Tibanya sekeluarga syafiq ke rumah. Syafiq berlari anak masuk ke dalam rumah dan menuju ke arah meja belajarnya, Lia dan syaz mengekorinya dan hanya mendiamkan diri menuju ke dapur, lia sedang mengeluarkan barang barangan kering manakala syaz membantu lia mengeluarkan barang barangan basah dan di susunannya di dalam peti sejuk.
Mereka diam membeku dan syaz memecahkan kesunyian dengan bertanyakan kepada lia
"Ayam ni nak letak mana",
"letak tempat biasa, esok saya nak masak",
baru sahaja syaz mahu membuka mulut, dengan segera lia memanggil syafiq.
"syafiq!!! Meh sini sayang bagi tora-tora angah!!!"
dengan separuh menjerit.
Dengan tidak menjawab dan membantah syafiq bangun dan menuju ke arah bonda dan ayahanda."mane bonda"
lia menyerahkan sebuah kotak dan memberikan kepada syafiq
"terima kasih bonda", "sama-sama sayang, naik tangga hati-hati", dengan pantasnya syafiq berlari dan menuju ke arah bilik abang keduanya lalu mengetuk tanda meminta izin."assalamualaikum angah angah, adik ni nak masuk boleh? ", " masuk lah" jawab zackaria dan dikenali zack yang berusia 10 tahun. Tanpa melengah lagi shafiq membuka pintu bilik dan menuju ke arah zack dan meletakkan kotak tora-tora di sebelah angahnya."terima kasih, sayang adik", "sama-sama, angah nak tidur dekat sini malam ni" , dengan selamba zack menjawab "tak payah mengada gada", "ye lah " syafiq menuju ke arah pintu dan berlari anak untuk meyambung kerja sekolahnya.
Semasa ketiadaan syafiq di ruang tamu, syaz mula bertanyakan kepada lia" awak ada cerita fasal kita dekat Mei ke?. Lia tidak menjawab, dengan rasa geram teramat sangat syaz mula meninggikan sedikit suara "lia jawab!!"
Lia dengan tenang menjawab "tidak, tak pernah, dia tahu sendiri seorang isteri Doktor berjalan kaki untuk kekedai setiap hari, tanpa menaiki kereta atau pon bersama awak, apa maknanya?, mei bukan kenal kita sehari dua syaz dia tahu kita ni siapa" lia cuba melepaskan amarah. Syaz mendiamkan diri. "lia saya tunggu dalam bilik, kita bincang dalam bilik sahaja, shafiq dah turun khuatiri dia tahu", lia mendiamkan diri. "biar dia tahu, saya nak anak anak tahu siapa awak di mata mereka, biar mereka tahu diorang bukan lagi anak anak kesayang awak lagi". "lia!! " separuh menjerit syaz dan menapak ke arah syafiq yang sedang menuruni tangga. Dan mencium dahi syafiq yang kita telah memeluk betisnya "sayang ayahanda naik atas ya", anggukan sahaja diterima daripada shafiq dan belari anak ke meja belajar nya. Syaz melihat gerak geri shafiq dan menyambung perjalanannya ke bilik utama iaitu di tingkat tiga.Tidak sampai 5 minit lia membuka pintu bilik dan mengambil tempat di hadapan cermin makeup lalu menarik kerusi kecik dan duduk setelah sedar akan ketibaan isteri pertamanya, syaz mendiamkan diri. Hampir 10 minit mereka membiarkan cengkerik membuat konsert mereka. "syaz awak nak bincang apa? Fasal perkahwinan awak? Atau fasal penceraian kita?" tanpa gagap dan rasa sedih lia memulakan membuka pentas gelanggang perdebatan keluarga mereka. "lia awak tahukan saya sayang awak anak anak kita", "pembetulan anak anak saya"
"lia!!!, ok let's talk about this with fill and talk like adult not like child"
"sorry what do you mean i am child, your are like child " lia adalah seorang kerani sahaja di sebuah hospital kerajaan dan walaupun berpangkat kerani diq mempunyai lulusan akautan di sesebuah universiti luar negara.
" ok Sorry, my mistake, saya tidak mahu kita bercerai dan saya mahu awak setuju dengan perkahwinan saya serta Please sight this form, i promise akan berlaku sikap adil antara awak dan madu awak" lalu mengambil file yang tertulis pemohon perkahwinan"i amelia will not sight any this stupid form" Setelah sekian lamanya lia menahan air mata yang bertakung di kelopak matanya, tanpa dipaksa air yang bertakung meluncur laju membasahi pipi. Tanpa mengendahkan syaz lalu merampas borang itu lalu mengoyaknya dengan rakusnya, "lia apa awak buat ni?, tanya syaz yang terkejut akan tindakan lia." saya tidak setuju Dr Syazwan " dengan pantas syaz menampar lia.
Lalu terjatuh ia menyembah bumi, lia jumpa bangun tetapi seperti ada yang menghalang. Ai melihat kaki syaz telah memijak betisnya, dengan rasa sakit teramat sangat lia jumpa membuka mulut," biar aku mati sekali pon asalkan anak - anak aku ada bapa" dengan tidak semana mana syaz mengalihkan kaki nya dan menghayunkan kakinya ke perut lia. Lia hampir menjerit kesakitan syaz menutup mulut lia dengan tapak tangannya. Dan membisik "kalau kau tak bagi aku kahwin lagi, kau akan hadap ini setiap hari, aku akan pastikan kau merana, faham ke tidak" syaz menekankan perkataan faham sambil tangannya menunjang kepala lia.
"aku tidur dekat hospital malam ni, budak budak tanya kata aku kerja" tanpa mengendahkan lagi syaz membuka pintu. Alangkah terkejut syafiq berada di hadapan nya yang memeluk buku pelajaran matematik. Matanya merah dan melihat bondanya meringkuk di lantai seperti kesakitan. Syaz dengan selamba memeluk syafiq dan berbisik "ayahanda sayang bonda, bonda sakit tu jangan kacau bonda ya bagi bonda rehat ya sayang, ayahanda pergi kerja dulu" lalu syaz cuba mahu mendukung shafiq dan syafiq meronta ronta mahu dilepaskan. Pintu bilik utama diperhatikan syafiq kerana ia telah selamat didukung oleh ayahandanya, syaz membawa shafiq kearah bilik shafiq. Dengan pantas syaz meletakkan ai di katil lalu mengambilkan buku pelajaran shafiq diletakkannya di tepi katil lalu berkata "shafiq tidur ya sayang dah lewat ni" sambil menujukan jam yang menunjukkan jarumnya pukul 12.30. Syafiq masih diam membisu. Syaz pergi menutup pintu.
Syafiq tidak dapat tidur pada malam itu dengan rasa tidak percaya apa yang sedang berlaku terhadap bonda dan ayahandanya. Syafiq melihat muka jam yang menunjukkan pukul 1 pagi. Dengan berat hatinya ai melangkah ke arah bilik bondanya. Lalu mengetuk bilik bondanya "assalamualaikum bonda" tiada jawapan cukup 3 kali ai memulas tombol pintu dan terkejut bondanya masih dalam keadaan seperti tadi. Ai mendekati bondanya yang kedengaran sedang menahan sakit " bonda are you okay right now?" dengan pelahan bonda memusingkan diri menghadap ke arah shafiq yang sedang bercangkung seperti mahu melepaskan hajat. "yes i am, do not worry about me ok sayang" sambil membelai lembut rambut anak bongsunya itu. Lia terasa sesuatu yang menghalangnya di hujung kaki nya. Dia cuba bangun dan melihat terdapat kerusi yang sebelum ini duduki telah menyembah bumi. Dengan rasa terkejut "shafiq buat apa dekat sini sayang?", "nak tidur dengan bonda, shafiq tak boleh tidur" sambil senyum. Lia segara bangun dan mengemas sedikit yang tidak enak mata memandang dan berkata"syafiq pergi naik atas katil bonda kejap lagi bonda tidur kan syafiq ya" shafiq melangkah ke arah katil dan baring menghadap keatas. Sedang lia membersihkan borang yang dia koyakan sebentar tadi. Dia mula menangis tanpa bersuara, shafiq menyedari akan tindakan bondanya mengambil tisu kepada bondanya. Lia terkejut akan perbuatan anaknya "lah syafiq tidur lah aish anak bonda ni, kejap bonda buang ni dulu ya, Ya ALLAH bonda dah suruh dah makcik minah kamu kemas kan bilik ni banyak habuk sampai menangis bonda habuk masuk" cover bonda yang sedang mengambil tisu dan mengesatkan ke matanya. "ok jom tido sayang"
Mereka berdua telah selamat mendarat di katil. Tangan lia menepuk nepuk manja pinggul shafiq, shafiq mula mahu memejam mata. Ai menanyakan soalan "bonda ayahanda still love me and you and angah more over along?". Lia terkedu dan menjawab "ayahanda sayang dekat semua orang sayang" . "but urmmm nothing bonda, good night bonda" dengan akhirnya ayat itu syafiq mencium pipi bondanya "good night sayang"Sudah best gila jadi angah ni skrip x banyak senang dia buat duit... Untung siot
Ehhh jap along along mane along
Aish mane along ni aduh along oh along
Penulis mane along?
YOU ARE READING
Aku Dan Diriku
General FictionKisah jatuhnya insan Dan bangitnya ia Sempatkah ia Bangkit