Upphovsrätten och källkritik

14 1 0
                                    


1. Vilka delar består upphovsrätten av och vilka bestämmelser gäller för dessa?

ekonomisk , ideell och creative commons

2. Hur många år gäller upphovsrätten?

70 år efter tillverkaren dött

3. Vad innebär verkshöjd?

Ett verk ska vara unikt för att uppnå verkshöjd. Verket ska vara resultat av en intellektuell skapande verksamhet som har sådan individuell särprägel att två personer, oberoende av varandra, rimligen inte skulle kunna prestera exakt samma resultat.

Tex jag skriver en bok men innan den publicerats ska ingen annan kunna skriva samma sak och säga att jag kopierat personens text och då måste jag kunna bevisa att jag har verkshöjd.

4. Du har skrivit en artikel på din skola. Vem har upphovsrätten?

Jag som skrivit artikeln

5. Vad är Creative Commons?

man får ej bearbeta verket men dela och sprida det så länge tillverkarens namn finns med.

6. Vad betyder Creative Commons-licensen CC BY?

by= erkänna tillverkarens namn  cc= creative commons

7. Vad betyder Creative Commons-licensen CC BY NC SA?

nc= ej användas i kommersiella sammanhang eller tjäna pengar på det     sa= får bearbeta texten men dela lika och samma villkor gäller        by= erkänn tillverkarens namn       cc= creative commons

8. Du ska använda en bild för att marknadsföra din skola i en broschyr. Kan du använda bilder du hittat på nätet med Creative Common-licens till det? Under vilka förutsättningar då?

Ja det får man så länge man inte bearbetar verket och alltid nämner original tillverkarens namn

9. Får du ändra i verk med Creative Commons-licens? I så fall, under vilka förutsättningar?

Nej

10. Vad kan hända om du bryter mot upphovsrättslagen?

man får en Räkning

11. Hur gör man för att hitta bilder och andra medie-filer som man får använda? Hur vet man att man får det? Ge något eller några exempel.

man kan leta efter cc märkta bilder osv för då får ej bearbeta verket men dela och sprida det så länge tillverkarens namn finns med.

tex jag tar en bild på en snigel så har jag creative commons på det vilket betyder att alla får dela och använda bilden men inte bearbeta eller förändra min bild sen ska också mitt namn vara med. Då får du använda det men under vissa få villkor.

Skriv kursWhere stories live. Discover now