"Mama, Arel yang salah." Kata-kata Zafriel menampar cuping telinga Datin Salma. Terpancar jelas kehairanan dan kebencian di wajah wanita separuh usia itu. Ya, kebencian yang baru saja menular dalam dirinya setelah pemergian BAKAL menantunya, Arianna.
"And what do you mean by that?" Soalnya, cuba kelihatan tenang.
"Mama, Arel yang terlalu memaksa dia. Semua ni salah Arel, don't put the blame on her. She's innocent." Datin Salma bangun dari kerusinya, menuju ke arah Zafriel. Renungan matanya yang tajam sudah cukup untuk menggambarkan emosi yang dimilikinya pada masa itu.
"Innocent?! Are you for real, Zafriel? She left you, she left you and she's nowhere to be seen!" Datin Salma mengurut dahinya. Matanya beralih kepada Zafriel yang kelihatan tenang.
"Mama, tolonglah faham. Ari terpaksa lari dari semua ni, sebabkan Arel sendiri! Arel tahu dia tak cintakan Arel, jadi Arel biarkan dia pergi!" Terang Zafriel. Ikutkan hatinya, dia tak ingin Arianna pergi. Dia cintakan Arianna, dia tak sanggup melihatnya bersama jejaka lain selain dia. Deep down, he still loves her. He was helplessly in love with her, and she's the only person on Earth that could change him for good.
"No, mama tak boleh terima semua ni!" Kata Datin Salma, sebelum dia berlalu pergi dari pandangan mata Zafriel. Zafriel hilang kata-kata, his mind was filled with the thought of Arianna.
"Damn it!" Zafriel menyepak kerusi kecil di hadapannya. Matanya dihalakan pada foto pertunangan dia dengan Arianna. Tanpa disangka, air matanya yang jernih mengalir deras, membasahi pipinya yang putih mulus.
"Oh please....stop torturing me like this, Arianna! Everytime you left, I die a little inside!" Zafriel menahan sebak di dadanya. Terlalu perit untuknya menerima semua yang telah terjadi, tapi apakan daya. Segalanya dah tertulis.
"Arel?" Suara Dato' Mansur memecah keheningan malam. Zafriel menoleh ke arahnya, pipinya yang sarat dengan air mata diusap perlahan-lahan.
"Papa, not now. I need to be alone." Zafriel melabuhkan punggungnya ke atas sofa empuk. Matanya dipejam rapat-rapat, dia cuba menahan sebak di dada.
"I know exactly how you feel, but you can't keep doing this. Zafriel, papa recommend Zafriel ambil cuti for a few days. Bila Arel rasa confident, when you feel okay, you can go back to your work. You can come and go as you please. Alright?" Dato' Mansur menepuk-nepuk bahu anak lelakinya itu. Dia sebagai papa memang cukup arif dengan sikap Zafriel, dia memang seorang yang tenang. Dia sentiasa tenang dan sabar dalam apa situasi pun, jarang sekali dia menangis sebegini.
"What am I supposed to do? I can't get her out of my mind papa... I'm completely distraught by her leaving." Keluh Zafriel.
"You can go to New York, Uncle Roslan said he would be there by the end of the month." Zafriel meraup muka dengan kedua-dua tangannya, kurang pasti dengan idea Dato' Mansur.
"Kenapa Arel nak jumpa dia pulak? Dia boleh selesaikan masalah Arel? Boleh?" Soal Zafriel, geram. Dato' Mansur mengucap panjang.
"He can't, but you need to distract your mind. Papa nak Arel cari ketenangan dekat New York, cari life. Papa tahu Arel tertekan sekarang, sebab tu papa suruh Arel cari ketenangan." Ujar Dato' Mansur panjang lebar.
"Arel tahu, tapi Arel tak pasti pasal ni." Jawab Arel, ringkas.
"Arel, papa taknak tengok Arel heartbroken lagi. Terpulang pada Arel samada Arel nak pergi atau tak, tapi papa harap Arel dapat lupakan dia. Find a way to forget her." Zafriel mengangguk. Ada benarnya juga kata-kata Dato' Mansur, dia patut redha dengan pemergian Arianna.
"You're right." Zafriel mengelap air matanya dengan sehelai sapu tangan miliknya. He has to let her go, he has to find another way to get her out of his mind.
YOU ARE READING
A Sweet Escape
Teen Fiction"I can choose whoever I want to!" Jerit Arianna, kuat. Kata-kata itu terniang-ngiang dalam minda Zafriel, membuatkan dirinya semakin tak keruan. "She's... choosing him over me? Patutkah aku berputus asa sekarang? I don't really have a choice, do I...