" Apa ni? " soal Jimin.
" Baby. " jawab Taehyung sambil tersenyum. Jimin mengerutkan dahinya.
" Kepala hotak kau! Ni ikan. Baby apa nya. " kata Jimin sambil mengetuk kepala Taehyung. Tak sangka pula kawannya gila.
" Yaa'! Sakit lah! Memang la ikan tapi ni baby fish. Kau ingat ikan takda anak kecik ke? " soal Taehyung tidak berpuas hati. Jimin mencebik.
" Mana kau dapat baby fish ni? " soal Jimin lagi. " Aku pergi memancing semalam dengan Namjoon. Tiba tiba pula baby fish ni makan umpan aku. Namjoon suruh aku buang, tapi baby fish ni cute laa. Sayang pula kalau buang. So, aku nak kau jaga. Bolehkan? " kata Taehyung tersengih menampakkan mulut petaknya.
" Asal aku pula yang kene pikul dosa kau?! Tak nak la! Kau bagi jela dekat Namjoon. Dia kan suka ikan. " jawab Jimin tidak berpuas hati.
" Haishh kau ni! Takkan kau tak kenal dengan Namjoon tu. Semua benda dia makan. Nanti dia makan baby fish aku ni. " kata Taehyung sambil mencelupkan tangannya ke dalam balang baby fish itu. Jimin hanya menjeling dan mendengus.
" Yelah yelah. Aku jaga. Berapa kau nak bayar aku mengasuh baby fish kau ni? "
Taehyung yang baru ingin melompat terus termati hajatnya.
" Jaga ikan pun nak upah ke? Bukannya kau kene tukar lampin dia pun. "" Ikan pun berak kan? Nanti air tu aku juga yang tukar. Dah la. Balik lah. Tinggalkan ikan tu atas meja. " kata Jimin dan menolak Taehyung supaya menjauhinya.
" Okey okey. Kau ada aquarium kan? Kau letak baby fish ni dalam tu. Selesa sikit dia nak berenang, mandi. " usai berkata Taehyung terus meletakkan balang baby fish tu ke atas meja.
Jimin ketawa mendengar kata kata daripada Taehyung.
" Asal kau gelak pula? "" Tak delah. Ayat kau tu memang power gila! " kata Jimin dan sambung ketawanya.
Taehyung tidak mempedulikan Jimin lagi. " Dah la. Aku balik dulu. Ingat, letak baby fish aku ni dalam aquarium. Jangan lupa bagi makan, salin air kalau dah kotor. " pesan Taehyung dan terus keluar dari rumah Jimin.
Jimin mengunci pintu dan termenung di hadapan balang ikan itu. Dia berdiri dan memasukkan baby fish Taehyung itu ke dalam aquarium bersama dengan ikan ikan yang lain. Jimin memerhatikan baby ikan itu.
Jimin akui. Ikan itu sangat unik. Badannya berwarna putih, mempunyai 4 bintik emas di badannya. Sisik ikan itu bercahaya apabila terkena cahaya. Jimin kagum.
" Cantik juga baby fish Taehyung ni. " Jimin mencebik dan beredar masuk ke biliknya.
● ● ● ●
Usai mandi, Jimin mengemaskan pakaiannya dan keluar dari bilik untuk memasak makan malam yang bersahaja.
" Ahh.. Ikan Taehyung aku tak bagi makan lagi. " ujar Jimin dan menuju ke ruang tamunya.
Langkah Jimin terhenti. Seolah olah kakinya kejang disitu. Apa yang aku nampak ni?
" Arghhhhhh'!!!!! Jangan bangun! Jangan! Siapa kau?! Alien! Alien! Arghhhhhhhh'!! "
Tiba tiba muka Jimin kekejangan akibat banyak menjerit. Matanya terkebil kebil manakala mulutnya ternganga.
" Alamak! Kenapa dengan muka aku ni! " kata Jimin di dalam hati.
Tiba tiba semuanya gelap.
○ ○ ○ ○
" Jimin. Jimin! Bangun bangun! " jerit Taehyung tepat di telinga Jimin. Akibat terkejut Jimin terus terjaga dan menampar Taehyung dengan kuat.
YOU ARE READING
SHORT STORY | MY & KR |
Conto" Walking with friend in the dark is better than walking alone in the light " [ Slow update ]