BAB 5

675 9 0
                                    

LEHERNYA dipanjangkan, hendak mengesan keberadaan figura Maira. Meliar-liar bola matanya ke sekeliling. Namun dia gagal menemui apa yang dicari. Berkerut dahinya. "Eh, mana Miss selamba ni?" Terdetik sesuatu di benak fikirannya. Lantas, dia menyusun langkah menuju ke pantry.

Melihat figura Maira yang sedang makan biskut tiger, spontan mengundang senyuman di bibir Iqram. Terjungkit sebelah keningnya. Tercuit hatinya melihat gelagat gadis comel itu. Teruknya perangai! Macam orang tak pernah makan biskut tiger aje gayanya.

Biskut tiger berperisa coklat dicicah ke dalam milo panas, lalu biskut itu disuap ke dalam mulut. Maira memejam rapat kedua-dua belah matanya. Menikmati kesedapan biskut itu. "Hmm... sedapnya!" Kau ni Maira, macam tak pernah makan biskut ni kan? Padahal berduyun-duyun biskut ni kat rumah. Tapi disebabkan lapar, semua benda pun kau sebat. Ah, ni semua gara-gara Mr singa tulah!

Ehem! Iqram berdehem kuat. "Maira?"

Apa lagi? Maira terus meloncat turun dari kerusi. Sesi melatah pun bermula. "Oii, nenek kau tergolek!"

Hampir terburai tawa Iqram tatkala mendengar latah Maira, namun segera ditahan. "Teruk betul awak ni. Muda belia macam ni pun dah melatah ke? Saya ingatkan orang tua aje yang melatah, rupa-rupanya orang muda pun sama jugak," kutuknya.

Maira menjeling geram. "Dah bos buat saya terkejut, macam mana saya tak melatah?"

"Saya pulak yang dipersalahkan?" herdik Iqram bersama cebikan di bibir.

Maira tidak membalas. Malas dia hendak melayan kerenah ketuanya itu.

"Nah," Plastik berisi nasi bungkus diletakkan ke atas meja. "Ni untuk awak!" beritahu Iqram.

Maira tercengang. "Apa ni, bos?"

"Nasi bungkuslah, takkan lori mainan pulak?" perli Iqram. Erk, dia ni buta kayu ke apa?

"Saya tahulah ni nasi bungkus, saya belum buta lagi!" herdik Maira geram. "Tapi kenapa bos belikan nasi bungkus ni untuk saya?"

Dia ni banyak songeh la! "Saya ni dah cukup baik sebab belikan nasi bungkus ni untuk awak tau. Saya ni ada hati perut jugak. Takkan saya nak biarkan awak mati kelaparan? Kalau ikutkan hati saya ni, nak aje saya biarkan awak kebuluran. Baru padan dengan muka awak!" herdik Iqram dengan suara geram.

Maira menarik muncung panjang. "Kalau bos tak ikhlas belikan nasi bungkus ni untuk saya, tak payah beli! Simpan aje duit bos tu," balasnya geram.

Iqram mendengus geram. "Awak ni banyak bunyilah! Kalau suara awak tu sedap macam suara Datuk Siti Nur Haliza tu, tak apalah jugak. Suara pun macam katak panggil hujan, ada hati nak membebel kat saya," herdiknya, memulangkan paku buah keras.

Buntang biji mata Maira mendengar sindiran itu. Wajahnya cemberut. Dia menggenggam buku lima. Dia perli aku?

"Dah, tak payah nak banyak bunyi! Makan aje!" tambah Iqram, sekali gus bangun lalu bersedia untuk meninggalkan ruangan pantry.

"Eh, kejap!" Maira menjerit kecil. Dompet berwarna merah jambu di atas meja segera dicapai. "Berapa ringgit nasi bungkus ni?" tanyanya sambil menarik zip dompet.

"Tak payah bayar apa-apa. Anggaplah saya belanja awak hari ni," balas Iqram.

Maira terlongo. "Haa... bos belanja saya?" Sukar dia hendak percaya dengan apa yang baru didengarinya sebentar tadi. Dia nak belanja aku? "Eh, tak payahlah! Saya tak suka berhutang dengan orang. Kalau bos rasa nak bersedekah, bos pergilah sedekat kat anak yatim." Beria-ia dia menolak.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 04, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Mr Singa Miss SelambaWhere stories live. Discover now