- Clara, kom upp nu, du blir försenad snart! hör jag mamma ropa från köket. Motvilligt öppnar jag ögonen och sneglar mot klockan. Herregud, kvart i åttan! Jag häver benen över sängkanten och småspringer fram till garderoben. Jag tar på mig en vit magtröja och jeans med några hål. Jag borstar mitt långa mörkbruna hår och småspringer sedan till badrummet. Jag borstar tänderna och sminkar mig. Mascara, läppglans och eyeliner får duga. Jag strosar ner för trappan till hallen. Där tar jag på mig min svarta skinnjacka och mina vita converse.
- Mamma får jag skjuts? ropar jag.
- Visst. hör jag mamma ropa tillbaka. Jag öppnar ytterdörren och springer till våran blåa Audi. Jag sätter mig i framsätet och knäpper fast säkerhetsbeltet. Jag ser mamma låsa dörren till huset och komma småspringandes till bilen. Hon öppnar bildörren och sätter sig brevid mig. Hon startar bilen och börjar köra mot skolan.
- Ska det bli kul att börja i en ny skola då? frågar mamma med ett leende.
- Mm. säger jag bara. Resten av bilresan är vi tysta. När vi anländer till skolan har det redan ringt in.
- Toppen. muttrar jag för mig själv när jag stiger ur bilen. Jag smäller fast bildörren och vinkar hejdå till mamma. Jag börjar springa längst skolgården fram till skolbyggnaden. När jag ska gå in står det fyra killar och blockerar dörren. Alla är sjukt snygga!
- Kan ni stiga åt sidan tack? frågar jag med en sockersöt röst. Killarna flinar mot mig. Sedan stiger en av killarna fram. Han har mörkt, fluffigt hår och himmelsblåa ögon.
- Om jag får en kyss. säger han och flinar. Det där typiska killflinet som bara killar kan.
- Dröm vidare. fräser jag och knuffar undan honom. Jag river upp dörren och klampar in i korridoren. Där vimlar av ungdomar. Vissa tittar nyfiket på mig, andra ler. En tjej kommer fram till mig. Hon har svart, elektrisk hår och är blek. Hon har svart ögonskugga och mörkröda läppar.
- Hej, jag är Ellie. säger hon och ler.
- Clara. säger jag och besvarar leendet. Fyra andra tjejer kommer fram till oss och välkomnar mig. De visar mig till rektorns kontor, varifrån jag får en skåpnyckel och ett shema. Vi går till mitt skåp, nummer 465 och lämnar min väska där. Jag tittar på mitt shema som visar att jag har historia första timmen. Ellie och Vanessa ( en av tjejerna som välkomnade mig ) ska på samma timme som jag. Vi går till sal 109 var timmen ska vara. När jag kommer in tystnar alla och tittar frågande på mig.
- Hej, du måste vara Clara? säger en man. Jag nickar och ler.
- Välkommen, jag är din historielärare Lars Johansson. Skulle du kunna berätta något om dig själv? frågar han som tydligen heter Lars.
- Ehhm...Hej jag är Clara och har flyttat hit från Stockholm. Jag bor ensam med min mamma för att pappa har...dött. säger jag och tittar ner i golvet.
- Frågor till Clara? frågar Lars. Tre elever räcker upp handen. Lars suckar lite och pekar på en kille.
- Har du en pojkvän? frågar han.
- Öh...näe. säger jag. Lars pekar på en tjej.
- Jag vill bara hälsa dig välkommen. säger hon och ler.
- Tack. säger jag och besvarar leendet. Sedan pekar Lars ännu på en kille. Herregud, det är han som ville ha en kyss av mig vid dörrarna.
- Får Clara sitta brevid mig? frågar han och flinar.
- Ehhm...visst. säger Lars. Motvilligt går jag fram till honom och sätter mig brevid honom.
- Tja bejb, jag är Sam. säger han och flinar.
- Jag är inte din bejb. fräser jag argt.
- Men snart är du. säger han flinandes. Jag känner kalla kårar ila längst ryggraden. Vad betydde det där?
Blev ett långt kapitel nu, men hoppas att ni orkade läsa😂😂❤