-Jag går nu, säger Remus.
-Vart ska du? Frågar Sirius.
-Min moster har dött, jag ska på hennes begravning men jag är tillbaka imorgon.
-Okej.När han har gått säger James:
-Tycker ni inte att det är konstigt?
-Vadå? Frågar Peter.
-Jag svär på att hans moster redan har dött tre gånger i år.
-Och hans mamma är sjuk väldigt ofta, säger Sirius.
-Han döljer något för oss.
-Varför skulle han göra det, vi berättar ju allt för varandra, säger Peter.James har tagit fram sin kalender.
-Okej, vi försöker minnas när han har varit borta, säger han.
-Han var borta när vi hade astronomi sist, säger Sirius.Efter en stund har de fått in de flesta datumen när Remus har varit borta.
-Finns det något mönster i det? Frågar Peter.
-Han är borta var fjärde vecka, varje gång det är fullmåne, svarar James.
-Du tror väl inte? Frågar Sirius lågt.
-Menar ni att Remus är en, säger Peter.
-En varulv, jo, det är precis vad jag tror.
De tre pojkarna tittar på varandra i chock.Efter en liten stund reser sig James. Han tar fram en bok från sin skolväska. "Varulvar, Kentaurer och andra bestar". Han bläddrar genom den tills han hittar rätt sida.
-Här är det, säger han.
Varulvar (Lycantrophy)
Varulvar är vanliga människor som har blivit bitna av andra varulvar. De flesta blir bitna i ung ålder. För unga varulvar är förvandlingarna hemska men de blir lättare ju äldre personen blir, även om det aldrig är smärtfritt. När fullmånen går upp förvandlas personen till en varulv och stannar i det stadiet tills den går ner igen. Under tiden personen är en varulv minns den ingenting, varken vem den är eller vad den gör. Den kan inte heller kontrollera sig själv utan skulle lätt kunna döda sin bästa vän. Det ända som gör det lättare är att vara omgiven av djur. Djuren har en lugnande effekt på varulven. När fullmånen går ner förvandlas varulven tillbaka till en människa igen. Det är näst intill lika smärtsamt som den första förvandlingen. När personen har förvandlats tillbaka minns den inget om vad som har hänt under natten. De första dagarna efter fullmånen kan personen vara blek, trött och även ha flera nya ärr. Varulvar är mycket farliga och ska behandlas mycket försiktig.-Det var det, allt stämmer, säger James när han har läst klart.
-Vad ska vi göra? Frågar Peter.
-Vi måste berätta för honom att vi vet, svarar James.
-Vi gör det så fort han kommer tillbaka imorgon, säger Sirius.
-Ja, det är bäst.På kvällen när killarna ligger i sängen hörs plötsligt ett yl.
-Remus, viskar Sirius.
-Det är så orättvist, säger James. Att Remus som är så snäll, blyg, oskyldig och alltid hjälper oss med läxorna ska behöva gå igenom det här.
-Ja, säger Peter tyst.Den första som vaknar morgonen efter är Sirius, vilket är mycket ovanligt. Strax därefter vaknar även James och Peter.
-Vi berättar för honom idag va? Frågar Peter när de sitter och äter frukost.
-Ja, så fort han kommer tillbaka, svarar Sirius.Hela dagen går utan att de ser till Remus, de har trolldomshistoria med Professor Binns och förvandlingskonst med Professor Mcgonagall, eller som James och Sirius föredrar att kalla henne, Minnie, problemet är bara att hon blir sur då och drar av poäng för Gryffindor så att hela klassen tittar surt på dem. Inte för att de bryr sig men...
På eftermiddagen sitter de i sin sovsal när Remus äntligen kommer.
-James och Sirius ger varandra en snabb blick innan James säger:
-Kom, Remus, vi vill prata med dig.
Remus går sakta fram och sätter sig på sin säng. Han undrar vad de ville prata med honom om. De kanske har hittat på ett nytt sätt att skämta med Snape på, men nej, de lät för allvarliga för det.
-Remus, vi vet, säger Sirius när han sätter sig ner.
-Vet vadå? Frågar Remus. För de kunde väl inte veta, nej, inte en chans, det var omöjligt.
-Vi vet att du är varulv, svarar James.
Nej, det kunde inte vara sant, det fick bara inte hända, tänker Remus, han börjar skaka och svettas.
-Va, nej, varför tror ni det? Lyckas han ändå säga i normal ton.
-Remus, ljug inte för oss. Du försvinner varje gång det blir fullmåne och när du kommer tillbaka är du jättetrött och har flera ärr, svarar James.
Remus reser sig och drar fram sin väska och börjar slänga i sina saker.
-Vad gör du? Frågar Sirius.
-Jag packar ihop mina saker, svarar Remus. Sedan går jag och pratar med Professor Dumbledore, jag är hemma imorgon. Låt mig bara stanna här inatt, snälla.
-Du ska inte åka någonstans och varför skulle du inte få stanna här inatt? Frågar James.
-Jag är ett monster. Ni vill väl inte ha en sådan som mig här. Jag kan döda er, jag är ett monster!
Både James och Sirius öppnar munnen för att säga något men Peter är först.
-Remus, du är inte ett monster, skulle ett monster hjälpa Sirius att hitta sin slips när han tappar bort den?
-Hallå! Börjar Sirius men James avbryter honom.
-Tyst!
-Skulle ett monster hjälpa oss att hitta på de bästa skämten eller hjälpa oss med våra läxor? Fortsätter Peter. Nej, det skulle det inte. Du är inte ett monster, så sluta kalla dig själv för det.
-Betyder det att ni faktiskt vill att jag ska stanna? Frågar Remus.
-Det är klart att vi vill. Säger de andra tre i kör. Vad får dig att tro något annat?
-När folk får veta sanningen om mig brukar de börja hata mig och säga att de aldrig vill se mig igen, svarar Remus. Det känns som om mamma och pappa är de ända som fortfarande älskar mig.
-Vi älskar dig också, precis som du är, säger James.
-Är ni seriösa?
-Klart vi är, det är ju mitt namn, svarar Sirius.
De skrattar åt Sirius kommentar en stund innan James frågar:
-Hur gammal var du när du blev biten?
-Fem, svarar Remus. Min pappa hade hamnat i bråk med en varulv som heter Fenrir Grårygg. Pappa hade förolämpat honom och han ville ha hämnd.
Sirius som sitter närmast ger Remus en kram, snart kommer också James och Peter.
-Jag älskar er, viskar Remus.
-Och vi älskar dig, svarar James.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Yay! Första delen klar. Kommentera gärna vad ni tycker. Ni får också kommentera eller skicka ett meddelande till mig om ni har något förslag på en person, ett ship, en era, en scen eller något annat ni vill att ha en one-shot om. Då blir jag jätteglad. Det kan vara HP, THG eller Divergent. Och självklart ger jag cred till den som kom med förslaget.
YOU ARE READING
Harry Potter One-shots (Svenska)
FanfictionHej! Här kommer jag att skriva massor av One-shots, alltså bara en scen om varje sak. Det kommer mest att vara Harry Potter men kanske någon The Hunger Games eller Divergent senare om jag kommer på. Ni får väldigt gärna kommentera en karaktär, ship...