A sweet escape

289 10 1
                                    

"Syahadah, I'm heading to New York. Now which way to your apartment?" Tanyaku, sebaik sahaja memasuki teksi. Penatnya...Bersyukurlah dapat rehat sekejap dalam teksi. Selepas balik dari International Airpot, bukan main susah untukku mencari teksi yang kosong. Semuanya diambil orang, hampir semuanya sarat dengan penumpang. Hm...Musim cuti, macam inilah jadinya.

"I live in City Lights Apartment, room 626. Wait, You do know where that is, do you?" Tanya Syahadah, rakan karibku yang menetap di New York City. Sudah setahun aku tinggalkan universiti John Hopkins, dah lama tak mendengar khabar dari Bridget. Agaknya macam manalah dia sekarang? Masih single atau...

"No, actually but don't worry. I'm riding on a cab, I could easily ask the driver for direction. Hold on a second." Mataku melirik ke arah pemandu teksi yang berkulit hitam yang sedang memandu. Nak tanya ke ni...Nak tanya ke ni? Takut kena marah pulak, ah lantaklah!

"Sir, do you know where City Lights apartment is?"

"Sure. It's just two blocks away. Would you like me to take you there, young lady?" Lelaki itu ketawa kecil, menampakkan kedutan-kedutan halus di penjuru matanya. Aku hanya sekadar menganggukkan kepala, tanda 'yes'. Peramah betul dia ni.

"Alright, Sya. I'll be there in no time. Ditto." Jawabku, sebelum mematikan telefon bimbit.

"So...what brings you here?" Tanya pemandu berkulit hitam itu, mematikan lamunanku.

"Oh...I...am visiting a friend. She lives in New York." Jawabku, ringkas.

"Alrighty missy, we're here. 10 bucks, please." Mataku terbuka luas. Ten bucks? Apahal mahal sangat ni?

"Ten bucks? What....Are you serious? It takes only two minutes to get here!" Protesku, sambil mengeluarkan sekeping not 10$ daripada dompetku. Aduh, 10$ dah melayang. Kau ingat sikit ke 10$ ni? Dengan kasarnya, aku menghempas pintu teksi, sampai ternganga driver teksi tu aku buat. Hah, take that.

Kedua-dua belah tanganku mengangkat travelling bag, yang sudah tentunya berat. Mataku melirik ke arah tapak tanganku yang sudah merah.Ya Allah, sakitnya! Sabar Ari, sabar...

"Do you need help, miss?" Tiba-tiba, suara seorang jejaka menerjah masuk ke mindaku.

"Uh...No, I can handle it. I can do this, I'm strong enough to lift these bags." Degupan jantungku semakin kuat, apabila mata birunya merenungku sedalam-dalamnya. Damn it! It's hard to make a conversation when he's taking my breath away...I should say something!

"The weather seems very mild." Huh, apahal tiba-tiba cakap pasal weather ni? Aku ni pemberita cuaca ke? Ah...bebalnya kau ni Arianna. Oh, okay...Relax, breathe...Breathe in...Breathe out...

"Yeah, the weather is very nice today. Would you like me to lift these bags for you? I don't think you can do it alone. Come on, I insist." Gulp, semakin kuat degupan jantungku. Aku hanya mampu menganggukkan kepala, enggan mengeluarkan walau sepatah kata pada lelaki itu.

"I'll take both." Dia mengambil kedua-dua beg, dan meninggalkan aku seorang diri, tercengang. Aku sekadar mengikuti langkahnya dari belakang.

Who did this man think he was?

"So...which room?"

"Room 626." Aduh! Kenapalah dia ni handsome sangat, lemah iman aku kalau tengok muka dia lebih-lebih! Ish, tak boleh jadi ni Arianna...Tercabar kewanitaan kau nanti. You have ego!

Aku dan dia menaiki tangga hingga ke tingkat dua, hebat juga dia ni! Ada dua beg di tangan, tapi nampak calm betul! Wah...

"So I guess this is it." Dia tersenyum manis, menampakkan lesung pipitnya yang menawan. Dia yang sudah jauh hanya melambaikan tangannya ke arahku.

A Sweet EscapeWhere stories live. Discover now