A mai fejezetben - mint azt a címben is láthatjátok - az összetett szavak helyesírását fogom tisztázni. Ez részben kapcsolódik az előző témához, hiszen ugye ott az egybe-, illetve a különírásról volt szó, és ez itt sem lesz másképp. A részletekbe nem fogok belemenni (mert nagyon durván sok kivétel és szabály van), de azért remélem, hogy lejön a lényeg.
1. Rész - A sima összetett szavak
Tudom, tudom, szerintetek ez egyszerű. Elhiszem, hiszen ez tulajdonképpen nem más, mint két szó egybeírva, viszont pont a minap szembesültem azzal, hogy ez nem mindenkinek tiszta.
Könyörgöm, olyat NE írjon le senki, hogy ,,minden napok", ,,édes anyám", ,,kereszt nevén szólította"... nem vicc, ezeket a hibákat ma találtam meg úgy öt perc alatt, miközben kerestem valami olvasnivalót. Elég rámenni a két legnépszerűbb kategóriára (teen fic és ff), és máris egy csomó ilyen hülyeségre rá lehet akadni a fülszövegekben (a könyvek tartalmát inkább ne is említsük...).
Íme az aranyszabály:
egyszerű szó + egyszerű szó = összetett szóNem gondoltátok volna, mi? 😂
Na mindegy, most nem fikázni akarok ezzel másokat, de ha két szót egybe ejtünk, akkor azért lehet gyanakodni, hogy írásban is úgy van...
Vannak viszont ennél már valamivel kevésbé ismert szabályok is, amelyeket elvileg 8. osztályban tanultok/tanultatok. Ezeket sokkal gyakrabban rontják el, szóval ezt érdemes figyelmesebben áttanulmányozni.
– egyszerű szó + egyszerű szó ⇒ egybeírás (aranylánc, ötméteres, védőgát);
– összetett szó + egyszerű szó ⇒ különírás (fehérarany lánc, tizenöt méteres, partvédő gát);
– egyszerű szó + összetett szó ⇒ különírás (arany nyaklánc, öt négyzetméteres, védő homokgát);
– összetett szó + összetett szó ⇒ különírás (fehérarany nyaklánc, tizenöt négyzetméteres, partvédő homokgát).
2. Rész - A többszörösen összetett szavak
Azt már fent is tisztáztuk, hogy a sima, két tagból álló összetett szavakat egybeírjuk.
DE.
A kettőnél több tagból álló összetett szavakat, amennyiben azok hatnál több szótagúak, kötőjellel választjuk el a két fő összetételi tag határán. Mivel nem biztos, hogy ez így tiszta, itt van néhány példa az MTA oldaláról: csapatzászló-avatás, dokumentumfilm-bemutató, foszforműtrágya-gyártás, könyvritkaság-gyűjtemény, munkaerő-nyilvántartás, tornász-csapatbajnokság.
Egy tipikus wattpad sztoriban nyilván nem ezek a szavak fordulnak elő, de magamtól sajnos egyet sem tudtam írni, bocsi.
Tippek:
Ha nem vagy biztos abban, hogy egybe kell-e valamit írni vagy külön, akkor próbáld meg hangosan kimondani, és az alapján eldönteni, hogy melyik a helyes alak. Amennyiben ez nem jön be, akkor írd be a google-be - nem is kell entert nyomj, mert keresési javaslatként már meg is jelenik az (általában) helyes alak. Azt pedig, hogy hol a kötőjel, avagy különírás esetén hol választjuk el a szót, azt javaslom, logikázd ki, ha nem megy ;)***
Ennyi lenne a mai rész, remélem, hasznos volt számotokra.
Továbbra is arra kérnélek Titeket, hogy csillagozzátok annak érdekében, hogy terjedjen ☆
Ha kérdésed/megjegyzésed van, ne félj kommentelni :)
KAMU SEDANG MEMBACA
"röHEJESÍRÁS"
AcakAhogy olvasgattam a különböző sztorikat a wattpaden, észrevettem, hogy azoknak úgy 80%-ában meglehetősen sok a helyesírási hiba. Ne értsetek félre, senkit sem akarok ezzel bántani, épp ellenkezőleg. Segíteni szeretnék. Ebben a ,,könyvben" felsorolom...