Mielőtt belekezdenék, leszögezném: az alábbi infókat valós forrástól szereztem (személy szerint az egyik uncsitesómtól), tehát ha közületek valaki Angliában él és máshogy tudja, nem érdekel. Lehet, hogy területenként eltérőek a dolgok.
***
Előre szólok: az olyanokra, mint pl mik az egyenruha részei, nem fogok kitérni. Úgyis tudja mindenki - hála a filmeknek és a könyveknek. Az egyetlen dolog, amit ezzel kapcsolatban megjegyeznék az az, hogy a Sixth Formban (ez az egyetemre felkészítő +2 év) nem feltétlenül van ilyen.
Ami az iskolai felszerelést illeti, nos, az teljesen ingyen van. A suli adja az íróeszközöket, füzeteket... mindent (jó, az iskolatáskát nem). De akkor is. Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de engem ez, mondhatni, sokkolt.
Hogy növeljem a bennetek szunnyadó sárga irigységet, házit sem kapnak ott a diákok, max projektmunkát. Tankönyvek szinte nincsenek is, a tananyag fent van a neten.
Ezzel persze az oktatás színvonala sem ugyanaz, mint itt. Az uncsitesóm nem egy kiemelkedő tanulóként ment ki, erre most ő az osztályelső. Matekból egyenesen zseninek tartják.
A földrajz pl inkább a környezet és az ember együttéléséről szól, nem pedig arról, mi hol található a világban, így aztán nem csoda, hogy sokan azt sem tudják, hogy Afrika város-e vagy földrész.
Történelemből nem veszik végig a fontosabb eseményeket az őskortól napjainkig, inkább egy-egy kiragadott korszakot tanulmányoznak mélyebben, általában a források értelmezésére koncentrálva. Így aztán előfordulhat, hogy a gyerek mindent tudni fog I. Erzsébet uralkodásáról, de mondjuk Nagy Sándornak a létezéséről sem hallott.
Nyelvtant egyáltalán nem tanítanak, angolórán inkább olvasnak, szöveget értelmeznek. Itt sem próbálják végigvenni a világirodalmat, inkább egy-egy könyvet vagy színművet elemeznek jó sokáig.
Inkább az adott anyag alapos és kritikus megismerésére koncentrálnak, és nem próbálnak túl sok felesleges enciklopédikus ismeretet gyömöszölni a diákok fejébe.
Mivel Angliában 5 évesen kezdik a sulit, az uncsitesóm 8. helyett 9. osztályos lett. Szerintem ez egy kicsit fura... na mindegy.
A középiskolában a diákok elég hamar szakosodni kezdenek. Nyolcadikig még mindenki többé-kevésbé ugyanazt tanulja, azután választani kell, ki miből szeretne GCSE-t (kb. érettségi) tenni.
Az uncsitesóm továbbra is tanul angolt, matekot, science-t (fizika, kémia és biológia egyben - megjegyzem, az elmondásából nekem az jött le, hogy nem túl sok mindent tanulnak ezekből...) meg még néhány alap dolgot, és mellé fel kell vennie 6 általa választott tárgyat, melyekből a legkevésbé sikeres kettőt tizedikben majd leadja.
A választható tárgyak skálája igen széles: történelem, földrajz, mindenféle művészeti tárgyak, nyelvek, de vannak gyakorlatiasabbak is, üzleti tanulmányok, vendéglátás, stb.
Tizedikben és tizenegyedikben teszik le a GCSE vizsgákat - annyi tárgyból, ahányból akarnak/tudnak, de minimum 5 GCSE alapkövetelmény, ha az ember tovább akar tanulni. Van olyan tárgy, amit végig tanulnak, van, amit rövidebb ideig. A legtöbből többször is vizsgáznak, és a részeredményekből adódik össze a végleges osztályzat.
A GCSE lehet A-level (advanced) - ez kb emelt érettséginek felel meg; vagy O-level (ordinary) - középszint.
Ezen a szinten az osztályzás már nem levelek szerint történik, inkább a magyarhoz hasonló skálán, de betűkkel: A* = csillagos 5, A-C = kb. 5-3, bár szerintem egy C teljesítményre Magyarországon kettest se minden iskolában lehet kapni. Vannak még további betűk is, de az lényegében mind megbukott - a CGSE csak akkor számít, ha legalább C.
A legtöbb egyetemen nincs külön felvételi, bár mondjuk Oxfordban vagy Cambridge-ben van személyes elbeszélgetés. Az egyetemek megmondják, melyik szakra milyen eredményeket fogadnak el milyen tantárgyból. Kb ennyi.
***
Ennyit tudtam csak kihúzni az uncsitesómból, szerintem érthető, hogy amikor végre találkoztunk, nem igazán szeretett volna ilyen uncsi témáról dumálni és közben az elképedt arcomat bámulni :D.
Ha hasznosnak találod, kérlek segítsd a rész terjedését egy VOTE-tal!
Ha bármi kérdésetek van ezzel (vagy igazából bármivel) kapcsolatban, írjátok meg nyugodtan komiba ;)
VOUS LISEZ
"röHEJESÍRÁS"
AléatoireAhogy olvasgattam a különböző sztorikat a wattpaden, észrevettem, hogy azoknak úgy 80%-ában meglehetősen sok a helyesírási hiba. Ne értsetek félre, senkit sem akarok ezzel bántani, épp ellenkezőleg. Segíteni szeretnék. Ebben a ,,könyvben" felsorolom...