BAB 6

94 3 0
                                    

 Aniep berjalan setapak demi setapak kearah Hanis

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Aniep berjalan setapak demi setapak kearah Hanis. Hanis 'speechless'. Dia dah taktau nak cover macam mana.

Hanis : Err alang! Ha alang buat apa kat sini?
Aniep : Along suro Alang bawak akak balik rumah dulu. Sekarang.

Muka Aniep serious je time tu. Hanis sedikit lega. Mungkin dia tak dengar kot apa yang Hanis membebel sorang tadi. Aniep berjalan pergi menuju ke kereta. Enjin kereta di'start'. Hanis perlahan lahan membuntuti Aniep dan masuk ke dalam kereta.

* di apartment Syha *

Faz : Awak. Jom lah balik rumah ibu. Takkan awak nak duduk sini berdua dengan Hafiq? Bahaya. Tangan awak tu patah sebelah. Camne awak nak uruskan diri dengan Hafiq?
Puan Jannah : Betul tu Syha. Balik rumah ibu ya? Kat situ at least ada ibu, Sarah jaga Syha.

Fazrul meletakkan bagasi milik Syha dan Hafiq di tepi pintu. Hati nya tak tenteram nak biarkan dua beranak tu duduk rumah berdua macamni.

Syha : Takpe, Saya dah banyak menyusahkan awak, ibu dan lain-lain. Saya dah call Aunty Sarah, dia boleh jagakan saya beberapa hari. Lagipun, bibik dah balik kan. Dia boleh jaga Hafiq.

Aunty Sarah ialah adik kepada arwah ibu Syha, Puan Shida.
Fazrul masih tak berpuas hati. Hati nya membuak-buak nak kan Syha duduk di rumah ibunya.

Faz : But still.. awak tu kan..
Syha : Takpe, Saya dah okay. Don't worry lah.
Faz : Okay. Tapi kalau ada apa-apa berlaku, saya kena jadi orang pertama yang awak inform. Faham?
Syha : Baik bos. Hahaha. Oh ya. Hanis macam mana?
Faz : Pandai-pandailah saya pujuk nanti.

Fazrul memeluk anaknya.

Faz : Hafiq jaga ummi tau. Jangan bagi ummi sakit. Kalau ummi sakit, terus call ayah. Nah phone.

Fazrul menghulurkan phone berjenama iPhone SE kepada Hafiq. Terkejut beruk Syha. Dia pun nak jugak!
Hafiq : Wah! Bila ayah beli ni?! Cantiklahh.
Faz : Semalam, ayah mintak tolong Maksu belikan. Jaga elok-elok phone ni. Mahal tau.
Hafiq : Baik ayah!

Syha : Saya punya mana? Takkan bagi anak awak je.
Faz : Tunggu next gaji saya. Saya belikan awak something yang lebih berharga,

Kata Fazrul sambil buat 'wink' ke Syha. Oh please, kau fikir kau comel?

Syha mendengus lembut sambil tersenyum. Puan Jannah hanya memerhatikan gelagat 3 beranak itu dengan perasaan bersalah. Puan Jannah memeluk erat Syha. Airmata nya mengalir perlahan.

Syha : Ibu.. kenapa ni? Gwenchana? (acah ckp korea)
Pn Jannah: Ibu minta maaf sangat. Tolong maafkan ibu ya. Ibu bersalah sebab rosakkan kebahagian korang berdua.

Syha terdiam seribu bahasa. Apa yang berlaku? Selama dia bercerai dengan Fazrul, dia tak pernah tahu apa sebab Fazrul kena nikah dengan Hanis. Sebab ibu ke? Hmmmm

** di rumah agam **

Hanis mundar mandir di sekitar ruang tamu. Menunggu suaminya pulang, lambat sungguh!

(COMPLETE)HE'S MINEWhere stories live. Discover now