kapitel 1

26 3 0
                                    

         

Jag tittar emot Charlie som sitter framför mig. ''Du skämtar.'' är allt jag lyckats få ut efter att han precis berättat att hans mamma har skaffat en pojkvän som lika gärna skulle kunna vara hans bror, han är tjugotvå, TJUGOTVÅ. Det är ju sinnessjukt?

''Nej, alltså jag blir så jävla äcklad av det, hon skämmer ut mig för helvete..'' Charlie tittar bort emot grusplanen och drar in ett bloss av cigaretten.

Jag flinar stort emot honom. ''Så din morsa ligger alltså och k..'' mer hinner jag inte säga förens C kastar en förargad blick emot mig och jag lyfter snabbt mina händer upp i luften. ''Woah, lugn, det var ett skämt.''

Charlie himlar med ögonen och fimpar det sista av ciggen, antagligen äcklad av tanken, vilket är helt förståeligt. ''Dock är det sant.'' inflikar han från ingenstans.''Jag hör dem, konstant. Vissa kvällar har jag fått gå ut för att slippa höra dem, morsan är femtiosju, inte sjutton.'' Han spottar och ser allmänt äcklad ut medan jag sitter och flinar åt honom och drar in ett sista andetag av cigaretten innan jag fimpar den i grusplanen.

''Föresten, har du hört något från Dean?'' Jag tittar emot C som fumlar lite med sin jacka.

''Inte ett dugg, han är väl antagligen upptagen med sina business som han kallar det, såg dock att han hade vart inne på Facebook igår, vilket måste innebära att han iallafall lever.''

''Det känns riktigt konstigt att han inte hört av sig på flera dagar nu, det är inte vanligt för att vara Dean.'' Och det är det verkligen inte, han brukar alltid höra av sig till oss och vi till honom, men nu har han inte ens svarat när vi ringt honom, det gör mig faktiskt orolig på riktigt.

Dock verkar inte Charlie lägga speciellt mycket energi i att få reda på vad som hänt med Dean, antagligen är han väl trött på att bry sig om någon utan respons, vilket jag förstår. Charlie är sån, visar man inte tillräckligt mycket intresse för honom så behöver han inte den personen i sitt liv, C är krävande och vet exakt hur han vill bli behandlad.

Jag märker snart hur C sitter och tittar emot den lilla ån som rinner mellan grusplanen och fotbollsplanen. ''Ey.'' Jag puttar lätt till honom på sidan av armen och han flyttar snabbt blicken mot mig. ''Ryck upp dig, vad tänker du på?''

Charlie

Jag stirrar emot Issaq och försöker komma på ett rimligt svar till hans fråga, men helt ärligt vet jag inte vad jag ska svara. Jag vill berätta sanningen för honom, men han skulle inte kunna hantera den.

''Trött bara, sov fett dåligt inatt.'' Issaq nickar lätt och jag tittar bort emot vattnet igen och tar fram en ny cigarett ur paketet som för någon sekund sedan låg bredvid mig. Cigaretten vilar lätt mellan mina läppar och tänkarens låga sprider en våg av värme i mitt ansikte och jag andas in röken så jag känner hur det bränner lätt i mina lungor.

Livet är galet just nu, Izabelle är gravid och hon vill behålla det emot min vilja, jag vet att det är kvinnans val gällande abort, men hon borde iallafall förstå att det inte kommer gå bra, jag är bara arton och hon är sjutton samt att varken jag eller hon är redo för detta eller har bra jobb, visst jag jobbar, eller ja.. 'jobbar', gör tjänster åt folk med andra ord. Men det värsta är ändå att Izabelle är Issaqs syster, han kommer döda mig om han vet att jag satt på hans syster, verkligen döda mig.

Jag sneglar emot Issaq och sväljer hårt, känns som jag precis svalde en fotboll, eller basketboll för den delen.

Cigaretten som nu mera bara är någon centimeter lång fimpar jag emot skosulan och slänger sedan bort filtret över grusplan, trots att det finns en soptunna bara några få meter bort.

UnidentifiedWhere stories live. Discover now