Bir roman bir insani nasil etkiler? Nasil kalbini parcalar cok iyi anladim.. Okudugum iki romanin bende bıraktığı etkiyi nacizane yazmaya çalıştım.. Bir nebzede olsa kalbimin sıyrıklari geçti.. Beni benden alan essiz iki romanin yorumu..
Iki Zehra... Biri Nagel'in agzindan digeri Monforte'nin.... Ama acilari kayiplari ayni olan adaş kadinlar. Ikisi de savaşin zulmunden kaçan, daha dogrusu kacabilen iki koca yurekli kadin.. Birisi tecavuze ugramadigi icin şansli digeri multeci kampinda yaşamadigi zulum icin. Ama ikisi de yarali,kirgin,isyankar bir o kadar da güclu. Insanin zihnini zorlayan,tahammul noktasini aşan nice zulumden sonra ayakta kalabilen,duvar gibi sert ama bir o kadar da korkak iki insan. Gittikleri müphem yolda bilmedikleri diyarlarda ayakta durabilen iki küçük kiz... Bosna'da kucucuk birer kiz cocuguyken, multeci olarak sigindiklari diyarlarda büyüyen iki kadin...Biri haberi olmadan anneliği tatmiş digeri annesinin annesi.. Ikisinin de kabuslari ayni. Bosna'da evlerinde biraktiklari, cogu kez ayaklarina takilip köstekleten geçmişleri; kendisini unutturmayan nice kayiplari, arkalarinda biraktiklari aşklari...Bir onlara mi fazlaydi acaba hayat? Bir onlar mi fazlaydi ulkelerine? Yoksa isimlerinin ayni olmasi mi sorundu? Bilemediler. Biri 17 yaşından 18ine basarken digeri daha 15inde, anlamisti hayati ve bu, cok agir bir anlama olmustu onlar icin... Biri reşit oldugu gun kadin olmuştu, digeri daha 15inde agac kovuklarinda nefes almadan da yasanabildigini ogrenmisti. Kimbilir belki de Bosna'da Zehra olmakti suclari..