Queenyaans A

356 11 2
                                    

 Anarya=  dinsdag

  Alduya= donderdag

  Aiya= hallo

Áni apsenë= sorry

A resta!= help!

Á cima!= pas op!

Ányë lesta talas!= laat me alleen 

  Auta! = ga weg!

A hauta urco tana.= stop die schurk!

Avánien i tië.= ik ben de weg kwijt

Apa i tarna foryanna/hyaryanna/téra= Aan het kruispunt naar rechts/links/rechtdoor. 

Aiya Eärendil Elenion Ancalima= Heil Eärendil schitterendste van alle sterren! 

A Eruchîn, ú-dano i faelas a hyn, an uben tanatha le faelas= Gun ze geen genade, want ook jij zult geen genade krijgen. 

Ae ú-esteliach nad...estelio han. Estelio ammen= Als je op niets anders kunt vertrouwen, vertrouw dan op dit. Vertrouw op ons. 

 A im ú-'erin veleth lîn?= Heb ik niet ook jouw liefde?

 A han noston ned 'wilith= ik ruik de lucht

  Am meleth dîn. I ant e guil Arwen Undómiel pígatha= Voor haar liefde. Ik vrees dat de gratie van Arwen Avondster zal afnemen. 

Anirne hene beriad i chen lîn. Ned Imladris nauthant e le beriathar aen=  Ze wilde haar kind beschermen. Ze dacht dat je in Rivendel veilig zou zijn.

  Andelu i ven= De weg is te gevaarlijk. 

Aníron i e broniatha, ad ae periatham athar i methid en-amar hen. Aníron i e círatha na Valannor= Ik zou haar deze kust laten verlaten en met haar volk laten zijn. Ik zou haar het schip naar Valinor laten nemen. 

Annon Edhellen edro hi ammen!= Poort van de Elfen open nu voor mij! 

Ando Eldarinwa a lasta quettanya, Fenda Casarinwa! = Poort van de Elfen luister naar mijn woord, Drempel der Dwergen!

Ai na vedui, Dúnadan! Mae govannen!
Ah, it is at last the Man of the West! Well met!
Ah, het is eindelijk de man van het Westen! Welkom!




elfen woordenboek (herschrijving) (Voltooid Tot Nu Toe)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu