Part 2

82 2 0
                                    

Sekeping roti dan segelas air suam sempat aku telan sebelum ke sekolah. Dalam situasi nak cepat, aku berlari sekuat hati semata-mata nak kejar masa. Mana tidaknya, aku terlewat bangun tadi.

Bas yang sememangnya menjadi pengangkutan utama aku masih kelihatan.

"Fuhh, sempat" melangkah masuk ke dalam bas.

"Tak sia-sia pakcik tunggu kamu. Selalu je jadi penumpang terakhir."

"Hehe." Aku ketawa kecil. Terus aku ucapkan terima kasih sebagai penghargaan kepada pakcik yang sanggup tunggu aku yang terlambat ni.

Sampai kat sekolah, memang rutin harian kawan-kawan aku akan tunggu depan pintu pagar.

"Lambat kau hari ni. Bangun lewat la tu. Apa kau buat haa semalam? Cerita sikit"

Pagi-pagi lagi dah cuba spoil mood . "Layan perasaan sikit semalam. Tu yang aku lewat hari ni. Dah la wei, jom masuk."

_________

Waktu rehat dah berlalu. Aku belum masuk kelas lagi. Tak bersedia nak hadap buku fizik.

Aku decide nak pergi lepak kat bumbung sekejap. Waktu aku nak naik tangga tu, sempat aku belek-belek fon aku. Tak tahu kenapa, aku macam berharap sesuatu. - Dia.

Tiba-tiba...

"Adoi!" Siapa pula yang langgar aku ni.

Aku menoleh. Awek aku?!

"Awak okay?"

"...saya okey. Maaf tau sebab terlanggar awak tadi.. saya tak perasan awak ada kat sini."

Terus aku teringat pasal lelaki semalam. "Siapa lelaki tu?"

Tak semena-mena soalan pasal lelaki semalam keluar daripada mulut aku.

"Eh?? Apa dia?" Tak jelas rupanya soalan aku tadi.

"... Tak ada apa-apa. Semalam saya tunggu awak kat tempat yang kita dah janji tu tapi awak tak datang. Kenapa?"

"Oh, semalam. Maaf tau, semalam tiba-tiba je kepala saya pening. Sebab tu tak datang. Sorry tau."

Tipu! Mata aku tak salah nampak kau semalam.

"Hmm. Tapi lain kali beritahu awal-awal."

"...kay"

Apa dia buat kat bumbung pun aku tak tahu. Lebih baik aku ke kelas walaupun tadi niat aku nak ponteng.

Tak jadilah!

Liar(Oneshot)Where stories live. Discover now