa yang bagi pickupline ni., aku jadi malu sebentar, agak merah juga la. Awal2 lagi dia dah bagi pickupline. Aku ni dah cepat jatuh cinta., tak mungkin tak mungkin. Aku cuba tenang hati yang menbuak buak ni.

Aku cuba berlagak tenang., sebagai lelaki budiman, aku melontarkn senyuman sambil meghulurkan sup tadi. Awek tadi pon sambut dengan megucapkan 'terima kasih daun keladi ada masa kita jumpa lagi.,awak' sambil tersenyum malu-malu kucing., Aku dengan spontan ' kasih diterima'. Dia berpaling dengan muka comel lalu pergi dengan tergediknya mencari kawan-kawannya. Aku pon perhati sampai hilang dari pandangan mata.

Tapi sayang.., aku tak sempat bertanya nama nya. Kan bagus kalau dia jadi awek aku. Sayang bukan selalu ada awek tegur aku ni one in million., ialah

Ku sedar diri ni
Ku hanya insan biasa
Tapi Ku punya harga diri

Tiba2 pulak dj pasang lagu ni., suratan atau kebetulan.hmmm., abaikan je la., da siap mkn ni nak tolong rewang pula sibuk mkn pula aku ni jap lgi habis pula satu periuk ni.

Kau SiapaWhere stories live. Discover now