kitap özeti

300 16 2
                                    

Anadolu Üniversitesi Eğitim fakültesi iletişim dersi notları

İletişim ;
kabaca duygu ve düşüncelerimizi bir başkasına aktarmaktır .

Dil;
Ortak kodlar, semboller ve kurallar dizisine dil diyoruz.
İletişimin gercekleşmesi için , en az üç öğe bulunmalıdır .

Bildirici, verici , alıcı

Verici;
Konusan, yazan ,çizen , el kol yada yüz hareketleriyle bildiriyi iletmek isteyen kişi

Alıcı;
Bildiriyi algılayan , kişi yada kişilerdir iletişimin sağlıklı sürebilmesi için , iletişim içindeki kişilerin ortak bir iletişim yönteminde buluşması ve ortak bir simgeler bütünü kullanması gerekmektedir.

Dönüt;
Karşı taraftaki bireyin iletiyi algıladığına dair belirtici bir uyaran vermesi.

KONUŞMA VE DİNLEMENİN SOZLU İLETİSİMDEKİ ROLÜ

" sözlü iletişim insanlar arası iletişim yöntemlerinden en çok kullanılandır.
Sağlıklı bir sözlü iletişimin gerçekleşebilmesi için ;

*verici (konuşmacı) olmalı
*vericinin iletmek istediği bir bildirisi olmalı(iletişimi başlatmak için verici gönüllü olmalı )
*bir yada birçok alıcı olmalı (dinleyici)
*alıcı bildiriyi almak için gönüllü olmalı
*ortak semboller ve sistematik kurallar kullanmalı (aynı dil kullanılmalı)
*ortak ilgi kurulmalı (konuşmacı ve dinleyici ayni konu üzerinde ilgilerini toplamalı)
*alıcı dönüt vermeli (konuşmacıyı dinlediğini ve onu anladığını belirtmeli)
* göz ilişkisi kurulmalı ,
*Sözlü iletişim ortamının konuşmak ve dinlemek için uygun olması gerekmektedir.

Sözlü iletişim ;
Konuşma eyleminin üretimini ve anlaşılmasını kapsar konuşma eylemini çözümleyebilmek için bahsi geçen kavram ve bu kavramı anlatan tümce kalıpları hakkında bilgi sahibi olmamız gerekir eğer dinleyicinin bu konuda yeterli bilgi ve deneyimi yoksa gelen bildiriyi anlamada ve yerine getirmede zorluk çekeceği açıktır .

Konuşmanın anlama boyutunun yanısıra birde üretim boyutu vardır .

Eklemleme; (artüklasyon) konuşma seslerinin üretilebilmesi için , konuşma organlarının ortaklasa hareket ettirilmesi olarak tanımlanabilir .

Searley'e göre ; konuşma dinleyicinin davranışlarını inançlarını hareketlerini değiştirmek amacıyla kullanılmaktadır .

Bürünsel özellikler;
Vurgu;
Bir sözcük teki yada sözcük göbeğindeki bir heceyi yada bir sözcüğü diğerlerine oranla baskılı kılan şiddet artışıdır . konuşma dinlenirken bazı heceler göreceli olarak daha " yuksek" kimileri daha.   " alçak " algılanmaktadır
*vurgu dinleyiciler tarafından yuksek olarak algılanan seslemler olarak tanımlanabilir .
*vurgu konuşmada anlam ayırdedici bir işlev yüklenmektedir .
*vurgu tümcede ritmi etkilediği gibi , konuşmacının ruhsal durumu ve önem verilen kavramlarla da ilişkilidir .
*vurgu konuşmada ne gibi işlevler yüklenmektedir gırtlaktan üretilen ses dalgalarının ana frekansı o ses dalgalarının akustik özelliklerini oluşturmaktadır  , ana frekans perde olarak algılanır .Ana frekansın sözcük üzerinde fark edilir bir şekilde değişim göstermesi ise , ezgiyi oluşturmaktadır .

Ezgi ;
Konuşma sırasında konuşmaya egemen olan temel tonun , değişimi olarak tanımlanabilir . Konuşma içinde , alçalan ve yükselen tonlar anlam ayırıcı özellikler taşımaktadır .

Altın Mikrofon Hitabet AkademisiHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin