Bab6

162 8 0
                                    

Harini aku cuti, dan aku telah pulang ke rumah ku. Namun hanya aku sendirian dirumah, ibu bapaku telah ke US menemani abang ku yang mula membuka syarikat di sana. Mereka akan menetap di sana selama setahun. Maka tinggal lah aku seorang sahaja di tanah air tercinta ku ini.
'Hurmmm bosan nya, cuti je mereput, tak cuti nak cuti, cuti mereput lagi. Haih sadis, haa apa anita tengah buat ye, kebelakangan ni dia layan aku acuh tak acuh je. Kalau aku candlelight dinner dengan dia malam ni mesti dia elok'
Handfone ku di ambil lalu aku mendail nombornya.
"Hello awak"
"Hello, Iqbal, baguslah awak call saya nak memang nak cakap dengan awak"
'Erm Iqbal? Kenapa dia panggil aku macam tu pulak'
"Erm ye. Cakaplah awak"
"Saya nak mintak maaf kat awak Iqbal tapi saya dah tak boleh teruskan hubungan kita, bukan sebab apa cuma saya dah tawar hati dengan awak"
Hati ku hancor lumat macam di blender dengan pengisar.
Mataku mula menakungkan air yang berharga buat seorang lelaki, airmata. Airmata ialah maruah bagi seorang lelaki. Aku cuba memujuknya
"Kenapa awak? Apa salah saya? Saya jujur setia dengan awak. Ni sebab yang haritu ke? Haritu awak dah janji nak maafkan saya bagi saya peluang kedua kan" rayuku terhadapnya
"Maaf Iqbal saya dah tak sayang awak lagi bukan sebab saya ada pengganti atau apa cuma, ya saya tak boleh lupakan salah awak"
"Kenapa awak buat saya macam ni"
air mataku mula bergenang lalu mengalir melalui pipiku lantas jatuh ke lantai, berkecai, hancur tu sahaja perkataan yang aku fikirkan. Dia hanya meminta maaf lagi dan melarang aku untuk berhubung dengannya lagi. Hati ku bagai dirobek. Handphone ku dibaling ke katil, higlighted word Katil aku bukan pembazir yang suka rosakkan barang ya. Dan terus keluar daripada lantas memandu kereta ku ke taman berhampiran rumah, ya taman inilah yang menjadi saksi aku mula mengenali Anita semasa aku bersekolah 4 tahun lepas. Allah sungguh menyayangi hambanya yang banyak mungkar kepadanya ini Allah pertemukan aku dengan Anita di situ tetapi dia tidak perasan akan kehadiran aku. Dia bersama seorang lelaki. Dari tempat aku berada aku boleh mendengar kata katanya kepada lelaki jahanam itu sambil berpelukan. Mungkin mereka berani kerana tidak ramai orang di situ pada masa itu. Aku, kekasih nya selama 4 tahun pun tak pernah aku memegang nya, inikan jantan yang baru dikenalinya itu.
"U sanggup tinggal kan bf U tu untuk I?"
"Yes I sanggup buat apa saja untuk U, dia lepas masuk Universiti I dah menyampah dengan perangai dia belagak alim nasihat orang tu nasihat orang ni, mentang mentang dia belajar undang2 syariah, ish bencilah"
"Ouh, Nita kita kan dah kenal lebih dari setahun kan, sudi tak U kasi barang paling berharga U pada I"
'Setahun? Setahun dah aku tertipu dengan dia' bentak hatiku.
"Barang apa ni? Ouh maksud U first night I? Tu tak boleh lah Am, kalau I mengandung nanti macam mana? Mati I dengan bapak I nanti"
"Kalau I nak kawin dengan U ? Kita cuma nak buat awal sikit je lepastu kita kahwin sama je kan"
"Kalau macam tu boleh kut, tapi U kene pastikan U kahwin dengan I "
Apalah bodoh punya perempuan ni - tutur ku perlahan. Ya Allah alhamdulillah kau telah menunjukkan kebenaran. Aku bersyukur dengan kurniaan mu Ya Allah. Lantas aku terus pulang ke rumah dan mengambil semua hadiah yang telah diberikan kepadaku lantas aku ke rumah nya dan memulangkan kembali semua barang tersebut di rumahnya dan berlalu pergi.
Aku sudah tiada sesiapa, keluarga ku jauh di tempat orang, aku? Sendirian di sini. Walaupun aku rasa aku boleh kembali bangkit dari kekalahan ini namun ternyata jangkaan ku meleset.

Selepas berminggu minggu aku masih tidak boleh melupakan dia , dan hari ni sudah masuk 3 bulan aku masih dilanda perasaan yang bodoh ini. Namun tanpa aku sedari terdapat sepasang mata yang memerhatikan aku semenjak dua menjak ini.

Satu hari, insan ni datang menghampiri ku semasa aku tengah duduk sendirian di perpustakaan sambil melayani perasaan. Sebenarnya aku tidak suka berada di perpustakaan namun ini shaja tempat yang cukup sunyi. Malahan bulan depan aku bakal menghadapi peperiksaan akhir semesta.
Boleh lah aku study sikit2. Tibe2 terdengar satu suara lembut menyapa telinga ku.
"Assalamualaikum, sorang je ke? "
Terasa ketenangan di saat suara itu menyapa ku, sudah lama tiada sesiapa yang mengambil berat tentangku, rakanku juga serinng menghiburkan hatiku tapi biasa la kawan lelakikan. Korang faham2 jelah.
Aku sahut salamnya dan melemparkan senyuman penuh makna kepadanya.

"Boleh saya duduk di sini?"

"Silakan cik ?"

"Ops sorry nama saya Shafirah"

"Fakulti mana ye?"

"Engineering"

"Ouh bakal engineer lah ni ya"

"InshaaAllah, sorang je ke? Tadi saya tanya awak tak jawab pun"

"Eh sorry, taklah I ni ha tengah berdua ni takkan tak nampak"
Aku tunjuk di kerusi kosong sebelah ku

"Erm mana lagi sorang?" Tanya nya agak serius

"Lah puncline tak sampai eh"

Lalu kami pun tergelak sehingga di marah oleh librarians di situ.
Entah mengapa saat aku bersamanya rasa seperti semua masalah aku hilang aku dah lupakan pasal kekewcewaan ku, adakah ini memberi maksud yang
. . . .

#ha harini saya update pagi2 enjoy reading
#ha suspens tak
#follow my updates tau
#kalau ade yang tak suka or nal comment ape ape just comment yea . . vote pleaseeeeeeee
#semuanya dihargai
#keep supporting me

Apa Itu Cinta ?Where stories live. Discover now