Kapitel 3

23 2 0
                                    

Natten var här och han gjorde sig redo för att gå till jobbet så hade det varit det senaste året.

Plugga på eftermiddagen och nattvakt på på nätterna jobbet var inte så dumt för det mesta händelselöst han åkte sina rundor kollade dörrar fönster pratade lite med natt personalen på en del ställen. Han kände att natten var hans tid, det kunde vara lite osocialt men på det hela taget så trivdes han. Studierna gjorde att han träffade lite folk, det kunde räcka.

Han hade alltid bott här i staden och  hade ärvt  lägenheten av en moster som han avgudat han saknade henne, hon hade gått bort alldeles för tidigt.  Lägenheten var enligt hennes uttryckliga önskan hans. Så många andra släktingar att dela på arvet fanns inte så när allt var klart återstod lägenheten en något nersutten soffa, porslin och inte mycket mer. Jo där var ju kartongerna med nerpackade böcker hur många hade han inte orkat räkna.

Nu hade han bott här ett halvår utan mer än lådmöblerna soffan och en säng. Hans syster som tittade in till honom då och då, skakade på huvudet och sa suckande.   

"Om en kvinna överhuvudtaget sätter sin fot innanför din dörr kommer hon att skrikande vända och springa ut igen, i tron att hon hamnat hos en psykopat"


Han hade skratta lite generat åt henne .  Systern som alltid var rakt på sak utan krusiduller. 

Jobbet som i vanliga fall var lugnt,  började med ett misstänkt in brott i en lagerlokal stängslet var uppklippt lagom mycket så att man kunde klämma sig igenom.

Linus lyste bort mot asfaltplanen där blöta fotspår fortfarande syntes, diket som gick runt fabriks området var inte djupt men till hälften fyllt med vatten efter den senaste tidens höstregn.

Små fotspår som av en liten människa ett barn?. Han tvekar famlar lite efter kommunikations radion ficklampans sken fladdrar.

Det är nu han borde rapportera händelsen till polisen, men han gör det inte efteråt vet han inte varför. Istället går han vaksamt framåt






You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 29, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

StationenWhere stories live. Discover now