Cuaca yang mendung ibarat hatinya. Dia berpindah kerana satu kejadian buruk telah berlaku di depan matanya. Dia sedih terpaksa tinggalkan kawan baiknya. Pakwe? Setelah putus cinta dua tahun yang lepas semasa umurnya form 3 dia membuat prinsip 'love is trouble and single si simple'..
Najwa Hazirah melangkah masuk ke dalam sekolah barunya dengan hati yang tidak suka.. Dia segera menuju ke pejabat.
Setelah mendaftarkan diri dan berurusan dengan kerani dia ditempatkan di kelas ketiga daripada enam kelas.
"cikgu, kejap ea" ujar Guru Kelas Najwa yang bernama Puan Naila. Sebaik sahaja mereka masuk ke dalam kelas.
"ok, kelas kita ada pelajar baru" kata Puan Naila mendapat tepukan yang gemuruh oleh pelajar lelaki mungkin kerana rupa Najwa.
"awak boleh kenalkan diri awak" Najwa menarik nafas sedalam dalam yang boleh.
"nama saya Najwa Hazirah binti Hisyam Razali. Saya dari Kuala Lumpur.." saat Najwa memperkenaljan dirinya seorang guru dahinya berkerut mendengar nama yang seperti familiar baginya..
"so ada question tak?" tanya Puan Naila. Seorang pelajar lelaki mengangkat tangannya.
"tanya lah, Dani" ujar Puan Naila. "dah ada kekasih belum?" tanya Dani. Pelajar lain ber'uuu' apabila soalan itu diajukan.
"maaf. Itu peribadi" ujar Najwa dengan tenang.
"kenapa pindah sini?" tanya seorang pelajar perempuan yang duduk disebelah Dani.
"Ayah kena tukar sini"
"any question?" tanya Puan Naila. Puan Naila mengarahkan Najwa duduk dihadapan Dani sebelum dia keluar.
Pelajar yang lain mula berborak apabila Puan Naila sudah keluar.
"dah. Dah. Sambung tadi" ujar Cik Siti. Pelajar lain mula focus belajar.
..............
Najwa POV
Kring!!!!!
Fuh.. Akhirnya rehat juga.. Bosannya tak geng!! Rehat sorang lah nampaknya.
Belum sempat aku keluar dari kelas aku ditegur oleh budak yang duduk disebelah aku nie.
"hye. Nama saya, Sean. Mohd Sean" ohh melayu rupanya.. Aku ingatkan cina.. Muka dia macam orang cina.
"saya kacukan melayu dan thailand. ayah thailand" ohh patutlah.. Kacukan rupanya.
Ehh! Kejap.. Macam mana dia boleh tahu apa yang aku fikirkan?
"alah. Semua orang fikir yang sama macam yang awak fikir" lagi sekali.. Someone help me.. Nasib baik mamat ni hensem.. Aip! Najwa ingat prinsip kau..
"apa kata kita rehat sekali nak tak?" tanya Sean. Aku berfikir sebentar. Kalau aku tak pergi aku yang bosan.. Tak pe lah.. Pergi jer lah..
"okk. Jom" aku setuju untuk rehat dengan dia.
"jom"
"awak tahu tak yang periksa setengah tahun mula minggu depan?" tanya Sean..
What?! Minggu depan?! Mati lah aku macam ni.. Aku tak study lagi..
"apa kata kita study sama sama?" cadang Sean.. Hmm boleh dipertimbangkan..
"boleh.. Study kat rumah saya boleh tak?" malas sebenarnya nak study kat luar.. Study kat rumah sendiri lagi best..
"oh boleh.. Rumah awak kat mana?"
"rumah saya dekat.." belum sempat aku bagitahu alamat rumah dah ada makhluk asing potong percakapan aku.. Nak jer aku maki orang nie.. Tapi disebabkan hari nie first day aku kat sekolah nie jadi sabar adalah perbuatan yang terbaik.
"amboi Sean.. Cari umpan ke?" tak silap aku lah yang tanya ni Dani.
"umpan?" berkerut dahi aku dengar soalan dari Dani nie.
"yer umpan.. Umpan untuk memancing petang ni" ujar Dani. Aku menarik nafas lega.. Ingatkan si Sean ni playboy antarabangsa.. Yer lah muka dah hensem takkan lah tak jadi playboy kurang kurang pun playboy tahap sekolah menengah..
"Najwa, kau nak join ke?" tanya Dani.. Aku segera menggelengkan kepala.. Gila minggu depan dah start periksa diorang boleh lagi nak pergi memancing..
"alah jangan risau lah.. Nell ikut sekali" siapa nell?
"hah.. Ini nama dia Nell. This my girl okk.." Dani memperkenalkan dia punya awek..
"hye" tegur Nell..
"so nak join tak?" tanya Dani. Setelah difikir fikirkan lagi.
"maaf lah.. Tak boleh rasanya" aku tolak dengan cara yang baik..
"tak pe.. Jom kita rehat sama sama" ujar Nell. Fuh! Mujur diorang tak marah atau merajuk..
Bersambung..
YOU ARE READING
Nerd Atau Gengster?
Romance'love is trouble Single is simple' Prinsip yang dipegang oleh Najwa Hazirah semenjak dia putus cinta Sejak dia bertemu dengan si jejaka prinsip yang dipegang semakin dilupakan. Hati Najwa Hazirah sekarang ibarat ais mudah cair dengan layanan si jeja...