Bahagia

24 2 0
                                    

"adik bonda nak pergi kedai kejap"

bonda syafiq memberi tahu akan ketiadaannya di rumah, syafiq sedang leka menyiapkan kerja sekolahnya terhenti sebentar dan belari anak untuk mendapatkan bondanya dimuka pintu, secara automatiknya senyuman si ayah mula kelihatan dik tingkah laku si anak bongsunya.

"adik nak ikut ke"

si ayah menanyakan si anak
Secara pantasnya leher syafiq bergerak laju keatas dan kebawah tanda mahu mengikuti kedua orang tuanya.
Si ayah mengambil topi keledar dipakaikan si anak yang kita telah berusia 9 tahun.
Sambil Dr Syazwan memakaikan Helmet ia bertanya kepada si anak,

"adik nak beli tora-tora ke?"

dengan rasa penuh kegembiraan
Anaknya menjerit sekuat hati

"Nak!!!! "

Bondanya semenjak dari tadi asyik menyaksikan telatah ayah dan anak ini tiba-tiba terdapat kesan takungan air dimata si ibu.

Tanpa mengendahkan lagi takungan itu ia menepis takungan itu dengan ibu jarinya kerana takut dapat dikesan oleh suami dan anak kesayanganya itu.

"dah dah jom pergi jap lagi takut tutup kedai apong tu karang "

dengan suara agak serak, lalu tanpa disuruh lagi ayahanda syazwan mendukung si anak naik ke bakul hadapan motosikal yang hampir mencecah usia 7 tahun.
Meluncur laju lah motosikal Lc ke pekan Rembau.

Setibanya ahli keluarga Dr syazwan ke kedai apong, shafiq dengan tidak sabar lagi untuk dapatkan tora-toranya merengek untuk turun daripada bakul dengan segera, melihat telatah anaknya itu si ayah terus mengelingkan kepala tanda dia faham akan kerenah anaknya itu, Bonda telah mula melangkah masuk ke kedai cina tua itu,

"aiya dr tak kerja ke?" tanya apong kepada syazwan

"tadi kerja pagi sekarang sudah malam mau apa menyebuk dekat hospital itu lagi ma? "

selamba sahaja syazwan menjawab. Mata apong terpandang wajah syafiq lalu dia berlari anak ke rak makanan ringan dan sembunyikan satu plastik yang terdapat kotak yang tertulis tora-tora di belakang badan tuanya itu. Tanpa mengedahkan apong, syafiq melompat untuk mendapatkan plastik itu. Apong sengaja meninggikan plastik agar tidak dapat direntap oleh syafiq. Syafiq seakan monyet yang tidak boleh melompat.

"didi, Ni hao ma? "

selamba sahaja apong soal syafiq dengan bahasa ibundanya.

" wo hen hao"

tanpa gagap dan sesangatlah lincah syafiq menjawabnya.

"ni chifan le ma"

apong menyambung soalan lalu dinaikkan lagi plastik yang hampir terkena kepala syafiq

"hai Mei you "

jawab shafiq

" ni xiang yao zhe ge ma? "

apong menanyakan syafiq awak mahu ini ke. Syafiq mengangguk perlahan dan menjawab sambil mahu menangis
Syafiq mengangkat jari menunjukan 1 dan berpaling ke arah ayahnya dan mengangkat simbol peace. Ayahnya senyum manis kepada anaknya yang risau akan ketiadaannya suatu hari nanti.

"tā shì shén me"

apong sedang menguji syafiq syafiq menjawab

"wǒ yào liǎng gè"

sambil senyum kembali. Lantasnya apong mengeluarkan 2 kotak tora-tora yang diminta oleh syafiq.

Pada ketika apong, syafiq dan Dr syazwan, Pn Amelia atau lebih mesra lia. Mengambil barang dapur yang kering dan juga barang basahan dan ditemani oleh isteri apong Mei. Mei mengikut gerak geri lia. Sedang asyik lia membaca label yang terdapat di paket kopi 3 in 1 mei membuka mulut untuk memecahkan kesunyian.
"lia den tanyo sikit ni  boleh?"
lia memandang Mei.

"apo dio tak payah nak sogan sogan dongan den  macam ekao tak konal den lak "

" ekao ekao urmmm ekao "

Mei menelan air liur lantas menyambungkan soalannya

" ekao dan dak syaz tu dah nekad ko dah pikir masak masak bolom"

lia terhenti membaca label dan memandang Mei yang sekarang sedang mencuka dan kekurangan darah merah takut dimarahi oleh Lia.
Lia hanya mengangguk. Dan menjawab

"dah den dah  pikir  dah. Jom kirakan barang den mei,"

sambil senyum dan menyambung

"kim tu tak siap kerja sekolah lagi"

tanpa banyak soal Mei mengikuti lia ke kauter bayaran. Sampai sahaja di kaunter lia menjerit sedikit

" syafiq!! Sini meh bayar tora-tora tu "

" Xiexie nian "

dia berterima kasih kepada apong lalu mendapat bondanya kembali dan diikuti oleh ayahnya. Syafiq mendapatkan ibu nya dan memberikan 2 buah kotak tora-tora dan senyum hingga ke telinga

" kenapa beli 2 ni sayang"

sayafiq menjawab

"untuk angah 1 bonda"

lalu tanpa mengendahkan bondanya shafiq melari ke apong yang sedang mengupas limau mandarin dan syafiq hampir melanggar ayahandanya. Dia meminta apong mengupaskan 1 untuknya dan apong menuruti kehendak syafiq. Ayahandanya melihat keakraban mereka berdua lalu senyum dan melangkah ke arah kauter,

Di kauter bayaran Dr syazwan dan dikenali syaz bertanya khabar kepada mei lalu mei mengangguk perlahan dan bermakna khabar baik." mei dah lama aku tak nampak kau dekat sini. Pergi mana? " mei memandang syaz.
" aku ada je kat sini teman bapak aku tu, kau hilang hilang daripada radar, dah ni semua rm110.95" sambil gelak sakan. Riak Muka Dr jelas berubah dan automatik memandang ke isterinya lia. Lia seolah tiada apa apa yang berlaku disitu dan hanya mengeluarkan kad elektronik nya untuk membayar barang pembelinya. Dengan muka selamba mei menjawab "offline arh aduh ekao ni lupo ko buek buek lupo", "lupo pulak den jap den tak ado lak duit koteh ancano" lia menjawab kepada kawan karibnya semasa kecil lagi. Dengan tak disuruh lagi Dr syaz mengeluarkan RM 150 kepada mei. Kedua mereka terkejut dan dengan perlahan mei mengambil duit di tangan syaz. Lalu mengeluarkan resit dan mengambil duit baki di dalam peti duit. "Mei tak payah kau susah susah nak kira tu. Aku nak resit je duit baki kau simpan je" mei senyum dan seperti biasa mei mengambil sampul duit yang tertulis "zhi kim" dalam bahasa madrin maksudnya Untuk Kim. Siapa kim. Kim ni siapa.

Keluarnya bonda dan ayahanda syafiq memeluk peha ayahdanya lalu memandang ke atas raut wajah ayahdanya agar diberikan sesuatu. Dr syaz seperti membaca fikiran anaknya lalu mengambil sebuah kotak tora-tora dan memberi kepada syafiq. Syafiq mengambil dan memeluknya.

Setelah syafiq selamat mendarat di atas motosikal syafiq separuh menjerit kepada uncle apongnya dan mei "xiexie!!!! " lalu melambai kedua dua pemilik kedai apong n son SB.

Sudah dah masuk kelas madrin pulak tadi. Kenapa shafiq lancar untuk menjawab semua soalan apong? .
Siapa kim? Siap ada sampul duit dalam kedai apong lagi?
Kalau nak tahu tunggu dan lihat

Aku Dan DirikuWhere stories live. Discover now