Hurrem

752 26 8
                                    

Hurrem urodziła się 1505  w Rohatyn.
Jej prawdziwe imię to Aleksandra lisowska. Hurrem umarła 15 kwietnia 1558 w kanstantynopolu

W 1521 urodziła syna Mehmeda. Miała doprowadzić do usunięcia dotychczasowej żony sułtana mahidevran od łask Sulejmana. Swój silny wpływ na Sulejmana wykorzystała do zapewnienia następstwa tronu jednemu ze swoich synów. Urodziła sułtanowi po Mehmedzie kolejno córkę Mihrimah i synów Abdullaha (zmarłego w dzieciństwie), Selima (przyszłego władcę), Bajazyda i Dżihangira.W walce o wpływy na dworze doprowadziła do zamordowania najstarszego syna Sulejmana (ze związku z Mahidevran), Mustafy (1553), oraz wielkiego wezyra Ibrahima (1536)

Istnieje teoria, że dość łagodna polityka Sulejmana wobec Polski wynikała z wpływu Roksolany, czującej silne związki z rodzinną ziemią.  Miała prawdopodobnie wpływ na politykę zagraniczną Turcji; zachowały się jej dwa listy do króla Polski Zygmunta Augusta, w których wyrażała współczucie po śmierci Zygmunta Starego. Historii krajów muzułmański kobieta nic nie znaczy. Jednak zdarzył się wyjątek, jeden z nich można uznać Hurrem- ukochaną żonę sułtana sulejmana wspaniałego

Czy Rokosolana – Hürrem była...Polką?
Nie brakuje sugesii, że Rokosolana była Polką – została porwana z okolic, ziem, które należały wtedy do Rzeczpospolitej. Ale Rzeczpospolita była wtedy dość niejednolita etnicznie – zamieszkała głównie przez Polaków, Rusinów i Litwinów. Mimo procesu polonizacji RP, trudno stwierdzić, że Rokosolana była (i czuła się) Polką, choć pisywała listy do polskiego króla.

Hurrem była prawdziwą miłością i wzorową małurzanką sułtana.niektórzy podejrzewali ją o czary ponieważ było to niezwykłe i nie spotykane żeby męszczyzna o takiej władzy tak bardzo kochał i ufał kobiecie.

Hurrem zmarła w Konstantynopolu w kwietniu 1558. Po jej śmierci sułtan nigdy nie zainteresował się żadną kobietą został wierny pamięci ukochanej żonie
Jak każdy wie Sułtan Sulejman miał pasję - jubilerstwo. W 4 odcinku (polskim)
jedno ze swoich dzieł wręczył Sułtance Hurrem. Był to pierścień z dużym zielonym szmaragdem który stał się symbolem wielkiej miłości Sulejmana i Roksolany. Po śmierci Hurrem pierścień znajdzie się na palcu Nurbanu która ukradła zmarłej to co chciała zabrać ze sobą do grobu.

Teoria śmierci hurrem jest różna prawdopodobnie,że był to rak skóry.

Osmańskie  ciekawostki Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz