#3 Ginnys stora dag

448 8 2
                                    

Ginny vaknade för första gången på länge i sin egen säng hemma i Kråkboet. Och för första gången på ännu längre låg Hermione i sängen bredvid. Det kändes nästan som förut. Som innan kriget, när hon fortfarande var en Hogwartselev. Det hade gått fem år sedan dess. Anledningen till att hon var tillbaka nu var att hon skulle gifta sig idag. Idag skulle hon gifta sig med Harry James Potter. Hon hade varit kär i honom sedan sitt första år på Hogwarts när han hade räddat henne ur hemligheternas kammare men inte förens i hennes sjätte år hade han besvarat hennes känslor. Men hon hade väntat, och idag var den dagen hon hade väntat på i tio år. Ron och Hermione hade gift sig sommaren innan och nu var det hennes tur.

Hon låg kvar i sängen en stund till och funderade innan Hermione vaknade. De två flickorna klädde på sig och gjorde sig i ordning innan de gick ner. De flesta andra satt redan och åt frukost. Teddy och Victoire, Bill och Fleurs äldsta dotter, sprang runt och jagade varandra. Fleur försökte sätta på sin andra dotter Dominique en klänning, fast det gick inte så bra eftersom att Dominique inte ville sitta still. Hela huset var ett ända kaos just nu. När Harry fick syn på henne reste han sig upp och kysste henne. Hon kände hans varma läppar mot hennes och önskade att det kunde vara för evig. Fast sedan tänkte hon att hela dagen skulle antagligen bli så här fantastisk.

Efter frukosten gick de flesta ut i trädgården för att göra i ordning inför bröllopet. Bill och Charlie satte upp dekorationer och Fleur hjälpte Molly med dukning. De andra var lite här och där. Plötsligt fick Ginny syn på någon borta vid grinden. Det var Luna och hennes pappa Xenophilius. Hon sprang bort och mötte dem.
-Kom Luna, mamma ville att vi skulle gå och göra oss i ordning så snart som möjligt, sa hon. De gick tillsammans in mot huset.
-Hermione! Ropade Ginny på vägen.
-Jag kommer, skrek Hermione till svar från där hon stod på stegen och höll på att fästa upp tältet.

De tre flickorna gick upp på Ginnys rum där deras klänning hängde. Hermione och Luna skulle vara brudtärnor. Deras klänningar var ljusblåa med små broderade ädelstenar på axlarna. Ginnys klänning var vit med spets på axlarna och på kjolen. Där emellan var den täckt av ädelstenar. Hon hade också ett vit släp som hängde ner på ryggen. När Hermione och Luna hade fått på sig sina klänningar hjälpte de Ginny. Sen hjälpte Luna henne att sätta upp håret. Hermione hade tagit fram ett skrin.
-Vad är det där? Frågade Ginny.
-Det är smyckena Molly ville att du skulle ha, svarade Hermione.
Det var ett långt halsband med små ädelstenar och en blomma till håret. När hon hade tagit på sig dem gick de bort till skrivbordet och Ginny tog fram lite smink ur en av skrivbordslådorna. Det var lite rouge, ögonskugga, mascara och läppglans. Plötsligt knackade det på dörren och Molly kom in. Hon hade också bytt om.
-Är ni klara snart?
-Alldeles strax, svarade Hermione.
-Bra, gästerna börjar komma, sade Molly när hon gick ut igen.
Ginny gick fram till fönstret.
-Vad många det är, sade hon. Hon såg Emily, Samantha och Olivia som hade gått i samma klass som henne på Hogwarts. Neville och Hannah var där och hon fick till och med syn på Hermiones föräldrar.
-Jag visste inte att dina föräldrar skulle komma, Hermione?
-Jag kanske har glömt att säga det, det har varit så mycket nu, svarade Hermione.
Ginny reste sig upp och gick fram till spegeln.
-Ser jag bra ut? Frågade hon.
-Du är ser fantastisk ut Ginny, svarade Luna.
-Tack, ni också, jag är så nervös.
-Du behöver inte oroa dig för bröllopet, alla kommer att vara så upptagna av hur vacker du är så ingen kommer märka om du gör fel, skrattade Hermione.

Det knackade igen och den här gången var det Angelina som kom in.
-Det är dags nu, bröllopet ska börja, sade hon.
-Tack Angie, vi kommer, svarade Ginny samtidigt som hon tog på sig skorna.

När de kom ner i köket stod Molly och Arthur där och väntade.
-Är ni klara tjejer? Åh, Ginny gumman, du ser fantastisk ut, sade Molly.
-Tack mamma, svarade Ginny.
-Hermione, Luna ni vet hur ni ska göra.
-Mamma, vi har tränat flera gånger. Vi vet hur vi ska göra.
-Förlåt, jag är bara nervös för att min enda dotter ska gifta sig.
-Det är okej mamma, sade Ginny och gav Molly en kram.
Molly gick ut och istället gick Arthur fram till sin dotter.
-Hur känns det Ginny? Frågade han.
-Jag är nervös.
-Det är okej, det var din mamma också på vårat bröllop.
-Säkert?
-Säkert.
-Är du redo? Frågade han sedan
-Ja, svarade Ginny bestämt.
Samtidigt började musiken att spela och Arthur tog henne under armen. Molly gjorde tecken utifrån och Hermione och Luna började gå. Ginny såg att Harry stod en bit fram. Han hade en vit kostym och det såg ut som att han hade försökt att få håret att ligga platt mot huvudet men som vanligt gick det inte. Men det spelade ingen roll för Ginny, hon gillade hans rufsiga hår. Hon log mot honom och han log tillbaka.
Hon vände blicken åt höger. Där satt Bill och Fleur med Victoire och Dominique. Sen tittade hon till vänster och möttes av Olivias uppspelta blick och Emilys och Samanthas leenden. Det var kul att se sina vänner igen. Hon hade inte träffat dem sedan de slutade på Hogwarts för fyra år sedan.

Plötsligt stannade Luna och Hermione. Ginny tittade upp och mötte sin pappas blick, han kysste henne på kinden innan han lämnade över henne till Harry.
-Ta hand om henne, sade Arthur lågt.
-Det lovar jag, svarade Harry. Han tog Ginnys arm och det fortsatte den sista biten fram. Arthur satte sig bredvid Molly på första raden. Hon hade tårar i ögonen. Hermione och Luna satte sig på andra sidan mittgången.

-Harry James Potter, tager du Ginevra Molly Weasley till din hustru att älska i nöd och lust?
-Ja, svarade Harry och log mot Ginny.
-Ginevra Molly Weasley, tager du Harry James Potter till din make att älska i nöd och lust.
-Ja. Harry trädde på ringen på hennes finger. Den var silvrig med tre små diamanter längst fram.
Efter det böjer sig Harry fram och kysser henne.

Harry Potter One-shots (Svenska)Where stories live. Discover now