Bearbetning

3 0 0
                                    

Hur gör man när man ska bearbeta sin text? Jo det ska ni få veta i dagens kapitel!

Det första man måste börja med är att be någon kritiskt granska texten, det kan vara en vän, en lärare, någon vuxen men INTE en familjemedlem då det oftast blir "den är bra". Det är ingen bra kritik, man behöver att någon korrekturläser ens text.

En korrekturläsare går igenom texten och granskar den väldigt noggrant; grammatiken, stavningen och framför allt så inget är plagiat ( kopierat från någon annans verk ) men även strukturen!
- Har man styckeindelning?
- Använder personen sig av skiljetecken ( till exempel . , / ? ! " osv )?
- Stor bokstav på till exempel namn
- Använder personen sig av små ord utan någon betydelse? Till exempel " så, asså, liksom osv, då kan man ta bort de orden direkt.
Orden är totalt onödiga och har ingen betydelse! Små orden förlänger bara meningen och det ger ingen professionell känsla av språket i texten.
Ibland kan till exempel ordet " så " behövas därför är mitt tips att läsa meningen högt med och utan ordet " så " och sedan om det låter helt konstigt utan ordet; behåll det.

Det man kan göra är att läsa texten högt för sig själv, extra tydligt och verkligen överdriva. Läsa orden ordagrant och då hör man oftast sina fel lättare.
En tredje sak man kan göra är att kolla så man inte skrivit " dom ", det är nämligen bara ett ord man säger men inte skriver. Man skriver " de eller dem " skillnaden mellan de och dem är att till exempel
De gillar er (utläses oftast "Dom gillar er").
Ni gillar dem (utläses oftast "Ni gillar dom").

Skillnaden mellan de och dem är alltså samma skillnad som finns mellan ni och er, och för den delen mellan jag och mig och mellan hon och henne. Detta kan man använda som knep för att skilja de och dem – man prövar helt enkelt att sätta in jag eller mig istället.
I exempel ett blir det "man måste ge mig den vård jag behöver". Jag motsvarar de, och alltså blir rätt svar:
1. Man måste ge barn den vård de behöver.
I exempel två blir det " jag gillar henne ". Henne motsvarade er och då blir rätt svar " jag gillar dem ".
Jag hoppas ni förstod hur man använder de eller dem nu!

Detta var mina tips och för att förenkla det gör jag en lite checklista man kan använda vid bearbetning.

1: Läs texten högt för dig själv
2: Rätta de eventuella felen
3: Kolla så du använder dig utav stor bokstav och skiljetecken
4: Läs texten högt för dig själv och uttala varje ord precis som det står (överdriv gärna)
5: Låt någon annan ge respons på texten, fråga gärna flera om respons
6: Rätta och ändra i texten utifrån responsen du nu fått
7: Kontrollera att du använde de och dem istället för dom, samt förkortningar är förbjudet! Skriv ALLTID ut hela ordet som " till exempel " istället för " tex "
8: Låt texten vila, lägg undan den i några dagar
9: Läs igenom texten noggrant igen, du kommer eventuellt upptäcka nya fel nu när texten har fått vila
10: Rätta eventuella fel
11: Be nu någon ge respons igen
12: Rätta eventuella fel från responsen
Du kan hålla på och bearbeta texten hur länge som helst men steg 1-12 är minimumet för hur man ska gå igenom sin text tycker jag.
13: Är du helt nöjd nu? Du har kollat grammatik, stavning, att du inte upprepar samma ord hela tiden ( om du gör det använd synonymer istället finns på synonymer.se )
I sådana fall luta dig tillbaka och njut för du har bearbetat din text!

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 09, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Skriv kursWhere stories live. Discover now