Bab 2 (Nervous)

146 0 0
                                    

Pagi-pagi lagi Lisya sudah bangun solat subuh dan bersiap awal. Lisya turun dan memasak sarapan untuk keluarganya. Lisya makan terlebih dahulu kerana dia perlu cepat ke tempat temuduga begitu juga puan intan kerana elisya tumpang puan intan sekali. Elisya sudah ada lesen tapi tidak ada kereta lagi. Usai makan lisya menyalami Tuan Ismail dan Syahmi,dan segera membontoti belakang puan intan. "Good luck adik! " jerit syahmi. Lisya tersenyum dan membalas "okey thank you".
Di dalam kereta Lisya hanya berdiam diri kerana dia terlalu nervous dengan temuduga sekejap lagi. Puan intan merasakan sunyi jadi dia ingin menceriakan suasana itu. "Lisya" panggil puan intan, lisya yang termenung terkejut sedikit "ye umi" jawab lisya. "Lisya, tak perlu takut dengan temuduga tu nanti umi kenal bos umi tu dia peramah orang so, don't worry" nasihat puan intan dan memberi semangat sedikit. Lisya tersenyum "okey umi thank you"balas lisya sambil tersenyum hilang sedikit rasa leganya.
Oh ye mesti korang pelikkan macam mana puan intan boleh kenal pulak dengan bos di IJN tu. Sebenarnya Puan Intan sudah lama bekerja di Institut Jantung Negara di bahagian pakar bedah othioporastic dan menjadi setiausaha doktor, sudah 15 tahun puan intan bekerja disitu memang banyak jasa puan intan. Namun puan intan akan berhenti tidak lama lagi kerana sudah tidak larat dan akan tumpu pada keluarga.
...........

Elisya pergi ke kaunter utama Institut Jantung Negara untuk bertanya di mana tempat temuduga berlangsung. "Asalamualaikum, cik boleh saya tanya di mana tempat temuduga berlangsung? " tanya lisya. Tiba-tiba pekerja itu senyum. "Cik ni Tengku Nur Elisya ke? " soal pekerja itu. Elisya mengerutkan dahi (macam mana dia boleh tahu pulak aku famous ke kat sini) bermonolog elisya sendirian di dalam hati. "Ye saya nak temuduga di jabatan cardhiothorastic. " jawab lisya dengan penuh sopan. "Sekejap ye" pinta pekerja itu. Lalu dia menekan butang interkom menghubungi seseorang. "Ye saya" jawab pemanggil itu, "Tengku, Cik Tengku Nur Elisya bt Tengku Ismail sudah hadirkan diri" jawab pekerja itu. Elisya yang mendengar suara panggilan itu sudah rasa gemuruh. "Cik boleh naik ke tingkat 5" arah pekerja itu. Elisya yang mengelamun sedikit terus tersedar. "Okey thank you" ucap lisya. Pekerja itu senyum,rupanya kehadirannya sudah dimaklumkan pada pekerja disitu.

.........
Temuduga berlangsung
Personal Asistant aka PA Big Boss di Institut Jantung Negara itu mengetuk pintu bilik big boss itu " masuk" arah big boss itu. Elisya melihat nama di pintu itu tertera TENGKU ADRIANSHAH BIN MOHAMAD. Dalam hati lisya berkata 'owhh nama dia tengku"
Elisya berfikir macam pernah dengar nama tu dia biarkan think positive. "Tengku cik elisya sudah sampai" kata PA itu yang tertulis di nametag ZULIN. "Boleh suruh dia masuk"arah big boss. "Cik elisya, awak boleh masuk" arah pula zulin sempat dia mengucapkan goodluck, memang baik zulin tu dia banyak memberi semangat kepada elisya tadi. Elisya masuk dan menutup pintu, apabila dia pusing dan.bamm dia rasa ingin lari dari situ dia terkejut melihat wajah big boss itu. Namun dia kuatkan diri dia.Elisya duduk di kerusi berhadapan dengan Tengku. Tengku yang asyik melihat laptop dia tersedar ada orang duduk di hadapannya. Tengku selesakan duduknya dan berpusing mengadap elisya sambil itu dia menyoal "so,can you please introduce yourself" pinta Tengku "yes, i can introduce myself. Assalamualaikum, saya Tengku Nur Elisya Bt Tengku Ismail, umur 23 tahun, saya baru habis degree di Universiti Sains Malaysia"terang ringkas Lisya tentang dirinya. Tengku yang mendengar perkenalan itu terus berpaling. Alangkah terkejutnya dia perempuan di hadapannya itu perempuan yang dia tolak dan putus habis habisan hubungan dia dan Elisya. Namun itu dulu, sekarang dia rindu, dia dah lama cari Elisya tetapi dia tetap tak jumpa.
Elisya yang perasan akan muka Tengku yang terkejut itu terus berkata "err Tengku don't look at me like that" tegur Elisya. Tengku yang ditegur itu terus tersedar "owhh sorry kita mula balik" Tengku meminta maaf, dia tahu sekarng waktu temuduga sedang berlangsung. "Okey so, memang awak betul nak kerja disini, sebab awak akan berhadapan dengan pesakit yang pelbagai kerenah and then awak akan berhadapan dengan doktor-doktor yang hebat dari luar negara. So,awak sudah bersedia?"
Panjang lebar Tengku menerangkan perihal kerja yang akan elisya buat nanti serta terus menyoal. Elisya yang mendengar mengangguk "yes of course i'm ready to work here and i'm ready to face all this"jawab Elisya semangat memang itu yang dia impikan. Tengku mengangguk tanda faham dan dia kagum "good, i like it, so you can't start working tomorrow" puji Tengku dan dia menerima Elisya bekerja di sini lagipun dia taknak kehilangan Elisya lagi. Elisya yang mendengar terkejut "seriously, Tengku ya Alhamdulillah terima kasih tengku" ucap Elisya dia terlalu seronok sehingga dia lupa yang Tengku itu bekas kekasihnya. Tengku tersenyum melihat Elisya, "Elisya"panggil Tengku, "ya Tengku" jawab Elisya "i'm sorry, kita berbaik balik yeer"pinta Tengku. Elisya yang tadi asyik tersenyum terus hilang senyumannya " I dah lama maafkan you, stop it sekarang ni saya tengah interview so, jangan libatkan soal hubungan kita dulu i hate this"marah Elisya dan agak tinggi sedikit suaranya. "Tapii.. I" belum sempat Tengku menghabiskan ayatnya Elisya sudah potong "cukup! Cukup setakat ni kalau tak ada apa apa saya nak balik" pinta Elisya dia sudah tidak tahan. "Okey, i'm sorry awak boleh keluar" arah Tengku. Elisya terus keluar dan menarik lafaz lega.
..............

SUAMIKU EX BOYFRIENDWhere stories live. Discover now