SELESAI mandi, Hana melabuhkan punggungnya di birai katil. Tangannya berterusan mengeringkan rambut yang masih basah dengan kain tuala. Sesekali, bibirnya menyanyi-nyanyi kecil. Senang hati apabila dapat menghabiskan cuti dua hari di hujung minggu di rumah bersama-sama dengan keluarganya.
Matanya yang terarah kepada sudut yang menempatkan meja belajarnya membuatkan tangannya yang sedari tadi melakukan kerja terhenti perlahan-lahan. Hana mula melangkah menuju ke ruangan tersebut.
Kain mafela yang tersangkut di kerusi belajarnya dicapai. Aroma wangi yang dapat dicium Hana membuatkan tangannya terus mendekatkan kain mafela tersebut kepada hidungnya.
"Wanginya..." Bibir Hana terukir sebaris senyuman.
Pertemuan yang tidak diduga dengan jejaka yang tidak dikenali di stesen bas semalam, mencuit semula memori Hana pada pagi itu.
"Siapa dia tu?" Hana menggumam seorang diri.
Berkerut dahinya apabila memikirkan gerangan yang tidak dikenali itu.
"Baik hati." Hana tersenyum lagi apabila memuji kebaikan hati jejaka di stesen bas semalam.
Belum pernah dia dilayan sebaik itu. Apatah lagi daripada seorang lelaki. Malah, belum pernah pun dia mempunyai mana-mana kawan baik sebelum ini sehinggalah dia bertemu dengan Ika di UiTM.
Dalam mengenang nasib dirinya, Hana mula melepaskan keluhan. Menyesali banyak perkara yang sudah terjadi dalam hidupnya kini.
"Apa nak jadi dengan aku ni?" Hana mula bermonolog di kerusinya sebaik mengambil tempat di situ.
Kalaulah dia tidak terlalu penakut untuk berdepan dengan segala permasalahan yang melanda dirinya kini... Lebih-lebih lagi apabila seraut wajah Rina Batrisya muncul kembali. Hana mula mengetap bibir menahan geram. Kenapa dia harus menjadi penakut apabila berdepan dengan gadis itu? Apa yang ada padanya?
"Tidak. Aku tak boleh lagi terus macam ni. Lepas ni, kalau Rina..."
Hana yang sedang merancang-rancang bagaimana untuk berdepan Rina, terganggu apabila telinganya mendengar bunyi telefon bimbit yang berada di atas katil.
"Siapa pulak? Takkan Ika kut?"
Risau kalau ada apa-apa yang mungkin membuatkan kawan baiknya itu berada di dalam kesusahan, tangan Hana laju mencapai gadjet tersebut sebelum mengambil tempat di atas katilnya. Terus, tanpa melihat gerangan si pemanggil, Hana mula menekan butang untuk menjawab.
"Hei! Kau pergi mana hah! Aku pergi bilik kau, kau tak ada. Oh, sekarang ni kau dah pandai nak lari-lari ya?"
Gulp! Hana menelan air liur. Telefon yang didekatkan di telinganya tadi, mula dijauhkan. Skrin telefon Nokia itu ditatap.
"Rina," desis Hana.
Biarpun dengan suara yang menjerit kepadanya tadi sudah dikenal pasti, sengaja Hana ingin melihat sendiri untuk mengesahkan gerangan yang menghubunginya di pagi hari itu.
"Helo! Helo!"
Telinga Hana kembali mendengar suara lantang Rina apabila gadjet itu kembali didekatkan di telinganya.
"Hei! Kau bisu ke apa ni? Pekak jugak eh?" Rina terus menyembur tanpa henti.
Sempat mata Hana mengerling jam loceng yang berada di atas meja belajarnya yang baru hendak menginjak ke pukul 9.00.
"Hey, ugly! Kau dengar tak apa yang aku cakap ni?" Rina terus bersuara geram.
"Urmm..." Hana membalas dalam keterpaksaan.
YOU ARE READING
ISTERIKU SLEEPING UGLY
RomanceKarya ke 4 saya yang diterbitkan oleh Buku Prima. Bab demi bab akan dimasukkan, lebih kurang sama seperti yang terdapat di blog saya. Untuk mengetahui kesudahan Hana, Si Sleeping Ugly, dapatkan novel ni dipasaran ya.. Tq atas sokongan :)