NENEK TUA.
Firstly, waktu petang dalam pukul 5. Masa tu mel dekat kolej. Dekat kolej mel ada satu bangunan ni, tak ada penghuni masa mel sem 4. Start mel sem 5, ada penghuni dah. Lama juga lah asrama tu dibiar kosong. Masa melin sem 4, melin balik dari kelas, memang akan lalu asrama tu dulu baru sampai ke asrama perempuan. Mel jalan lah macam biasa. Then suddenly, mel nampak nenek tua di balik langsir kat asrama tu tingkat 2 and guess what? Muka dia hancur sangat hancur dan menakutkan. Mel tukar tempat jalan. Mel jalan tengah tengah. Tak nampak tingkap tu. Terlindung dengan bumbung. Sampai bilik, baru melin cerita dekat akak katil sebelah..
Secondly, mel balik dari surau baru lepas solat isya'. Dalam perjalanan nak balik tu, mel rasa something strange, mel tengok lah sekeliling, rupanya ada. Mel nampak rambut putih gerbang gerbang, dekat tingkat atas sekali, lambai kat mel. Mel cakap dekat akak mel pergi surau sekali. Dia genggam tangan mel kuat kuat dia tarik mel bawak masuk asrama cepat cepat. Dia takut. Mel pun takut. Siapa tak takut bila benda tu melambai. Perghh!
Thirdly, kat dalam bilik mel sendiri. Kejadian tahun ini, bulan ini (January) tarikh tak ingat but masa tu mel demam. Masa tu malam. Lewat dah. Pukul 1/2 macam tu lah. Mel tak larat. Demam kan. Then nak tidur tu, mel nampak nenek dekat depan laci baju mel. Sebelah katil mel. Depan lampu tidur mel. Mel buat tak tahu je. Mel nampak, mel terus sorok muka. Ye lah nak lari mana lagi kan? Lagipun masa tu mel demam teruk tak larat nak bangun. Mel hanya mampu baca ayat kursi ulang ulang sampai mel tidur. Nenek tu dengan rambut dia putih gerbang, bongkok, pakai tongkat kayu, kuku panjang, baju kebaya lusuh, besar badan dia. Mel tak nampak muka dia sebab tertutup dengan rambut. Besok tu, mel cerita dekat ibu. Ibu cakap "awak tanya dia. Dia nak apa? Siapa dia?" Mel cakap lah "kakak tak larat nak tanya macam mana dengan demam lagi." Lepastu ibu cerita. "Ayah awak tu, sejak balik dari outstation, ada benda ngikut. Nenek tua. Muka dia sebelah elok sebelah tak elok then mata dia sebelah tersembol. Nenek lembik. Sama ke dengan awak nampam tu?" Mel cakap "oh ye ke?? Entah lah tak nampak pulak muka dia macam mana sebab tertutup dengan rambut." Beberapa hari kemudian, ayah cerita benda sama jugak. Tanya benda sama jugak dan mel pun jawab benda sama jugak.
Lastly, okay. Mel baru teringat moment masa kat sekolah dulu. Waktu tu mel form 4 mel baru baik histeria. Dalam 2 hari jugak lah tak datang sekolah sebab takut. Then cikgu pujuk call ibu cakap dengan mel surih datang sekolah. Kawan kawan dah rindu. So mel balik asrama. Setiap kali mel balik asrama, mel akan nangis and ayah akan bagi sapu tangan dia kat mel. Haha kelakar rasanya. Sebab mel memang manja dengan ayah masa sekolah. Malam tu, mel pergi surau, pergi prep malam, pergi toilet apa semua, berteman. Mel akan pegang tangan kawan sampai mel masuk bilik balik. Then, mel tidur pun kena ada teman kat sebelah. Mel tidur peluk yassin. Dengar ayat quran. Masa tu tak boleh bawak mp3 pergi kelas tapi mel bawak jugak sebab blok kelas mel blok paling berhantu... belakang asrama. Blok situ je kelas jahitan. Dengan asuhan kanak kanak. Masa kelas, mel tiba tiba dengar asrama pasang orang mengaji, mel rasa lain dah.. tiba tiba, angin kat luar tiup kuat. Macam nak hujan lah cerita dia. Masa tu mel tengah jahit siapkan task. Mel tengok luar. Kenapa angin kuat sangat sampai pintu bukak tutup. Real punya lah tengok macam dalam tv. Lepastu mel nampak nenek tua lalu. Rambut putih, baju putih lintas depan kelas mel dan mel pulak duduk hadap asrama. Mel pandang cikgu mel. Dia cakap "amalina, baca ayat kursi. Zarith, teman amalina. Zahra, teman amalina bantu dia. Jaga dia." Sebab muka mel dah pucat sangat masa tu. Mel duduk bawah bersila pegang tangan kawan kawan. Then dah okay sikit, keadaan dah rede, mel pergi dekat cikgu mel tanya "cikgu nampak ke?" Cikgu cakap "bukan sekor je tadi. Lepas kamu pandang cikgu, banyak yang lalu. " mel diam je. Sebab cikgu memahami. Mel lemah semangat lagi masa tu. Lepas pada tu, mel selalu kena kacau.. selalu. Sampai lah sekarang.
YOU ARE READING
"Jangan Takut Nanti Dia Lagi Suka"
ParanormalBased on true story. (I will write in Malay) (Maaf kalau ada typing error mel tak perasan)