Kayda geçen ilk Basilisk, Yunanlı bir Kara büyücü ve Çatalağız olan Herpo The Foul tarafından yetiştirilmişti. Herpo, birçok deneyin ardından bir karakurbağasının üzerinde kuluçkaya yattığı bir tavuk yumurtasından, olağanüstü tehlikeli güçlere sahip devasa bir yılan çıkacağını keşfetmişti.
Basilisk, uzunluğu 16 metreye ulaşabilen parlak yeşil renkli bir yılandır. Erkeğin başının üstünde kırmızı bir sorguç vardır. Dişleri son derece zehirlidir ama en tehlikeli saldırı silahı, koca sarı gözleriyle bakışıdır. Bu gözlere doğrudan doğruya bakan herkes anında ölür.
Yemek kaynağı yeterliyse (Basilisk bütün memelilerle kuşları ve sürüngenlerin çoğunu yer), yılan çok uzun süre yaşayabilir. Herpo'nun Basilisk'inin hemen hemen dokuz yüz yıl yaşadığı sanılıyor.
Basilisk yaratmak Ortaçağ'dan beri yasadışıdır, ne var ki bu işi gizlemek için, Sihirli Yaratıkların Düzenlenmesi ve Denetimi Dairesi geldiğinde karakurbağasının altından tavuk yumurtasını almak yeter. Ancak, Basiliskler, Çatalağızlar dışında kimse tarafından kontrol edilemeyeceği için, başkaları için ne kadar tehlikelilerse çoğu Kara büyücü için de aynı ölçüde tehlikelidirler. En azından dört yüz yıldır İngiltere'de Basilisk görüldüğüne ilişkin bir kayıt yoktur. (ta ki Sırlar Odası'nın kapıları yeniden açılıncaya kadar...)