2

83 1 0
                                    

Bila seseorang itu berkata tentang kuasa,ramai yang ingat kuasa seperti superman atau ultraman mahupun boleh mengeluarkan api di tangan atau di mulut.Senang cerita,seperti perkara-perkara supernatural.Namun mereka tidak tahu,kuasa ialah perkara yang anda menggunakan kekuatan diri anda sendiri.Itulah maksud sebenar disebalik kuasa.

Tahun yang sama

"Assalamualaikum cikgu.Cikgu nak jumpa saya ke?" Kata aku dengan sopannya.Munafiq habis aku kalau depan cikgu tapi belakang cikgu,hmm faham-faham lah.Kalau tak faham boleh baca balik bab satu.Baru korang paham.

"Haa...kamu berdua.Ni cikgu nak bagitau yang kamu berdua dapat tawaran ke Maktab Rendah Sains MARI di Bangi.Tahniah la yer"

"Maktab Rendah Sains MARI? Bila masa pulak saya mintak cikgu?"

"Haah,saya pon tak mintak jugak."

"Sebenarnya, pihak maktab sana yang mintak korang berdua ni pindah kat sana.Sekolah pulak approved korang pindah ke sana. Jangan risau, kami dah inform kat parents kamu berdua."

"Saya tak dimaklumkan pon cikgu."

"More importantly, kenapa kami berdua kena pindah?Sekolah dah taknak kami dah ker?" Kata Mieza dengan nada seakan marah.Wow,blurr-blurr pon fiesty jugak eh.

"Haa...cikgu lupa nak bagitau.Memandangkan kamu berdua mendapat nombor 1 dan 2 di Malaysia-"

"Wait,dia dapat nombor dua di Malaysia?" Kata aku.Seriously dia nombor dua?Pandai jugak dia ni.Well tak sepandai aku la(Jangan kecam saya please).

"Kamu jangan potong cakap saya boleh tak?Aku sepak kau karang baru tau."

"Mintak maaf cikgu.Saya tak sengaja tadi." Kata aku sambil membuat isyarat tangan maaf.Dasyat betul cikgu ni terus 'aku kau'.Mieza melihat aku seperti tidak puas hati.Hey,don't blame me.Aku ingat kau blurr tak pandai.

"Anyway,saya nak awak berdua lapor diri pada hari Sabtu minggu depan." Adoi,pening kepala aku nak hadam semua ni.Apasal aku kena masuk sekolah baru tu?

'Technically,sekolah tu khusus untuk budak-budak yang mendapat nombor satu hingga nombor sepuluh dalam Malaysia.Kiranya sekolah tu hanya untuk budak-budak pandai."

But still,kenapa kena pindah?Dah la wajib masok sekolah tu.
Hmm...lantak lah.Apa jadi,jadilah.Aku dah malas nk dengar semua ni.

"Itu saja ke cikgu,kalau tak de ape-ape lagi saya pergi dulu lah ya.Assalamualaikum."

"Waalaikummusslam." Aku dan Mieza tunduk hormat sambil berjalan pergi.Sepanjang perjalanan kami pulang ke kelas,takde langsung conversation between aku dengan dia.Talk about an awkward moment sehinggalah Mieza memecahkan keheningan.

"Anunya-"

"Pfft,anu?!" Uishh tersedak aku dia tanya pasal anu.

"Ohh...sorry,tabiat kat rumah kalau nk cakap." Oi,kat rumah kau cakap pasal anu ke?

"Ha,apa dia?"

"Kau ade rasa ape-ape tak skarang?
Kau tanya ape aku rasa sekarang, aku rasa macam nak terkam kau.Well, takkan aku nak jawab macam tu pulakkan.Karang aku kena label 'pervert' pulak nanti.

" Hmm.. Takde rase ape-ape pon, kenape?"

"Tak de apa-apa.Cuma, nak bagitahu yang malam nanti kau akan rasa 'lain' daripada yang awak rasa sekarang."

"Lain?Lain macam mana tu?"

"Tunggu jelah malam nanti.Tu perkara yang agak susah untuk aku terangkan.Tapi,aku just nak bagi warning kat kau.Itu je."

KuasaWhere stories live. Discover now