#4 Smärtan är tillfällig, att ge upp varar för evigt

428 7 3
                                    

Holyhead Harpies spelade en viktig quidditchmatch mot Falmouth Falcons. Harry, Ron och Hermione satt på läktaren. Ginny hade precis gjort matchens första mål för Holyhead Harpies. Något Falmouth Falcons spelare inte var glada över, en av deras slagmän verkade vara särskilt irriterad, så när en av dunkarna kom tillräckligt nära, skickade han den rakt mot Ginny. Den träffade henne i bakhuvudet och hon tappade greppet om kvasten och föll.
-Ginny! Skrek Ron. Han, Harry och Hermione sprang ner mot planen där det stoppades av en vakt.
-Snälla, vi måste få se hur det är med henne, sa Harry.
-Jag är hennes bror. Vakten släppte in dem och det sprang bort till Ginny som låg orörlig på marken. Samtidigt landade resten av Holyhead Harpies runt omkring.
-Hon andas, sa Hermione som redan hade kollat hennes puls. Två sjukvårdare kom ut på planen med en bår.
-Vi tar henne till St. Mungos, sa en av dem, möt oss där. Harry nickade.
-Jag skickar en Patronus till Molly och Arthur, kan du skicka en till Bill, Percy och George, Hermione? Frågade Harry sedan.
...

En stund senare satt de i väntrummet på St. Mungos när Molly och Arthur kom in. Molly gav dem varsin kram.
-Vet ni något? Frågade Arthur.
-Ingenting, vi har inte fått träffa henne än, svarade Hermione. Samtidigt kom en botare fram till dem.
-Ni måste vara Ginevra Weasleys familj, hon har precis vaknat.
-Vad har hon för skador? Frågade Molly.
-Hennes skalle är spräckt och hon bröt ryggen när hon föll.
-Kan vi få träffa henne?
-Absolut, men bara två i taget, följ med mig. Molly och Arthur följde med botaren in i ett annat rum.

Harry, Ron och Hermione satt kvar i väntrummet när Bill kom in. Han var blek och såg väldigt orolig ut.
-Hur mår Ginny? Frågade han.
-Vi vet inte, vi har inte fått träffa henne än, svarade Harry.
-Mamma och pappa är hos henne nu, tillade Ron.
-Okej, vad var det som hände?
-Hon hade precis gjort mål när hon träffades av en dunkare bakifrån och föll, berättade Harry
-Hur högt föll hon.
-Hon var i höjd med målen, så runt 7 meter, uppskattade Hermione.
-Åh Merlin, hur svårt skadad är hon?
-Hon spräckte skallen och bröt ryggen.
-Åh Merlin, utbrast Bill igen. Precis då kom Arthur tillbaka.
-Bill! Utbrast han. Harry, Ginny frågar efter dig.
-Okej.

Harry reste sig och gick bort till Ginnys rum. När han öppnade dörren såg han Ginny. Hon såg ut ungefär som vanligt, för utom att hennes vanliga leende var borta, istället såg han smärta i hennes ögon. Molly satt på en stol bredvid henne. Hennes ögon var röda av tårar.
-Jag lämnar er i fred en stund, sa Molly och reste sig. Harry satte sig på stolen och tog Ginnys hand.
-Ginny? Sa han lågt.
-Jag vill aldrig mer spela quidditch.
-Det vill du visst, det vet jag.
-Nej.
-Vart är min modiga, starka Ginny?
-Åh Harry, tårar var påväg fram i hennes ögon. Det gör så ont.
-Jag vet Ginny, men det blir bättre, du måste kämpa. Jag vet att du kan. Harry böjde sig fram och gav henne en försiktig kram. Han satt kvar hos henne en stund innan han sa:
-Jag måste gå nu, det är fler som vill träffa dig. Nästan hela din familj är här.
-Vem är inte här?
-Charlie, men han har fått meddelandet. Percy och George är påväg.
Ginny nickade.
-Jag älskar dig, Ginny.

När Harry kom tillbaka hade Percy och George kommit.
-Hur mår hon, Harry? Frågade Hermione.
-Inte bra, hon vill till och med sluta med quidditch.
-Om Ginny vill sluta med quidditch kan hon verkligen inte må bra, sa George chockat.
-Jag går in till henne, sa Bill.
-Vart är Molly och Arthur? Frågade Harry när Bill hade gått.
-Det gick ut en stund, mamma sa att hon behövde ta luft, sa Ron.

...

-Hej Harry, Luna hade precis kommit in i väntrummet där Harry satt. Jag hörde vad som hände Ginny igår, hur mår hon?
-Hon mår bättre idag i alla fall.
-Skönt att höra, kan jag träffa henne?
-Självklart, Hermione är där just nu men hon kan behöva en paus. Harry tog med Luna till Ginnys rum.
-Luna! Utbrast Hermione.
-Hej Hermione, Hej Ginny, hur mår du?
-Helt okej, svarade Ginny, till och med med ett litet leende.
-Vad bra.
Samtidigt kom en botare in i rummet.
-Ursäkta att jag stör, men jag har ett brev till Miss Weasley, sa hon och gav ett tunt brev till Ginny innan hon skyndade ut igen.
-Det är från Charlie, sa Ginny.

Kära Ginny!
Jag fick precis veta vad som hade hänt. Jag hoppas att du är okej, jag önskar att jag kunde komma hem nu men tyvärr är det väldigt mycket med de nya drakungarna just nu. Jag lovar i alla fall att komma hem till din födelsedag om tre veckor.
Älskar och saknar dig.
Hälsningar Charlie.

PS. Du är min starka, modiga, tuffa babysyster. Glöm inte det.

...

Två dagar senare fick Ginny åka hem till Kråkboet. Hon hade fortfarande lite ont i ryggen men mådde mycket bättre. Och hon hade snabbt ändrat sig om att hon aldrig mer ville spela quidditch och nu längtade hon istället tills veckan var slut och hon fick flyga igen.

...

Två veckor senare var det Ginnys 20:de födelsedag. Hon vaknade kl. 7:36 på morgonen. Nerifrån hördes slammer så hon gissade att Molly redan var igång. Ginny klädde på sig och gick ner.
-Hermione satt redan i köket och Molly höll på att fixa frukost.
-Ginny! Utbrast Molly. Hon gav sin dotter en kram och sa grattis.
-Grattis Ginny, sa Hermione.
-Tack. Är inte de andra vakna än?
Precis då kom Arthur in i köket. Han kramade om Ginny.
-Ginny, kan du gå upp och väcka Harry och Ron? Frågade Molly.

Senare på förmiddagen kom Bill och Fleur med Victoire och George och Angelina. Strax efter kom Percy med sin flickvän Audrey.
-Nu väntar vi bara på Charlie. Han borde komma när som helst.
-Hallå! Är det någon hemma? Hördes Charlies röst vid dörren.
-Charlie! Utbrast Molly. Hon gav sin näst äldsta son en lätt kram.
-Ginny, hur mår du? Frågade Charlie sedan.
-Jag mår bra, svarade Ginny.
-Skönt att höra. Jag har en sak till dig, han tog fram ett litet paket från sin jackficka. Grattis på födelsedagen Gin.
Ginny öppnade paketet och tog fram ett halsband med en pytteliten drake på.
-Åh, vad fint, tack Charlie.

När de satt och åt middag öppnade Ginny de andra paketen. Tillslut var det bara ett paket kvar. Det var stort och avlångt och inslaget i mörkrött papper. Det var från Molly och Arthur.
Grattis Ginny! Stod det med guldfärgade glittrande bokstäver. Ginny slet av pappret och såg vad det var.
-En Gyllene Pil! Utbrast hon. Ni kan inte mena allvar, det är den bästa kvasten som finns!
-Och den är din, fortsatte Arthur och gav sin dotter en kram.
-Wow! Sa Angelina. Du måste testa den på matchen i morgon, Ginny. Dagen därpå skulle Ginny spela sin första match sedan olyckan och alla skulle vara där.

När det närmade sig slutet av middagen sa Harry plötsligt:
-Ginny, jag har en till present till till dig. Han reste sig upp och tog fram en liten ask ur fickan. Sedan gick han ner på knä. Ginny gav till ett litet skrik när hon förstod.
-Ginevra Molly Weasley, jag älskar dig mer än allt annat i världen. Vill du gifta dig med mig?
-Ja, Harry! Ja! Skrek Ginny och kastade sig över honom och de kysste varandra. Ingen av dem brydde sig om att Ginnys föräldrar och fem äldre bröder satt i samma rum. Molly hade tårar i ögonen. Även Hermione, Fleur och Audrey såg ut att vara nära också.
Efter en stund sa Ron:
-Okej, nu räcker det.
-Ron! Utbrast Hermione. Du är så känslolös.
-Hallå, det där är faktiskt min syster och min bästa vän som just nu kysser varandra som galningar! När han sa det tittade Harry och Ginny upp, både väldigt generade. Sen tittade de på varandra igen och började skratta samtidigt som Harry trädde på en liten silvrig diamantring på Ginny finger.

...

Nästa dag klockan elva var hela familjen Weasley inklusive Harry och Hermione på plats på läktaren på Holyhead Harpies arena. Matchen började och Ginny flög bättre än någonsin på den Gyllene Pilen.
-Och Ginny Weasley gör matchens första mål för Holyhead Harpies! Skrek kommentatorn. Det är Weasleys första match efter att hon har varit frånvarande på grund av skada. Det går även rykten om att hon ska vara nyförlovad med ingen mindre än Harry Potter, fortsatte han.
-Det har inte ens gått ett dygn och hela världen vet redan, sade Harry.
-Du borde ha lärt dig det vid det här laget, skrattade Ron. Du är ju ändå "Pojken som överlevde", "Den utvalda" och "Räddaren".

Ginny hann göra tre mål till innan Harpies sökare Rebecca Wing fångade kvicken och de vann matchen med 220-40 mot Appelby Arrows. 


Harry Potter One-shots (Svenska)Where stories live. Discover now