saya izinkan awak pergi

230 8 0
                                    

"Ari, wake up!" I woke up to the sound of thunderclouds, ok I exaggerared. There was no thunderclouds, it was just her.

"Hm...mmm..." I moaned. Aku masih belum bersedia untuk bangun, masih ingin tidur sepuas-puasnya. Mataku yang kuyu dibuka perlahan-lahan, yay aku dah bangun! (Note the sarcasm)

"Wake up, sleepyhead. It's time for Subuh prayer." Syahadah ran her finger through my brown hair. Hah, Subuh? Wah, cepatnya masa berlalu!

"Really? How quick!" Aku segera bangun dari katil, dan berjalan menuju ke bilik air untuk mengambil wuduk. Selesai mengambil wuduk, aku menunaikan solat seperti biasa.

"You carelessly left your Iphone5 on my dining table. Thank God nobody stole it." Gosh, how could I be so careless?

"Sorry, now where is it?" Tanyaku. Aku mesti dapatkan telefonku, untuk cek missed call dari mama. Mungkin dia rindukan aku, mungkin juga tak. Aku rindu suara lembut mama, juga bebelan mama. Kalau mama sehari tak membebel, rasa tak lengkap hidup ni. Tapi bila mama dah bebel depan-depan, tahu pulak aku tutup telinga. Haish.

"Where is what?" Eii, geramnya...Boleh tanya pulak tu!

"Kau ni, kalau aku lempang kau dengan kaki mau nangis!" Syahadah terdiam, cuba memproses kata-kataku di mindanya. Hah, apa kau buat ni? Aku hanya mampu menahan gelak tawa. Dia faham ke apa yang aku bebelkan tadi? Haha, lawak...lawak. Smooth, real smooth Arianna.

"Were you...cursing me?" Dia masih beridiri di situ, masih terkejut dengan perbuatanku tadi. Malas hendak bualkan topik yang sama, aku berbalik semula pada topik asal perbualan kami.

"Now, where were we? Ah, yes. Let's just skip to the Iphone part. Now tell me where it is."

"I put it on the coffee table in the living room. Go check it. "Aku mengehela nafas panjang. Aku menuruni tangga dan menuju ke ruang tamu. Iphone5 ku terletak rapi di atas meja kayu mahogani apartmen Syahadah. Tanpa melengahkan masa, aku segera mencapai telefonku untuk check email dan missed call. Jari-jemariku ralit meng'scroll' skrin telefon canggih. Canggihlah sangat.

From= Evelynnasir@gmail.com

To=AriannaAzmeer@gmail.com

***Where did you go? Layla, Maya dengan ZAFRIEL penat carik kau merata-rata kau tau tak?! Masa wedding semalam kau tak ada, semua orang panik, malu Datin sekeluarga kau buat! Tengoklah bila kau sampai Malaysia nanti, aku ajar kau cukup-cukup!!**

Seriously, what kind of friend are you?

Aku terkedu. Was I the one who caused this mess? Tapi fikirkan balik, memang semua ini salah aku, tetapi siapa yang mulakan?

Sabar Ari, sabar...This is just the beginning, ini semua dugaan untuk kau.

Enough with the soothing words, aku terus meng'scroll' skrin telefon untuk membaca e-mail seterusnya.

From= Laylalatifaa@gmail.com

To=AriannaAzmeer@gmail.com

***Aku tahu kau sengaja lari dari semua ni, dan aku tak salahkan kau. You're scared, I know and as your sister, it is my job to help. Wherever you are, aku harap kau balik cepat sebelum ZAFRIEL serang kau. Dia mungkin tak tahu mana kau sekarang, tapi kau kena hati-hati. Dia tengah risau sekarang ni.***

Mataku terbeliak. Macam mana kalau Zafriel tahu? Apa akan jadi nanti? Mindaku mula jadi tak tentu arah. Habislah...Tanpa disedari, beberapa titis air mata keluar dari mata kiriku. I can risk him hurting me, no I can't.

Aku mengelap air mata yang asyik menitis dari tadi. Scrolling, scrolling, scrolling, ada e-mail lagi. Badigol mana yang hantar surat beracun ni?

From=NatashaAzraffia@gmail.com

***Hey, how are you? I hope you're happy. Kau tinggalkan Zafriel, aku harap kau puas. Memang teruk mak bapak kau perempuan, sengaja nak jual anal sendiri. Anyway, aku akan rampas Zafriel dari kau. Aku rasa aku lebih layak, so kalau kau nak terus keluar Malaysia pun aku tak kisah. Tapi lagi bagus kalau kau mampos la, lagi senang hidup aku. K, bye!?***

Aku cuba menahan air mata untuk kali kedua. Walau seteruk mana pun ibubapa aku, mereka tetap ibubapa aku. No one mess with my parents, no one will.

Apa yang perempuan murahan ni nak dari aku? Tak cukup kah dia cuba porak-perandakan hidup aku sekeluarga...

Natasha, A.K.A Nata de coco never learns from her mistakes. You know why? Sebab perempuan ni dapat goda semua lelaki, kecuali Zafriel. Hah, right. Kecuali Zafriel.

"Seriously, girl? I'm the last person on earth you wanna mess with." Aku membebel sendirian. Ah, sakitnya hati!

Ada 44 email lagi yang belum dibaca, aku enggan membaca semuanya. Makin banyak baca, makin sakit hati. Aku terus 'log out' email dan pergi ke 'call logs'. Suprisingly, ada 63 missed call, dan semuanya dari lelaki itu. Ya.. Lelaki itu.

63 MISSED CALLS FROM ZAFRIEL

Mataku terbeliak. Haruskah aku call balik? Huh, no way. Takkan.

"I bruise easily...So be gentle when you handle me...there'a mark you leave, like a love heart carved on a tree..." Lagu Natasha Bedingfield tiba-tiba kedengaran jelas di Iphone5 ku. Aku menekan butang 'enter' dan tiba-tiba..

Oh. This is not good.

Caller ID= Zafriel

"Ugh, just answer the phone Arie." Tegur Syahadah, kehairanan.

"No..its.." Aku terkedu, tak tahu nak cakap apa. Emosiku mula bercampur-baur. I was completely paralyzed by fear.

"Huh, Arie. Relax, it's probably just your mom." Syahadah bangun dari kerusi, berjalan ke arahku. Telefonku dirampas, dia mula menjawab telefonku. Gulp, welcome to hell.

"Hello? Oh yes, She's here. Why?" Aku memberi signal 'Don't tell him I'm here'. Bermacam-macam gaya aku lakukan untuk buat dia faham, boleh pulak dia buat-buat tak tahu. Huh, thats what bestfriends are for. To help each other (sarcasm again).

"It's for you." Aku mengeluh. Telefon dirampas dari tangan Syahadah, aku dengan perasaan takut yang teramat sangat cuba mengagahkan diri untuk menjawab panggilannya. I answered his call like there's no tomorrow.

"H...hello?" I hate stuttering.

"Hai." Balasnya, dengan dingin sekali. Aku dah mula takut di situ. Ya Allah tolonglah aku hadapi dia...

"....." Aku membisu.

"We need to talk."

"About what?" Tanyaku, cukup selamba. Dahlah buat salah, lepas tu boleh pulak buat-buat tak tahu. Oh I'm such a good person.

"You think?" Gulp.

"Apahal dengan awak ni?"

"I didn't see you at the wedding. What happened?" His voice was cold, sending shivers down my spine.

"You know what happened." Jawabku, acuh tak acuh.

"Saya tahu awak akan lari, dan saya biarkan sebab saya tahu awak tak bahagia dengan saya..." Balasnya. Aku tak mampu menyembunyikan senyuman di wajahku. Walaupun cintaku bukan untuknya, aku begitu gemarkan perwatakannya yang sungguh tenang.

"Saya minta maaf. Anggaplah semua ini salah saya seorang, marahlah saya. Bukan keluarga awak." Sebelum aku sempat membalas kata-katanya, taliannya diputuskan. Dia yang putuskan sendiri.

Kata-kata terakhirnya masih terngiang-ngiang di mindaku.

'Anggaplah semua ini salah saya seorang. Marahlah saya, bukan keluarga awak.' Terselit juga rasa bersalah di lipatan hatiku untuknya. Air mata jatuh membasahi pipiku, mengenangkan kata-katanya yang cukup membuatkan aku terharu.

***Zafriel...***

A Sweet EscapeWhere stories live. Discover now