MELIHAT figura Maira di meja kerjanya, Aladdin Aimar terus berpatah balik ke ruang staf bahagian operasi. Dia tersenyum lebar. Semerta lelaki bertubuh sasa dan berwajah kacak itu berjalan menuju ke arah gadis comel itu. "Hai, Maira?" sapanya bersama segaris senyuman menggoda.
Maira menoleh memandang figura si empunya suara yang menegurnya. Melihat figura Aladdin, dia mencebik. "Hmm... kau nak apa?"
"Saja, nak tengok buah hati pengarang jantung aku yang comel bak buah delima ni," balas Aladdin dengan nada romantis.
Sekali lagi Maira mencebik. "Ha ha ha... kelakarnya! Tolong jangan buat lawak domestik kat sini, ya. Aku tak rasa nak ketawa pun," perlinya pedas.
Aladdin tersengih. "Buah hati aku ni suka bergurau, kan?" pujinya. Ringan tangannya hendak menyentuh pipi Maira.
Maira bingkas menepis kasar tangan Aladdin. Sebuah jelingan tajam dihadiahkan pada lelaki kacak itu, tanda amaran keras. "Eh, apa ni?!" Sesuka hati kau aje nak sentuh pipi aku tau. Pipi aku ni tak bercop dengan nama kau, okey. Jadi, kau tak ada hak nak sentuh pipi aku ni!
"Nak usik sikit pun, tak boleh ke? Ala... bukannya luak mana pun," balas Aladdin selamba.
"Memanglah tak luak mana pun! Tapi kau kena ingat satu perkara, Din. Kau tak berhak nak sentuh aku sesuka hati! Aku bukan macam perempuan kat luar sana!" bidas Maira keras. Apa, ingat aku ni Barbie doll ke hah?
"Okey," Aladdin mengangkat dua tangannya ke atas. "Aku minta maaf! Aku janji, aku tak buat lagi," katanya bersungguh-sungguh.
Maira mencebik, lalu menjulingkan matanya ke atas. Menyampah! "Hmm..." Dia membalas dengan acuh tidak acuh. "Haa... kau nak apa? Tempat kau bukannya kat sini. Tempat kau kat bahagian kewangan." Aduh, pergi berambus cepat! Kalau aku ada penyapu ajaib, memang dah lama aku sapu kau. Biar lenyap terus dari muka bumi!
Aladdin senyum menggoda. "Saja, nak jumpa dengan buah hati aku."
Maira tayang muka toya. Hah, godaan kau tu langsung tak berkesan di hati aku tau. Sorry naik lori ajelah, sindir hatinya.
"Eh, kenapa kau belum keluar makan tengah hari lagi? Kau diet ke, Maira?" tanya Aladdin setelah agak lama berdiam diri. Hatinya diulit rasa hairan tatkala melihat Maira masih lagi berada di pejabat. Bukan ke sekarang ni waktu makan tengah hari?
Mendengar soalan umpama mesin gan itu, hati Maira dipagut rasa geram dan sakit hati. Aduh, dia ni banyak soalan pulak! Dahlah aku tengah sakit hati dengan Mr. singa tu. Dia datang menambah lagi. Argh, rasa macam nak ketuk dua manusia ni dengan senduk kuali aje!
Berkerut dahi Aladdin melihat reaksi Maira. Dia tertanya-tanya, apa sebenarnya yang sudah berlaku? "Maira, kau okey ke ni?"
Maira senyum hambar. "Kau nampak aku macam okey ke?" Soalan berbalas dengan soalan. Malas dia hendak menjawab soalan itu.
Aladdin tercengang. "Kenapa ni, Maira? Kau ada masalah ke? Cuba cerita kat aku. Manalah tahu, kot-kot aku boleh tolong."
Maira menjungkit sebelah keningnya ke atas. "Kau nak tolong aku? Tak payahlah, Din. Terima kasih daun keladi ajelah. Aku tak perlukan pertolongan kau," balasnya tegas.
"Ala... apa salahnya kalau aku tolong kau, Maira? Bukannya dengan orang lain pun, dengan bakal isteri aku jugak," balas Aladdin lagi.
Maira mendengus keras. Geram mendengar kata-kata Aladdin. Bakal isteri? Aduh, ni yang aku pantang! Berani dia mengaku aku ni bakal isteri dia? "Oii, sejak bila pula aku ni bakal isteri kau hah? Kita tak pernah ada apa-apa hubungan tau. Tolong jangan nak memandai-mandai!" bidasnya keras. Spontan, tamparannya hingga ke bahu Aladdin. Tanda amaran keras buat lelaki itu.