Hani tiba di sebuah pantai yang aman damai. Angin sepoi sepoi bahasa. Dia membuka matanya.
Kelihatan laut mmbiru mengeluarkan cahayanya yg mnyinar.
Hani tersenyum. Dia bagaikan merasai rakan rakannya di sisinya.
Sara dn Fara sdg brmain air. Mimi, Qadrina dn Adlina sdg mmbuat istana pasir. Aishah dn Lia sdg buat lubang agar air laut boleh masuk ke pasir macam parit.
Manakala dirinya sekejap ke sana sekejap ke sini krana melayan karenah rakan rakannya.
Hani trsenyum. Dia trasa bahagia.
-
Lamunannya trhenti. Senyuman sbentar tadi hilang begitu sahaja. Tiada sesiapa di pantai pd pagi itu selain dia.
Laut brgelora kuat. Bagaikan memanggilnya ke mari. Hani memandang laut. Kmudian, gmbr yg dipegang melayang
Seliparnya trbuka. Telefonnya jatuh. Hani berlari ke dlm air yg sejuk itu. Hani mengejar gmbr itu.
Bagaikan takdir, dia seakan hanyut dn akan lemas.
Hani tetap cuba mencari gmbr itu. Apabila dpt, dia brpaut pd btu dn mngambilnya.
Hani trasa bdnnya trapung. Dia menghirup udara. Nmun dia trlalu jauh ke dasar. Dia tringat, dia tak pndai berenang
Hani memegang erat gambar di tangannya dn meraung meminta tolong. Laut bagaikan menariknya ke bawah.
Kedengaran suara orang dri jauh mnjerit minta tolong apabila mnyedari seorang gadis sdg lemas.
-
"Cik boleh dgr x? Bangun!"
Hani dbawa ke tepi. Gmbr di tgnnya digenggam erat. Trasa ringan bdnnya brbanding tdi.
Seorang wanita menopang bdnnya. Dia cuba mnyedarkn Hani.
"Panggil ambulans!"
Suara itu sayup sayup kedengaran. Dadanya berdegup kencang. Gmbr di tgnnya trlepas.
Air matanya jatuh, bdnnya lemah, telinganya bagaikn tk dgr apa apa dn mulutnya trkatup rapat.
Hani nmpk klibat 7 sahabat sayup di matanya. Mereka semua menguntum senyuman padanya.
Hani cuba senyum namun gagal. Dadanya berombak, matanya penat.
Akhirnya, Hani mengikut shbt shbtnya.
YOU ARE READING
KASIH SAHABAT [C]
Cerita PendekHani Elyna, Lia Eryna, Sara Harithah, Adlina Aisyah, Aishah Maisara, Fara Amira, Qadrina Aleana dan Shamimi Shahira adlh shbt sjk kecil Mereka brtemu di rumah yatim piatu dn kini mreka tinggl srumah. Prshbatan mreka bagaikn aur dgn tebing dn x dpt...