Kap 1

65 5 3
                                    

Hon var sent ute kanske var hon en obotlig tids optimist, den här morgonen var inte annorlunda än alla andra.
Kaffe var det första hon tänkte när hon vaknade.
Sedan kom hon ihåg det var ju det hon glömt handla.  Hon fick vara utan, tepåsarna hon hittade när hon rotade igenom skåpet var alla sleepytime te med kamomill.
Något milt rogivande var det minsta hon behövde just nu. Hon behövde bara pigg vaken alert. Och ett dussin andra positiva saker.  

                                                                                     ***

Jobbintervjun var klockan nio, hon var redan sen. Carina även kallad Chilli var pank som i utan pengar utan inkomst. Pengarna hon sparat när hon bodde hos föräldrarna, hade försvunnit  i en rasande takt,  åh den här tiden, Hon suckade vid tanken den här tiden som varit så bra och enkel, jobb på sommarlovet och någon kväll i veckan.   När hon såg tillbaka hade allt varit nästan utan bekymmer.  Jobbet som hon  sedan fått ett halvt löfte om i våras  hade varit en lögn hur hade hon gått på det hon förbannade sej själv hur blåögd hon varit. Hon hade levt under sommaren utan en tanke på att hon byggt sin framtid på ett luftslott. nu måste hon  ha det här jobbet, hon var taggad kände sej full av argument varför dom skulle välja just henne till jobbet. Hissen skramlade plågsamt ner och nådde botten planet, Huset hon hade en etta  i var från en annan tid då hade barnfamiljer bott här. Som en påminnelse om den tiden stod gungställningen kvar gungorna vajade av och an i regnet repen slokade sorgligt. 

                                                                                  ***

Huset hon stod utanför var enormt det tornade  upp sej över henne som om det genom sin bara närvaro ville skrämma henne. Foajén var elegant belysningen dämpad, man kände en viss brådska effektivitet. Där borta gick en stram dam i tidlös kjol med blus klackarna till pumpsen smattrade mot det stenbelagda golvet. Chilly skrattade inombords hon var som tagen ur en gammal film. Hon själv var bohochic med lite andra inslag, jo hon gillade kläder men dömde själv ingen utifrån klädsel. Man fick vara som man ville det sa alltid hennes pappa han hade rätt i det tyckte hon. 

Jo jag har en tid bokad men Madeleine på hravdelningen sa jag                                                                     killen vid receptionsdisken tittade upp och sa våning  fyra rummet till höger där dök huvudet ner igen och samtalet var slut slut. Spegeln i hissen var skinande ren jag kollade mej själv rättade till håret, jag var klar.  Dörren till Madeleines kontor stod öppen hon  var inte så gammal som hon låtit på telefon. Slingat hår jeans hon pratade i telefon när Chilli ställde sej i dörr öppningen.    Sätt dej mimade hon och pekade på en stol.

Chilli satte sej tittade på väggarna, hoppade till när en röst sa Carina Lendsen med en frågan i rösten. Det är jag sa Chilli. Hon tittade på mej över glasögonen tittade på skärmen och läste mitt cv som var ganska lätt läst. Hon lutade sej tillbaka i stolen som knakande protesterade.

Vi har inte ett utan två jobb sa hon och granskade mitt ansikte som om kunde se in i mitt inre. Vi har dels packjobbet som du sökt och sedan en ny tjänst som inte funnits här innan det innebär att vara lite  alltiallo och jobba självständigt. Mitt hjärta var nu  i halsgropen för vad som skulle komma. Vi tror att du skulle passa för jobbet om du bestämmer dej för att ta det. Min röst darrade lite när jag sa ja när kan jag börja.    

                                                                               ***

Vad tycker ni om kapitlet  ge kommentarer  glöm inte rösta  



StationenWhere stories live. Discover now