Freedom.

427 8 3
                                    

Ik open mijn ogen en schik van de mensen die hier voor mij zijn. Ik klem mijn handen stevig om mijn microfoon. Ik kijk een keer naar de grond en sluit mijn ogen. Ik doe mijn mond een beetje open en begin.

*Eerder*

'Lisa? Lisa?'

Ik kijk achterom en zie dat Nina na me toe komt gerend. 'Wat is er?' Vraag ik verward. 'Mag ik je Aardrijkskunde overschrijven?' Ik kijk naar haar werkboek die ze in de lucht houd en ik loop naar het bankje. Ik open mijn tas en pak mijn werkboek. 'Hier.' Ik voel een kus op mijn voorhoofd gedrukt en blijf zitten en kijk haar achterna. Ik pak mijn tas op schoot en sluit de rits. Ik hoor een bekende stem en kijk omhoog. Ik zie een mooie jongen staan. Even fantaseer ik over hoe het tussen ons kon zijn maar dan komt er een grote groep meisjes aangelopen die om hem heen gaan hangen. Hoe had ik ook zo stom kunnen zijn? Ik en de knapste jongen op deze school. Ik mompel in mezelf. 'Jo waar zit jij met je kop?' verschikt kijk ik op en kijk dan weer naar Louis. 'O! Had mevrouwtje weer een droom over de hotte boy?' zegt Nina terwijl ze naast me komt zitten. Ze geeft me het boek. 'Bedankt. Als ik het niet af had moest ik nog nablijven ook.' 'Het is al goed.' Ik kijk weer naar Louis die een hand door zijn haren laat glijden, hij kijkt op en kijkt naar mij. Hij zegt de meisjes doei en komt naar mij gelopen. Mijn hart gaat tekeer. 'Ik moet gaan.' hoor ik Nina roepen. 'Hoi.' Ik krijg een mooie glimlach van Louis. Ik geef hem een glimlach. 'Wat is er?' zeg ik botter dan ik bedoelde. 'Ik zag dat je je werkboek uitleent.' Hij houd zijn boek in de lucht. Ik lach. 'Jij wil het ook overschrijven zeker?' Hij knikt. En ik geef hem mijn boek. 'Wanneer krijg ik hem terug?' 'Na de pauze? Oke?' Ik knik en hij loopt richting de aula. Ik betrap mezelf erop dat ik hem achterna kijk. Ik hoor de bel gaan en pak mijn tas op en loop richting het lokaal waar ik wiskunde heb. Het is druk in de gangen maar ik weet me er zelf door te wurmen. Ik loop het lokaal in en schuif mijn stoel naar achter. Ik ga zitten en pak mijn boeken tas uit. 'Zo! Dan kunnen we maar beginnen.' Meneer Loefe klapt in zijn handen. 'Waar waren we? Oja bij-' Ik kijk naar buiten en krijg niet door wat meneer Loefe allemaal zegt. Er word op mijn rug getikt. 'Wat?' ik kijk geïrriteerd naar achteren. 'Lisa ga jij maar een uitstuur brief halen.' zegt meneer Loefe streng. Ik schik. 'Waarom?' 'Omdat je zit te dromen, dat doe je maar in je bed hoor.' Meneer Loefe wijst naar de deur. Ik zucht en pak mijn tas in. Ik schuif mijn stoel op mijn plek en loop naar de gang. Meneer Loefe roept me terug. 'Ben je in de kerk geboren ofzo? Doe de deur is dicht achter je reet.' Ik word boos en wil hem een stomp geven maar loop dan weg. Ik gooi de deur extra hard dicht. Het glas ringelt. Ik loop sloffend naar de administratie om een uitstuurbrief te halen. 'Jij ook hier?' ik kijk opzij en zie Louis staan. 'Jep, ik ook hier.' Hij lacht. En ik krijg een licht vuistje tegen me schouder aan. De eerste keer dat hij me aanraakt. 'Hier meis, en nu invullen en naar de aula.' ik kijk de vrouw achter de balie met een glimlach aan en draai me dan om. 'Doei.' Ik krijg geen doei terug. Even later zit ik in de aula als Louis naast me komt zitten. Ik zie dat hij om zicht heen kijkt of er iemand zit. Maar we zijn met zijn tweeën. 'Hey. Waarom ben je eruit gestuurd?' Ik denk even na of ik het iets stoerder moet laten klinken maar nee, de waarheid is beter. 'Ik lette niet op. Jij?' 'Hetzelfde.' Ik geef hem een glimlach en ik krijg er één terug. 'Wil je wat?' ik zie Louis wijzen naar de snoepautomaat. 'Ja lekker.' Hij loopt weg en komt terug met een zak chips. Hij maakt hem open en legt hem voor ons neer. Hij gaat zitten, dichter bij mij dan net. Ik bloos. En pak snel een chipje. 'Waar ben je mee bezig?' Hij kijkt naar mijn schoot waar een pen en een schift in ligt. Ik sla hem snel dicht. 'Niks.' Louis gaat er niet op in. Er valt een dodelijke stilte. 'Zo... Veel toetsen?' Ik knik. 'En jij?' Louis telt op zijn vingers. 'Acht.' Ik lach. En hij steekt zijn tong naar me uit. Ik kijk op de klok en zie dat de bel bijna gaat. 'Mag ik nog mijn werkboek? Ik heb zo les...' 'Ja tuurlijk, bedankt nog.' 'Is niks.' Ik zie dat hij zijn tas open doet en hoe onhandig hij zijn spullen eruit laat vallen. Ik help het oprapen en dan komt Julia binnen en komt naar Louis afgerend. 'Hey poepie.' ze geeft hem een zoen en kijkt dan naar mij met een nep lach. Ze lopen samen weg. Ik blijf alleen achter. Ik sla een hand tegen mijn voorhoofd.

'Zit je ergens mee?' David komt aangelopen. 'Nee hoor!' 'Echt niet?' 'Echt niet.' 'Samen lopen naar de les dan maar?' Hij pakt mijn hand en samen lopen we naar Aardrijkskunde.

'Zo dan gaan we maar beginnen he, dames en heren pak u boek op de laatste bladzijde en lees het maar een keer door en begin daarna met je opgaven, je laatste voor dit jaar. En voor jullie, de laatste van deze school.' Zegt mevrouw Hartoch met een pret gezicht. Ik was even vergeten dat het eind van mijn schooljaar was. 'Lis?' Ik kijk opzij. 'Ja?' Ik kijk naar Elise. 'Wat heb jij bij vier?' Ik kijk in mijn tas en zie dat ik mijn werkboek niet heb. Ik denk aan net in de aula. Kut Louis had hem nog. 'Ik heb mijn werkboek niet, uitgeleend. Sorry.' Helaas had mevrouw Hartoch het ook gehoord en stond aan mijn tafel. 'En aan wie dan wel?' Ik kijk geschokt op. 'Aan-' Mevrouw Hartoch laat me niet eens uit praten en ik pak mijn spullen op. 'De laatste les, en dan nog een uitstuurbrief weten te krijgen.' Ik kijk haar boos aan. 'Nog een fijne vakantie.' Ik wens haar hetzelfde toe en loop het lokaal uit. 'Alweer hier?' de mevrouw achter de balie geeft me weer een brief en trekt hem dan snel terug. 'Sorry hoor maar mag ik hem?' vraag ik beleefd. 'Nee je hoeft hem niet meis.' ze geeft me een knipoog en ik loop naar mijn kluisje. Ik kijk op de klok. Half drie, de bel zal zo wel gaan.

Freedom.Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu