Walaupun usia shafiq ketika itu hanyalah setahun jagung, dia adalah seorang yang cepat memahami perangai dewasa walau dia menyembunyikan perangai Sebenarnya dia mata kedua ibubapanya. Dia lebih suka menunjukkan perangai keanak anaknya.
Setelah sebulan lebih kejadian yang berlaku di dalam bilik lia. Dr syaz tidak lagi pulang ke rumah. Dan hampir setiap hari shafiq akan tanya kepada bondanya akan keberadaan ayahandanya. Hampir setiap kali jawapan lia tetap sama "ayahanda sibuk sayang" "ayahanda kerja" "kalau ayahanda tidak sibuk dia balik malam ni sayang" dan macam macam lago jawapan yang dikeluarkan oleh lia terhadap jawapan anaknya itu.
Pada suatu hari ayahandanya pulang sekejap dan mengemas barangnya, dengan perasaan teruja dan rindu akan susuk tubuh ayahandanya shafiq memeluk erat DR syaz, ayahandanya lalu membalas pelukan anak manjanya itu.
Dengan nada yang tersekat sekat shafiq membuka mulut nya " ayahanda nak pergi mana, jangan tinggalkan shafiq lagi", lantas DR syaz menjawab " ayahanda sibuk sangat dekat hospital tu, ayahanda kena stay at hospital almost 24 hours, sorryy baby". Dengan berat hati dr syaz meninggalkan rumahnya itu.
Setelah lebih seminggu Lia mengarahkan pembantu rumah nya untuk mengejutkan shafiq kerana hari itu adalah hari paling ditunggu tunggu oleh lia kerana dia akan menjadi janda anak 3. Shafiq dengan rasa terkejut kerana makcik minah pembantu rumah nya itu kejutkan dia lewat untuk ke sekolah dan pada ketika itu jam dinding biliknya itu telah menunjuk pukul 9 pagi. Lantas shafiq memarahi makcik minahnya "awatnya acik minah kejutkan fiq lambat, kena marah lah dgn bonda macam ni". Makcik minah dengan tenang menjawab " puan lia cakap shafiq cuti hari ni, jangan risau okey, nanti mandi siap2 pakai baju tu" sambik menunjukkan baju kemeja dan seluar yg dia gosok oleh nya malam tadi, "bonda nak bawak shafiq pergi mana makcik?" tanya shafiq. Mengeling kepala sahaja makcik minah untuk menunjukan jawapan yang ditanya oleh anak majikannya itu yang dianggap anaknya jugak.
YOU ARE READING
Aku Dan Diriku
General FictionKisah jatuhnya insan Dan bangitnya ia Sempatkah ia Bangkit