B 409

316 14 3
                                    

"Ha mana kunci tu?"

"Ada ni ha ,"

"Bilik nomber berapa ?"

"Aras 2, tingkat 4 , Bilik 'B 409' "

"Tingkat 4! Bapak ah tu tingkat atas sekali kot , mesti penat nak naik ."
Sampuk Dini,adik kepada Diana .

"Naik ja lah ,"
Kata Hani , sepupu mereka .

"Ha lekas lah , nanti lambat pulak "
Maklonh berkata kepada mereka berempat.

"Okey maklong ,"
Kata Zahrah , sepupu ketiga-tiga mereka.

Keluarga mereka memang rapat , kalau ada yang pergi menyambung pelajaran , pasti semua pergi menghantar.

Diana,DinaHani, dan juga Zahrah berlalu pergi ke kereta ayah Diana yang tidak jauh dari aras tersebut .

"Ambil yang ringan-ringan dulu ."

Hani yang sememangnya pemalas hanya mengangkat bantal yang diletakkan ke dalam beg plastik besar .

'Ni ringan ahahahaha' bisik Hani dalam hati .

Zahrah membawa makanan ringan yang diletakkan ke dalam beg galas. Mungkin untuk dimakan oleh Diana ketika lapar pada waktu tertentu . Manakala Dina mengangkat beg galas yang mungkin berisi pakaian.

Pakngah dan paklong mengangkat beg pakaian yang besar dan beg tersebut tidak mampu diangkat oleh kaum wanita .
Mak-mak yang lain hanya berjalan tanpa sebarang beban .
Tapi tetap mengeluh kerana kepenatan menaiki tangga . Walaupun yang lain lebih penat dari itu .

"Ni ha B 409 ,"
Kata Diana yang baru sahaja mencari bilik.Agak hujung dengan balkoni . Balkoni di situ agak berbahaya kepada kanak-kanak, kerana tiada pengphadang yang selamat .

Diana membuka pintu bilik. Jalan untuk ke tandas juga agak suram dan menakutkan.
Apabila pintu dibuka, suasana bilik itu terserlah . Bilik tersebut menempatkan
2 buah katil . Setiap katil berhadapan dengan tingkap ,juga mempunyai satu loker yang agak baru ,meja belajar yang selesa ,sepasang kipas dan juga 3 buah lampu .

Bilik itu kelihatan baru . Diana memilih katil sebelah kanan . Rakan sebiliknya belum datang mungkin berlainan kos dengannya. Diana mengambil kos pengakaunan . Bersesuaian dengan minatnya . Beg yang tadi dipegang , diletakkan dan segera disusun. Maklong juga membawa tikar mini untuk diletakkan di atas lantai simen , tujuan untuk dilapik ketika hendak solat atau sebagainya .

Diana mengambil keputusan hendak ke tandas. Walaupun agak jauh namun dia tidak takut . Hani yang sudah lama menahan juga mengikut . keluarga yang lain hanya tinggal di bilik .

Tiba-tiba , ada seorang pelajar cina yang mungkin baru juga masuk , datang dan menyapa mereka.

"Hai ."

"Hai ."

"I Juliana . You boleh panggil I Ju ."

"Ouh . Saya , Diana . Awak boleh panggil Di ja."

" Ok .You duduk bilik mana ?"
Agak peramah Si Ju ni .

"409 ."

"Ouh ,you ke yang duduk situ ?"

"Ha'ah "

"Kalau tak I lah roomate you . Tapi I tak jadi nak ambik bilik tu ma."

"Kenapa ?"

"Nomber bilik tu ma, 409 ."

"Kenapa dengan nomber tu ."
Hairan Diana dengan perangai Juliana. Ju agak takut dan wajahnya agak pucat .

Ada HantuWhere stories live. Discover now