EXO: Maknae

1.1K 47 1
                                    

"Makanlah.Macam mana nak sembuh kalau tak makan"ujar Suho prihatin.Sehun tetap mengeleng.

"Jangan degil boleh tak"marah Kai.Hilang sabar dengan perangai maknae yang satu ini.

"Kai ya.Cakap elok-!!.Kan Sehunnie tak sihat tu"ujar Suho.

"Hyung bela dia ni.Kalau sakit kita yang susah"balas Kai.

"Kai ya.Dahlah tu"pujuk Baekhyun.

"Kalau rasa menyusahkan.Jangan pedulikan Sehun"ujar Sehun.

"Sehun tahu Sehun ni menyusahkan"sambung Sehun keras dan bangun untuk berlalu kebilik dengan langkah yang masih lemah.

"Sehunnie"Suho memegang lengan Sehun.Tapi Sehun menepis dan terus berlalu kebilik.

"Tengok tu.Perangai.."bebel Kai.

"Kai ya.Kan tahu Sehunnie tu macam mana"ujar Suho.

"Hyung selalu bela dia.Besar kepala jadinya"balas Kai tak puas hati.

"Kan Sehunnie tu maknae"ujar Baekhyun.

"Kai ni sama umur dengan dia tau.Tapi tak adalah macam tu"balas Kai.

"Tapi sekarangkan Sehunnie tak sihat"ujar Suho.

........................

Sehun bangun dari baring dan bersandar dikepala katil.Suho yang sedang lena tidur dikatil sebelah dipandang sekilas.

"Mianhe.Buat hyung semua risau"ujar Sehun perlahan.

Sehun memegang dadanya yang rasa sakit.Sehun baring kembali.

Airmata yang mengalir dikesat dengan jari.

............................

Suho mengeliat dan kemudian turun dari katilnya dan menuju kearah Sehun dikatil sebelah yang masih tidur.

Suho duduk dibirai katil.Wajah maknae itu dipandang.Wajah itu terlihat pucat.

Suho menyelimutkan Sehun sebelum berlalu keluar.

.......................

"Masak apa?"tanya Suho kepada D.O. yang sedang memasak.

"Nasi goreng kimchi"jawab
D.O.

"Ermm..sedap"ujar Suho.

"Sehunnie belum bangun?"tanya D.O. sambil memasukkan nasi goreng yang telah masak kedalam bekas.

"Belum"jawab Suho.

"Biarlah Sehunnie rehat.Dia belum sihat lagi.Lagipun hari ni tak ada program ataupun latihan"tambah Suho.

"Kesian Sehunnie"ujar D.O.Bekas berisi nasi goreng kimchi diletakkan diatas meja makan.

"Wow!! bestnye..."ujar Baekhyun dan Chen.Mereka berdua duduk dimeja makan.

"Kau ni memang terbaiklah D.O. ya"puji Baekhyun.Chen mengangguk.

"Hyung berdua ni memang pandai betul bodek"sampuk Kai dan duduk disebelah D.O.

Chanyeol,Xiumin dan Lay tiada kerana hari ini ada shooting.Chanyeol dan Lay ada shooting di China.Xiumin di Korea.

Tiba-!! Suho ternampak Sehun melintas dapur untuk ke ruang tamu.

"Sehunnie"panggil Suho.Sehun berpaling.

"Nak pergi mana?"tanya Suho.Member lain turut melihat Sehun.

"A,a..nak pergi mana ni?"tanya D.O. pula.Ini kerana Sehun berpakaian seperti hendak keluar.

"Sehun nak balik rumah"jawab Sehun.

"Dah sihat ke belum ni?"tanya Suho dan menghampiri Sehun.

"Dah ok"jawab Sehun.

...........................

HOSPITAL
Doktor yang bernametag Daeul itu duduk dimejanya berhadapan dengan seorang namja muda.

"Sehunnie.Hyung harap Sehunnie ok dengan apa yang nak bagitahu"ujar Dr Daeul.

"Apa hyung?"tanya Sehun.

"Hyung dah periksa Sehunnie.Sehunnie ada jangkitan kuman diparu paru"jawapan Dr Daeul mengejutkan Sehun.

"Apa yang saya harus buat hyung?"tanya Sehun dengan suara bergetar.

"Pembedahan harus dilakukan"jawab Dr Daeul.

"Jadi Sehunnie kena bagitahu member Exo yang lain"tambah Dr Daeul.

"Aniyo.Hyung lain tak boleh tahu.Sehun tak nak hyung yang lain susah hati.Konsert Exo dah nak dekat"bantah Sehun.

"Tapi Sehunnie kena buat pembedahan.Tak akanlah nak hadapi semua ni seorang diri"balas Dr Daeul.

"Tak apa.Sehun boleh hadapi semua ni"ujar Sehun menyakinkan Dr Daeul.

"Omma dengan Appa Sehunnie macam mana?"tanya Dr Daeul.

"Esok Appa dengan Omma akan berangkat ke New York"jawab Sehun.

"Sehunnie tak nak bagitahu mereka?"tanya Dr Daeul.

Sehun mengangguk.

"Oklah kalau begitu.Hyung ada untuk menjaga Sehunnie.Hyung akan buat yang terbaik"ujar Dr Daeul.

Sehun mengukir senyuman.

BERSAMBUNG.....

EXO: MaknaeWhere stories live. Discover now