c2
Malam itu sangat sunyi sekali,maklumlah duduk di perumahan di kawasan hujung bandar.Hanya terlihat kanak kanak sekolah yang menunggang motosikal sambil bersembang ketawa riang tanpa segan silu.Tetapi bagus juga terasa ceria jugalah kawasan perumahan ini.Ali seperti biasa duduk dirumah sambil membaca buku dan mendengar kaset Bad Religion ye band agama jahat,Ali pun tidak tahu mengapakah nama kumpulan punk itu seperti itu.Apa yang penting bagi Ali adalah lagu mereka tidak seperti Simple Plan iaitu band acah acah punk kesukaan Sopi.Tiba tiba Ali mendengar nama nya di seru, "Assalamualaikum, Ali !!!,Ali !!!!!!!,Ali !!!!!!!".Ali bingkas bangun dari pembaringan lalu melihat keluar rumahnya. Dia melihat susuk tubuh lelaki di luar rumahnya,kulitnya hitam manis,berkepala botak tidak sah lagi. Itu lah Sepet,beliau seorang saudagar emas yang berjaya di kampung Ali,walaupun beliau berniaga online,tetapi berkat mulut manis dan mata nya yang manja nya maka ramai juga membeli emas daripada beliau. Sejarah mengurat gadis,Sepet memang tidak boleh disangkal,beliau dahulunya seorang kaki perempuan yang sangat terkenal.Beliau tidaklah sekacak mana, tetapi lidahnya yang lembut dan semanis madu dapat mencairkan mana mana gadis yang mendengarnya.Setiap madah madah yang dilontarkan dari mulut Sepet bagai kuntuman bunga ros bagi gadis gadis tetapi sebaliknya pula bagi kaum adam, Ali pernah sekali terdengar perbualan Sepet dan seorang gadis,itu lah orang cakap rupa bukanlah gambaran kepada perwatakan seseorang.Jika dilihat kan fizikal Sepet dan gaya beliau,menang seperti 'brader brader' dari cara permakaian beliau dengan gaya kolar naik dan beg sandang memang seperti kekanda kekanda Pekida.Dan ya, beliau memang Pekida atau istilah lain 'orang dalam' atau pun 'orang ada pakai' ikut lah kesuasaian nak panggil apa.Sepet juga memegang jawatan sebagai abag cik dalam persatuan beliau."Ali,jom teman aku stone depan umah Sopi".Sepet bercakap sambil tersenyum manja."sat aku pakai baju".Ali mengambil t shirt misfit nya lalu disarungkan ke badan nya yang 'sedap sedap' orang cakap.Setibanya di rumah Sopi,Sepet terus duduk di kerusi yang sedia ada rumah Sopi dan seperti biasa Sopi masih lagi tiada disitu mungkin beliau sedang lena sambil bermimpi pergi ke gig Najwa Latiff.Mungkin beliau sedang ber'moshing'. Sepet tanpa berlengah lagi mengeluarkan peralatan membalut rokok beliau.Dirobek robek nya Sepet tembakau yang hijau bukan main hijau lagi lalu beliau mencubit sedikit tembakau perperisa vanilla lalu digaulkan sehingga sebati ramuan tersebut.Sepet memandang Ali yang sedang tenang melihat telefon bimbitnya,"Ali,mai tolong balut sat,tangan aku kebas kebas la". Ali dengan gaya tenangnya,"bak mai bende alah tu,aku nak balut".Sepet menghulur tanpa bantahan,Ali pun mengulung ramuan tersebut dengan penuh tangkas dan bergaya tanpa prejudis."Hang power bab balut ni,tu sebab ak suruh hang",ujar Sepet yang begitu teruja melihat gaya Ali membalut rokok.Ali menghulurkan rokok yang siap dibalut kepada Sepet,tanpa membuang masa Sepet terus menyalakan rokok tersebut dengan gairahnya."perh, berdengung Li,hahaahhaahahah, gembira rasa nye".Tanpa mereka sedari ada seaeorang yang sedang berjalan kearah mereka.Seseorang yang mereka kenali juga,Azhar jiran Sopi.Sepet memangil Azhar dengan pangilan Are."Are mai la lepak berdengung,barang baik".Azhar dan Sepet adalah adik beradik tetapi bukanlah adik beradik kandung mahupun angkat tetapi adik beradik kebajikan.Are dan Sepet telah lame bersama dari zaman kerja kedai 24 tujuh sebelas hinggalah sekarang,betapa utuhnya uhkwah mereka.Bagaikan isi dan kuku,bagai kan aur dan tebing,bagaikan lagu dan irama, bagaikan cinta dan rindu,dan lain lain.
Sepet menghulur rokok nya kepada Are, Are menyambutnya lalu disedut perlahan lahan dan dihembuskan mengikut rentak burung yang bersiulan."fuh,fuh,fuh,best Sepet,mane dapat"ujar Are yang teruja dengan rokok yang dihisapnya."aku amik kat Najmi Paw,best kan,ade rase bulu bulu skit kan".Jawab Sepet santai.Are menghurkan kepada rokok kepada Ali. Ali mengambil dan hisap sesedut dua lalu dipulangkan kepada Sepet."Aik,macam lari perang je Ali".Ali memandang wajah Sepet dengan pandangan hambar."Aku sombel la hari ni".Sombel adalah ganti nama lain kepada perkataan keletihan adapun dalam keadaan kurang sihat.
YOU ARE READING
aku seorang punk
Short Storyc1."panas benar tengahari ni,berlecak dah ketiak aku ni"',kata ali,"hang mcm orang tak de akidah ajak aku keluar tengahari pijo mcm ni,mcm gampang hang tau tak",ujar ali pada sahabatnya sopi."kalau nak jadi punk kene cekal nak hadap panas macam ni...