"kring!!!"bunyi jam loceng yang memekak di bilik Yana.Yana menggeliat malas dan menggosok biji matanya.Setelah selesai mandi,Yana pun turun ke bawah.Kelihatan sunyi sekali.Mana semua orang dalam rumah ni?papa?Adam?Faez?Yana menjenguk ke dapur dan melihat pembantu rumahnya.
"Lestari where is Dato' Kamal?"tanya Yana."I don't know Miss Esyana.Maybe Dato' is still sleeping,"jawab pembantu rumah berwarga indonesia itu.Yana mengangguk faham.Yana pun segera ke bilik ayahnya tetapi tiada."Mungkin papa keluar kut,"getus hati Esyana.Yana pun ke bilik Faez,abang keduanya.Yana melihat Faez yang baru selesai mandi.
"Awal abang bangun,selalunya at this time still lagi buat tahi mata,"perli Yana.Yana pun duduk di birai katil abangnya.Peliknya abang dia sikit pun tak membidas sindiran Yana seperti selalu.Kalau tidak ada sahaja yang nak dijawabnya.Dilihat Faez seperti sedang kusut.Belum sempat Yana menanyakan sesuatu Faez terlebih dahulu memintas.
"Can i ask you a favor?"tanya Faez yang seakan akn merayu."Apa?!!jangan yang pelik pelik sudah".Sah!!!!kalau mood Faez baik semacam ni mesti ada benda yang dia nak..kalau tidak dah macam perang dunia ke2 rumah ni kalau mereka bertemu.
"Actually,hari ni abang nk keluar date dengan Nadia,"kata Faez."So?"Yana mula nk buat muka annoyed dia.dia nak dating apesal kait dengan aku.Entah-entah suruh aku jadi driver dia..Eeeeee tak nk lah aku.Muka cantik bukan main ada hati nk suruh jadi driver.siaplah kau Faez kalau betul.
"So,abang nak Yana tolong pilihkan baju untuk abang.Yana kan arif bab fesyen ni,"kata Faez.Yana hanya senyum melihat perwatakan abangnya ni.Yana pun terus menuju ke almari baju abangnya.Yana main bedal je baju yang dirasakan sesuai dengan style abangnya.Faez ni bukan jenis yang bergaya cuma setiap pemakaian dia smart and nampak matang.Ala ala orang korporat gituh.
"Are you sure Yana for your choice?"tanya Faez apabila melihat dirinya dalam cermin.Yana mengenakan seluar jeans denim berwarna coklat digandingkan dengan baju polo berwarna hitam bersama kasut Swizz Polo berwarna merah.
"For me,it's perfect!"kata Yana.Yana sebenarnya tak berapa yakin sangat dengan pilihan pemakaian dia.Memang dia arif bab fesyen ni,tapi fesyen lelaki ni sorry to say lah Faez.Bunyi lagu See You Again dari iphone Faez memecahkan suasana.Mesti Nadia call tuh.Yana pun terus berlalu dari bilik Faez kerana takut menggangu.Hajat di hati hendak ke bilik Adam tapi sewaktu Yana keluar dari bilik Faez dia terserempak dengan ayahnya yang segak memakai baju melayu putih.
"Eh,papa dari mana ni,puas Yana cari papa?"tanya yana risau."Papa habis dari lawat kubur arwah mama,"terang Dato'Kamal."Oh,ingatkan papa pergi nikah tadi.Yelah dengan baju melayu bagai ni,"gurau Yana.Dato' Kamal ketawa mendengar celoteh anaknya.Yana pun meminta diri untuk ke biliknya setelah lama bersembang dengan ayahnya di ruang tamu.Yana pun menghempaskan badannya ke katil.
Entah kenapa Yana terasa begitu penat sekali.Yana cuba untuk memejamkan matanya.Dalam pada itu,iphone Yana mengeluarkan lagu Lotto dari kumpulan Exo berbunyi.Sempat lagi Yana menyanyi seiring dengan bunyi ringtonenya.Nilah dah kemaruk dengan kumpulan korea ni.Yana melihat ada whatssapp daripada Faez.
Faez:Thanks weii...Nadia cakap aku handsome sangat hari ni..
Esyana:I'm always right!!
Faez:come!!hangout with us..
Esyana:kat mana ni??
Faez:Cafe matahari
Esyana:I will be there soon in 20 minutes..
"Apesal Faez tuh.Tak pernah2 ajak aku keluar.Dahlah dengan gf dia pulak tuh,"bisik hati kecil Yana.Apa aku nk pakai hari ni?".Selepas fikir punya fikir,Yana merasakan yang dirinya perlu lebih sofistikated dan matang,Yana mengenakan sepasang busana jumpsut bercorak jalur menegak dengan perincian reben di bahagian pinggang dipadankan dengan jaket kardigan berona senada.Untuk tidak menampakkan keterlaluan dalam pemakaian Yana,Yana hanya mengenakan selendang berona merah cili.Yana pun turun ke bawah."Mana Pak Abu ni,dah lambat dah,"omel Yana yang sedang menunggu Pak Abu,pemandunya di pintu pagar.
Dari jauh lagi Yana melihat Faez dan Nadia.Yana pun terus menghampiri mereka dan mengambil tempat bersebelahan Faez.Nadia sedikit terkejut lantas mengukirkan senyuman manis buat Yana."
You are so pretty Esyana,"kata Nadia.Yana tersipu sipu malu."Mana ada kak,biasa biasa ajer,by the way you can call me Yana jer,"kata Yana merendah diri."What do you mean biasa jer..you are so stunning today.patutlah Mikael tuh berkenan sangat dengan Yana,"ulas Nadia lagi.Yana sedikit kehairanan.Siapa Mikael?macam pernah dengar tapi kat mana yee..Tapi Yana hanya menguntum senyuman manis.Malas nak bertanya lanjut.Beberapa minit kemudian,Nadia meminta diri untuk ke ladies room sebentar.
"Who is Mikael?and why you ask me to come here?"bertubi tubi soalan diajukan kepada Faez.Faez kalut.Lidahnya kelu.Tak tahu nk cakap apa."Faez Zafran..better you just answer my question or else.........,"ugut Yana sambil menjongketkan keningnya sebelah.Belum sempat Faez menjawab Nadia muncul.Faez lega.Kalau tidak mati dibuatnya dengan soalan yg tak henti henti daripada Yana.
"Maaflah,abang Faez and Kak Nadia.Am i late?"tanya seorang jejaka dalam keadaan tercungap cungap."Oh,Mikael!!lambat betul lah.Untung Yana baru jer sampai.Yana yang masih terpinga pinga itu merenung Mikael.What the heck is this guy? apa semua ni?i need an explanation..NOW!!!
"Sebenarnya Kak Nadia dan Abang Faez nk pergi tengok movie so kenal kenallah dulu and have fun,"kata Nadia dan Faez lalu meluru keluar dari cafe tersebut.Tinggallah mereka berdua.Yana terasa tidak betah di situ terus keluar meniggalkan Mikael.Mikael bertindak mengejar dan memanggil nama Yana.Tapi tak pula gadis itu berpaling.Mikael pun memaut lengan Yana.
"Let me go!!!" bentak Yana.Pantang tujuh keturunan Yana bila lelaki main sentuh anak dara orang."No,untill you cakap kenapa you tetiba keluar,"kata Mikael tegas."So,awak nk saya buat apa?i don't know you either.Saya tak tahu what are your plan between kak Nadia and my brother so saya taknak involve dalam plan korang!"hambur Yana.
Yana betul2 marah.Dahlah tak kenal pastu main pegang2 tak nak lepas pulak tuh.Tunggu kau Faez aku balik aku siat2 kau!Mikael meleraikan tangannya yang memaut erat lengan Yana.Kecil hati dia mendengar kata kata Yana.Perempuan yang mendapat tempat dalam hati dia........