Selfie

26 0 0
                                    

Tipu la kalau korang tak pernah amik gambar sendiri. Semua orang suka amik gambar sendiri cuma tak semua orang yang akan upload dekat media sosial. Sebab kita semua lebih kurang sama minat nak tengok muka sendiri. Sama ada muka nie, cantik ker hensem ker comel ker? dekat dalam kamera kan. HAHAHA. Oleh itu, saya nak buat survey sikit la, Antara LELAKI dan PEREMPUAN mana yang lebih kerap bergambar? Boleh tuliskan jawapan di ruang komen dibawah. Sebenarnya selfie nie untuk singular, kalau plural dia jadi Wefie. Jadi lepas nie kalau nak amik gambar ramai2 boleh la tulis dkt caption "Jom Wefie". Lagipun sekarang handphone dah semakin canggih. Apps dekat dalam phone untuk kamera pun semakin banyak. Jadi memang ramai la yang minat nak berselfie. Tapi ada juga sesetengah research yang mengata kan selfie nie mengundang padah kpd diri sendiri.

Cerita dia ada seorang budak lelaki ber umur 19thn bernama Danny Bowman yg terlalu taksub dengan selfie sehngga 200 gambar dalam 10 jam. Danny nie sanggup menurunkan berat badan dia sehingga 13kg, demi membuatkan dia lebih fotogenic di dalam kamera. Jika dia tidak mendapat hasil gambar yang sesuai atau yang dia inginkan. Danny sanggup menghabisi hidupnya sendiri, dengan kata lain "BUNUH DIRI". Seram kan? Tapi setiap orang lain pandangan tentang selfie nie. Ada juga cerita dimana pemerintah Thailand telah memberitahu supaya lelaki dan perempuan di negaranya untuk tidak berselfie. Kerana dengan bertambah-nya lelaki yang "Galau" akan membuat-kan jumlah calon pemimpin generasi baru akan berkurang.

Mesti semua akan persoalkan, kenapa? Salah ker kalau berselfie? Tak salah pun kalau nk berselfie. Sebab saya pun suka selfie juga cuma tak la macam Danny tu. Selfie nie juga ada dia punya Good Side. Dimana selfie nie mampu untuk meningkatkan keyakinan diri seniri atau self-esteem. Bila dia yakin dengan diri sendiri, mesti dia juga akan yakin dihadapan orang ramai. Dan selfie nie juga mampu menunjukkan emosi seseorang. Kalau dia sedih, mesti bibir bawah dia akan naik keatas dan kalau dia happy mesti dia akan senyum sampai nampak lesung pipit dekat dpn kamera. Ada pemerhatian yang dibuat tentang selfie nie dimana. "According to a BODY IMAGE survey 65% of teenage girls are said that selfie help boost their confident"

Bagi saya selfie nie merupakan keseronokkan utk kita bergambar dgn diri sendiri atau dengan kawan atau kelompok yang ramai. Satu hari manti, gambar selfie ini lah yang akan jadi pengubat rindu atau kenangan bila kita berjauhan darpd kawan atau kita sudah tidak pergi dekat tempat tu lagi. Bila kita dah tua nanti, kita pun dah malas nk berselfie. Jadi waktu mua nie la kita gunakan sebaik mungkin untuk ambil gmbar sebagai kenangan dan memori kita sendiri. Bila kita bosan kita boleh tengok gambar tu balik dan tersengih seorang diri. Tak percaya? Tunggu bila ko dah tua nanti atau tengah bosan. Hidup tak selalu indah tapi yg indah itu lah tetap hidup dalam kenangan. Ayat paling femes sewaktu kita nak selfie, "But First Let Me Take A Selfie."

"Tidak mengapa kalau awak suka selfie, cuma nak bagi tahu yg saya suka awak" chiaa chiaa.

Lebih KurangWhere stories live. Discover now