Cat

69 7 0
                                    

" Meow.. "

" Awak suka kucing tu? " soal namja yang berdiri di tepinya. Haera berpaling. Mata mereka bertaut buat seketika.

Haera mengalihkan pandangannya apabila lelaki itu berdehem. " Nae. Saya sukakan kucing. " jawab Haera menutup gugup.

Namja itu hanya mengangguk kecil. " Nama saya Jungkook. Jeon Jungkook. " kata namja itu tiba tiba tanpa di pinta.

" Park Hye Ra. " jawabnya sepatah.
Keadaan kembali sepi. Hanya kedengaran bunyi kenderaan yang lalung lalang di hadapan mereka.
Kucing tadi entah hilang entah kemana.

" Awak buat ape dekat sini? Tunggu bas juga? " soal Jungkook.
Haera terlopong. Duduk dekat bus stop mesti la tunggu bas. Takkan aku tunggu flight pulak. Aduh lelaki ni!

" Dekat bus stop mesti la saya tunggu bas. " jawab Haera tidak berminat. Sekali sekala dia mengerling kearah lelaki disebelahnya itu. Agak kacak rupanya. Berkulit putih, rambut perangnya mampu membuatkan ramai hati gadis melonjak.

Ya. Seperti dirinya sekarang.

" Haha.. Ohh by the way, dekat rumah saya dulu banyak kucing. Banyak sangat. " ujar Jungkook dan berjaya menarik minat Haera.    " Wah! Yeke? Mesti diorang comel kan? Boleh saya tengok diorang? " respon Haera dengan teruja.

Jungkook tersenyum. Haera tidak mengerti dengan maksud senyuman Jungkook itu.
" Kucing saya semua dah tiada. Semua tinggalkan saya. " kata Jungkook bernada sedih. Sekarang Haera faham. Siapa yang tak sedih kalau haiwan perliharaan mereka matikan?

" Awak janganlah sedih. Beli la yang baru. Walaupun tak sama dengan kucing kucing awak yang dulu. " nasihat Haera.
Jungkook menggelengkan kepalanya sambil tersenyum.

" Semua kucing kucing tu omma saya yang bagi sebelum omma saya tinggalkan saya. Bagi saya, biarlah dengan kehadiran kucing saya gembira dan dengan ketiadaan mereka saya dapat rasakan erti ketiadaan dan kekosongan dalam hidup. " ujar Jungkook panjang lebar.

Berkerut dahi Haera untuk mentafsirkan ayat Jungkook tadi. Ahh ommanya dah tiada. Kesian dia kepada Jungkook terselah.
" Alaa.. Awak jangan la sedih. Setiap yang hidup pasti akan pergi. Tak kira pokok ke, haiwan ke, bakteria pun boleh mati walaupun kajian masih tidak dapat mencari dari mana pernafasan mereka terjadi. " kata Haera niat ingin berjenaka.

Jungkook tertawa mendengar kata kata Haera. Buat kali terakhir, dia memandang Haera. Bas pasti akan datang sekejap lagi. Maknanya, dia dengan gadis ini juga akan terpisah? Jungkook menggeleng.

" Ahh. Tu pun bas dah sampai. Awak naik bas ni jugak ke? " tanya Haera. " Eh tak. Saya tunggu kawan saya datang ambik. " jawab Jungkook sambil tersenyum.

Haera menganggukkan kepalanya.
" Terima kasih sebab sudi borak borak dengan saya pasal kucing tadi. Saya harap kita akan berjumpa lagi. " ujar Haera sekali lagi.

" Saya juga begitu. Dengan seekor kucing kita bertemu dan saya harap dengan seekor kucing juga kita akan berpisah. " kata Jungkook. Masih berbaki dengan kata kata yang harus membuatkan semua orang berfikir sejenak.

Tanpa banyak bicara, Haera terus masuk ke dalam perut bas dan bas bergerak meninggalkan Jungkook. Mata Haera tidak lekang dari memandang Jungkook melalui tingkap bas.

Dengan seekor kucing kita bertemu dan saya harap dengan seekor kucing juga kita akan berpisah. "

Haera harap suatu hari nanti dia akan memahami maksud Jungkook itu.



SHORT STORY | MY & KR |Where stories live. Discover now