BAB 3

70 1 0
                                    

Kris masuk ke dalam bilik lalu mengeluh. Dia harus pertimbangkan apa yang dikatakan oleh papanya sebentar sahaja tadi.

Flashback

"Macam ni lah Raja, uncle ngan aunty ni dah tak lama dah jadi kami rancang nak satukan kamu berdua. Uncle cuba cari kamu tapi tak jumpa. Alhamdulillah la kamu sendiri yang datang sini. Uncle percayakan kamu seorang sahaja. Uncle tahu kamu boleh menjaga Kris dengan baik."kata papa Kris.

"Tapi papa, Kris baru je 16 tahun pa. Takkan lah Kris nak khawin?"kata Kris. Dia tak sangka yang papanya akan menyatukan mereka berdua kerana dia benci dengan Raja.

"Papa tahu kamu masih muda tapi... Papa ngan mama kamu tidak lama hidup... Kerana kamu sendiri tahu kan tentang krisis keluarga kita... Kamu seharusnya menjadi ketua diaorang tapi sebelum itu kamu harus khawin dahulu... Papa tak mahu ia jatuh ke tangan yang salah, kamu juga tahu kan tentang pak cik kamu yang dia akan dapatkan apa yang dia mahukan."kata papa Kris.

"Apakah yang uncle ngan Kris cakapkan ni?"tanya Raja.

"Suatu hari nanti kamu akan tahu tentang apa yang kami cakapkan tadi. Keputusan uncle muktamad dan uncle nak perkhawinan ini berlangsung minggu hadapan. Uncle nak kamu cuma perlu beritahu parents kamu, yang lain uncle ngan aunty akan settlekan." kata papa Kris.

"Baiklah papa jikalau ini yang terbaik buat mereka semua, Kris akan lakukan."kata Kris.

Raja terkejut dengan keputusan Kris pada masa yang sama dia juga gembira kerana dapat bersama dengan orang yang dia sayang.

____________________________________
____________

"Bonda dan ayahanda, Syad ada nak bagi tahu sesuatu ni."kata Raja.

"Apa dia Syad?"tanya ayahanda Raja.

"Minggu depan Syad terpaksa khawin dengan Kris."kata Raja.

"Apa?! Tapi kenapa Syad?"tanya bonda Raja.

"Syad terpaksa bonda... Syad buat untuk hasrat papa Kris."kata Raja.

"Baiklah Syad. Kalau yang itu family Kris nak ayahanda setuju lagi pun korang berdua dah lama kenal antara satu sama lain... jadi apa salahnya kalau satukan korang berdua."kata ayahanda Syad.

__________________________________________________

skip terus ke wedding diaorang

"Aku terima nikahnya Kristiana Nellya Kim binti Aizat Affendy Kim dengan mas kahwinnya sebanyak RM 13 000 ringgit tunai."lafaz Raja.

Hanya dengan sekali lafaz sahaja Kris sudah menjadi milik Raja. Mengalir air mata Kris kerana dia harus berjauhan dengan family dia. Dia harus pulang ke tanah air dia bagi menjalankan tugas dan tanggungjawab yang diberikan oleh papanya. Raja bergerak ke arah Kris untuk adat pembatalan air sembahyang.

skip

"Kris, duduk sini kejap ada perkara yang appa nak bicarakan."kata Encik Aizat(papa Kris tapi ada sebabnya kenapa kne panggil appa... kejap lagi korg tahu).

"Appa perlu ke Kris balik sana?"tanya Kris.

"Perlu sayang, kamu satu-satunya waris yang masih hidup di negara itu. Abang kamu dah pergi lama dah jadi kamu yang kena gantikan. Memang sepatutnya lelaki tetapi bagi appa, appa hanya akan ikut waris appa... Appa tahu kamu boleh buat..."kata Encik Aizat.

Kris tahu bagaimana sikap appanya...

"Baiklah appa... Kris akan dengar cakap appa."kata Kris.

Kris sebenarnya adalah puteri sebuah kerajaan yang terletak jauh di pandangan orang lain. Kris adalah seorang*mainkan drummmm*......(mne blh bagithu)

"Dekat sini rupanya papa dengan Kris. Maaf pa tapi Raja nak kena ambil Kris. Letih la Raja seorang yang nak kena layan tetamu."kata Raja sebaik sahaja tiba.

"Sepatutnya papa yang mintak maaf sebab bawak Kris pergi mcm tu je."kata Encik Aizat.

"Appa,Kris pergi dulu."kata Kris.

"Pergilah appa tak kisah pun."kata Encik Aizat.

_______________________________________________________

"Apa yang awak bualkan dengan papa tadi?"tany Raja.

"Adalah. Ouh ya, Cikgu lusa kita nak kena pergi ke suatu tempat dan menetap dekat sana."kata Kris

"Dekat mana? Lagi satu boleh tak awak panggil saya abang ke oppa ke sayang ke, jangan panggil saya cikgu lagi dah. Kalau tak saya makan awak malam ni."kata Raja.

"Makan je lah. Ingat saya takut dengan cikgu? Buat apa lah saya nak takut dengan cikgu sedangkan dengan harimau pun saya boleh rapat."kata Kris.

"Betul ni tak takut? Harimau yee takpe,takpe malam ni saya jadi harimau jantan."kata Raja dengan reaksi muka yang tidak dapat ditafsirkan.

'Apa yang aku dah buat ni!!! Tu harimau ni manusia.. mana sama, habis lah aku'bisik hati Kris

"Y...Ye...Yelah tu.. Harimau jantan konon... kita tengok malam ni..."kata Kris.

skip

"Kris, appa rasa kamu kena berkemas dah sekarang. Appa terpaksa ubah jadual kamu, hari esok kamu bertolak balik ke sana."kata Encik Aizat.

"Tapi kenapa appa? Ada apa-apa yang tak kena ke? Apa yang sedang berlaku sekarang ni appa?"tanya Kris.

"Appa baru dapat tahu yang ada yang sedang mengejar kamu, jikalau kamu berada di situ mungkin kamu akan selamat dengan pengawasan yang ketara di situ."kata Encik Aizat.

"Ntah lah appa tapi semenjak dua menjak ni Kris ada rasa sesuatu yang tak kena lah appa."kata Kris.

"Tak apa Kris, appa cuma nak kamu pergi ke sana untuk bersedia dahulu dengan apa yang akan berlaku tak lama lagi ."kata Encik Aizat.

"Baiklah appa. Kris akan berkemas sekarang tapi nanti bila Kris dah tak ada Kris nak appa jaga diri appa dengan omma."kata Kris.

"Appa janji akan jaga diri appa dengan omma."kata Encik Aizat.

_______________________________________________________________________________

Siapa Dia Sebenarnya???Where stories live. Discover now