Längst bak i ditt arbete ska du ha med en källförteckning. Där redovisar duvarifrån du fått informationen som du använt.
Så här gör du:
Böcker
När du använder information från en bok så slår man upp titelsidan som brukarligga som första sida efter pärmen. Det som ska vara med i källförteckningen ärbokens författare, tryckår, titel på boken samt förlag och förlagsort .
Det ärbra om man kursiverar titeln så att det syns tydligt.
Exempel:Mankell, Henning (2002), Innan frosten, Leopard förlag, Stockholm.
Internetsidor
När du tar information från en webbsida på Internet så är det några saker som ärviktiga att få med i källförteckningen: Sidans / artikelns författare (om såanges), sidans / artikelns rubrik, sidans adress (det vill säga url), vem ellervilka som står bakom sidan (kan ofta hittas under en rubrik som exempelvis"om oss"), samt när sidan var uppdaterad (om den uppgiften finns) och när dusjälv hämtade informationen på sidan. Det sista är viktigt eftersom informationpå Internet kan ändras snabbt. Om det finns författare skall du också ange de.
Tidningsartikel
När du använder information från en artikel i en dagstidning så är det viktigt attange följande i källförteckningen: vem som har skrivit artikeln, titel på artikeln(titeln ska stå men vanlig stil inom citationstecken), tidningens namn ochdatum som artikeln publicerades.
Exempel:Lille, Lotta "Enköpings bibliotek firar Världsbokdagen" Upsala NyaTidning, 2006-04-19TidskriftsartikelTidskrifter är tidningar som inte utkommer dagligen. Det kan vara allt ifrån engång i veckan till någon gång per år.
Det som ska vara med i källförteckningenär följande: artikelns författare, artikelns titel, vilken tidskrift artikeln ärhämtad från och vilket nummer tidningen har (ibland står månad istället).
Exempel:Pokas, Bruno, "Efterlängtad, men förutsägbar comeback : Anthrax",Sweden Rock Magazine, 2005 : juli/augusti.
Intervju
När du gör en intervju i ditt skolarbete ska du ange vem intervjupersonen är, närintervjun gjordes och hur den gjordes (telefonintervju eller personligt besök).Skriv på samma sätt både i fotnoter och källförteckning.
Exempel:Nilsson, Nisse, ordförande i kulturförvaltningen (telefonintervju),2007-07-08.
E-post
När du får uppgifter via e-post som du använder i ditt skolarbete skriver vempersonen är, ämnet du frågat om och datum när e-posten skickades.
Exempel:Pettersson, Pelle, bibliotekarie (fråga om projektarbete, epostkommunikation),2007-09-01
BINABASA MO ANG
Skriv kurs
RandomJag kommer skriva hur man tex Skriver olika slags texter Vad som måste finnas med Mallar för hur man skriver olika texter Tips på hur man skriver bra Hur man skriver personbeskrivningar, vad man ska tänka på osv Miljöbeskrivningar Upphovsrätten och...